Gå til innhold

Hjelp med global structs

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat blitt tvunget over på C++ i forbindelse med skolen, og har tidligere erfaring fra java, C# og litt ymse. Problemet mitt med c++ er at jeg sannsynligvis har misset et eller annet vesentlig angående strukturering av programmer, for jeg kommer stadig vekk bort i gjensidige avhengigheter, f.eks som under:

app.cpp: hovedprogrammet, skal ha tilgang til metoder i fourier.h, samt structene derfra.

fourier.h: inneholder structs for diverse, pluss noen metoder. Skal ha tilgang til structs fra image.h. Ikke en klasse (kanskje triks å lage klasse?). Skal behandle et "image"

image.h: klasse som inneholder et bilde, med en pixel-struct. Må kunne se structene til fourier.

så problemet mitt her, er da at jeg får et salig rot av dependencies. Jeg må inkludere fourier.h i image.cpp f.eks, for å få tilgang til structs fra fourier.h. Er dette virkelig nødvendig? I C# er det så greit, da sier jeg bare at den bruker den og den fila, men her må jeg inkludere kildekoden. Samtidig må jeg inkludere image.h i fourier.cpp for å se structene for bildet mitt, og da blir det jo krøll. Hvordan i all verden er riktig måte å løse dette i C++? Er ikke helt inne i tankegangen her enda...

Beklager dårlig formulering, men jeg håper dere forstår problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...