Gå til innhold

Windows innstalering og formatering

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har planer om å formatere hele maskina og innstalere windows pånytt.

Jeg har en harddisk på 120 GB

En harddisk på 300 som jeg har delt inn i to partisjoner (en på 30 (der ligger alt av windowsting) og en på 270) Når jeg hadde satt inn min nye windows xp pro-plate, og bootet opp fra CD, så begynte alt som det skulle. Men plutselig kommer det opp en blå skjerm hvor det står at jeg må restarte maskinen og prøve pånytt eller avinnstalere drivere og gjøre andre ting som jeg ikke skjønner en dritt av. Jeg har selvfølgelig prøvd å restartet en god del ganger.

Noen som kan hjelpe meg? Jeg vet ikke hva jeg må gjøre for å få reinnstalert windows og formatert den siste harddisken (300, begge partisjonene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CDen er helt ny og ubrukt.

Jeg har prøvd med en annen, men den gikk ikke. For det var CDen til den bærbare som jeg fikk med.

Da ville den ikke boote opp fra CDen i det hele tatt.

Men som sakt, den nye er helt ubrukt. Så jeg skjønner ikke helt hva som er galt.

Mulig det er maskinvare da?

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar

Snakker vi om en 100% original xp-plate her da?

Altså ikke en brent "kopi"

Hvis den er brent kan det godt inneholde logiske feil selv om overfalten er plettfri.

Om du stoler 100% av platen er i orden er det da mest sannsynlig maskinvarefeil og blåskjermen kan da muligens gi deg en liten pekepinn om hva som er galt.

Lenke til kommentar

Det er 100% originalt ja.

Da er det vel maskinvare, men for meg er dette gresk. Det står noe om driverne, og at de må avinnstaleres.

Deretter står det massevis av tall og bokstaver i hytt og pine. Ikke helt oversiktelig spør du meg.

Lenke til kommentar

Hei og hå blåskjerm 7b er INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE som betyr at windows ikke får tilgang til systempartisjonen.

Sjekk at harddisken er i orden og at konfigurasjonen i BIOS stemmer. Om det er mulig bør du ta ut harddisken og kjøre diskkontroll på den fra en annen maskin.

Lenke til kommentar
Sjekk at harddisken er i orden og at konfigurasjonen i BIOS stemmer.

Hvordan gjør jeg dette?

Jeg endret på noen innstillinger i BIOS når jeg skulle boote opp fra CD. Jeg vet ikke om dette har noe å si?

Jeg satt CD-rommet som nr.1 eller noe sånt.

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar

Vel om du ikke har endret noe avansert-konfigurasjon så burde vel BIOS-innstillingene være ok. (Sjekk nå at harddisken dukker opp i BIOS vertfall)

Det finnes en rekke verktøy for å kontrollere en harddisk et av dem er CHKDSK som kan kjøres fra gjenopprettingskonsollen.

Gjenopprettinskonsollen kjøres fra windows cd-en, men siden du ikke kommer inn derfra må du enten finne en eller annen form for Boot-cd som har et slikt verktøy. Eller ta ut harddisken og sett den i en annen datamaskin hvor den vil kjøre Autochk.

Lenke til kommentar

Jeg TROR at jeg kommer meg inn på CD-en.

Men når den skal starte innstalering av windows kommer denne blåskjermen.

Tror jeg må trykke F2 eller noe sånt for å få fram det du sa.

gjenopprettingskonsollen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...