Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo fra bånn av!

Emilh

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har rett og slett ingen aning på elektronikk, det eneste jeg kan er å jorde noen kabler. Og nå som jeg har overtatt broderns kaos så skal jeg rette opp alt.

I bilen nå så er det en forsterker, en stereo, 2 høytalere bak og en sub. Alt er koblet til, men jeg får turtallet som en høyfrekvens lyd på høytalerene. Jeg har lest meg frem til att dette kan være en jordings feil. Men jeg tenkte at jeg skulle koble fra alt og sette alt inn på nytt igjen.. Noen som kan gi meg en slags ''bruksanvisning'' fra A-Å om hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være lurt å jorde forsterker og spiller på samme punkt, selvom det medfører et ekstra kabelstrekk. Feste til baksete eller sikkerhetsbelter er gode jordingspunkt.

Sjekk også at jordingen til batteriet er skikkelig. På eldre biler kan det uansett være lurt å legge opp ny kabel der.

Sørg også for signalkablene ikke ligger helt inntil strømkablene og at kontaktene ikke kommer i kontakt med jord.

Lenke til kommentar
Nå snakker vi mye om jording i bilen, og jordingspunkt, er det slik at minus eller svart i en bil er jording ?

For i den virkelig verden er jo jording noe helt annet.. Forklar gjerne..

Jordkabelen (minuskabelen, den svarte etc.) er referansepunktet. Referansen skal nomalt ligge på 0V, derfor jorder man i karosseriet. Ved andre tilfeller innen elektronikken kan referansepunktet ligge på f.eks. -12V.

Hva mener du med at jording i den virkelige verden er noe helt annet?

Lenke til kommentar

Aha, nei bare jeg som trodde det gikk -12V i den, og ikke null. Men ser hele tegningen nå, og derfor skjønnte jeg liksom ikke det med og jorde i karoseriet istedenfor og gå med lederen rett fram. Takk for svar..

EDIT:

om man har +12 volt, og et punkt med 0 volt, vil man ikke få 6 volt mellom dem da ? Altså at komponentet blir forsynt med 6 volt ?

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...