Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har gått ned i vekt med dette?

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

går det ikke an å bare droppe karbohydrater? sånn fullt ut? og slippe atkins diett osv...? liker ikke så mye fett ..så litt inne på lavkarbo.no og på matvaretabelllen... alt har jo karbohydrater i seg! hjelp!

Endret av Tuddelidu
Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt ikke mulig å droppe karbohydrater 100%. Atkins- og Fedon-dieten legger vel opp til å spise minst mulig karbo, og mer sunt fett og protein? Er ikke så veldig inni de forskjellige diettene, men vet av egen erfaring at Ketose-kurer fungerer.

For meg er det null problem å droppe brødskivene og spise fisk, kylling, bacon, egg ... Bare god mat. :dribble:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke utgi meg for å være en ernæringsekspert men det har hvert rimelig mange diskusjoner rundt om, som ikke ser på nevnte metode som en god og langvarig løsning. For noen fungerer det greit, men veldig mange får raske tilbakefall når dietten avsluttes.

Det er også satt spørsmålstegn til hvilke innvirkninger lavkarbodietter har på kroppen. En må jo nødvendigvis få i seg energi for å fungere. Hvis en baserer seg på nevnte metode så vil denne energien i stor grad tilføres via fett. Økt fettinntak kan medføre økt kolesterol, som igjen øker risikoen til hjerte og karsykdommer.

Tar du heller og satser på ett ballansert kosthold og trening tror jeg du vil få en mer langvarig glede av "slankekuren"

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lars_*

Er da bare å jogge en eller to ganger dagen og spise pasta, kjøtt og fisk.

Og annen hver dag kan du ha en styrke trenings økt med push ups og diverse.

Har aldri hatt å gå ned i vekt som noe mål, men når jeg skal trene funker dette kjempe!

Og slankekurer funker da egentlig ikke. Med en gang du slutter går man tilbake igjen.

Ta deg et par joggeturer to ganger om dagen, og bare spis dårlig på lørdager.

Lenke til kommentar

Legger ved en link jeg, som forklarer litt om fordeler og ulemper ved ketose-dieter som Atkins og Fedon. Er selv på en slik ketose-deff nå, ikke Fedon eller noe slikt; men jeg spiser lite karbohydrater og mye protein og fett, men spiser generelt lite karbohydrater til vanlig uansett. På eksamen og prøver pleier jeg å ha en flaske cola ved min side, synes raske karbs hjelper bra da.

Drikker en del karbohydrater i helgene da. :p

Lenke til kommentar

Kutt ut sukker/karb og begynn å jogge.

Muligens du hater å jobbe i starten/nå, men etter 2 uker synes du det er digg. Og har du dårlig kondis så ordner det seg etterhvert.. Bare gå fort til du får igjen pusten, og løp videre.

Tok meg ca 2 uker med løping hver kveld så kunne jeg løpe hele runden på en del km. Klarte maks 800m den første kvelden..

Og det er ikke bare kondisen som ordner seg...

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å kutte ned på alt sukker og karbohydrater?

Vil dere anbefale dette?

Noen som har bra resultater av det?

Har personlig prøvd "ketose slanking", da kutter man ut ALT av sukker og karbohydrater og spiste som regel bare kjøtt. Det som skjer med kroppen når kroppen ikke får noe karbohydrater er at kroppen kommer i en "ketose tilstand", dette gjør at kroppen forbrenner BARE fett i stedet for å gå for det som er lettest å forbrenne, nemlig karbohydratene. Gikk ned rundt 20kg med denne metoden, men med etterfølge av dårlig selvkontroll la jeg på meg kiloene senere.

Har derimot godt ned en god del over 50kg av siste "meritt" nå, dette med økt trening, og mitt eget opplegg når det gjelder næring. Spiser en halv brødskive annenhver time fra jeg står opp til omtrent klokken 20:00 på kvelden. Altså 3,5 - 4 brødskiver om dagen. For det første blir man faktisk aldri sulten selv om man spiser så lite, fordi man hele tiden lurer kroppen sin. Har holdt på med dette i måneder i strekk uten å bli sulten, inget problem. For det andre lurer man kroppen sin til å starte å forbrenne, men siden du spiser så lite, så fortsetter den å forbrenne så fort kroppen har forbrent den halve brødskiven, og fortsetter med å ta fra fettet som er lagret på kroppen. Siden du spiser annenhver time vil kroppen forbrenne fra du står opp til du legger deg, fungerer utrolig bra. En siste effekt er at selv med så lite energiinntak føler du deg allikavel UTROLIG opplagt og i form, er en HERLIG måte å slanke seg på etter min mening, samt da trening ved siden av. Personlig trener jeg 4-5 timer i uka med vekter, så må ha en del proteintilskudd.

Lenke til kommentar

her er et verktøy som kan være kjekt for mange http://www.iform.no/pub/kat.php?id=9

Slanking er ikke verre enn at man får i seg færre kalorier enn det kroppen selv forbrenner. På den siden jeg refererte til finnes det en kalkulator som hjelper deg med å regne ut hvor mye du forbrenner.

når man finner ut av sitt egent forbruk, så er det bare å legge seg opp et kosthold, eller bare generelt spise sundere.

Som et lite eksempel, så trenger jeg 2500 kalorier hver dag. Mitt kosthold for tiden består ca av 2500 kalorier om dagen (4-6 måltid), men om jeg stapper i meg en melkesjokolade i tillegg, så er jeg plutselig 1000 kalorier på overskudd på èn dag.

som oftest trenger man bare en småjustering av kostholdet for å komme på riktig kurs, og kutte ut snacks osv.

å ja. Er bra å kutte ned på karbohydrater, men du må ha det i deg, eller så kommer du til å gå rundt slapp og j.... så kutte ned. ikke slutte:)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke utgi meg for å være en ernæringsekspert men det har hvert rimelig mange diskusjoner rundt om, som ikke ser på nevnte metode som en god og langvarig løsning. For noen fungerer det greit, men veldig mange får raske tilbakefall når dietten avsluttes.

Det er også satt spørsmålstegn til hvilke innvirkninger lavkarbodietter har på kroppen. En må jo nødvendigvis få i seg energi for å fungere. Hvis en baserer seg på nevnte metode så vil denne energien i stor grad tilføres via fett. Økt fettinntak kan medføre økt kolesterol, som igjen øker risikoen til hjerte og karsykdommer.

Tar du heller og satser på ett ballansert kosthold og trening tror jeg du vil få en mer langvarig glede av "slankekuren"

Det er fordi lavkarbo ikke er "dietter", de er kostholdsfilosofier. Uansett er trening en god del viktigere enn kosthold når man skal ned i vekt. Kaloritelling skal man ikke bry seg for mye om. Spiser du deg mett på riktig mat holder det for de aller fleste, men vi vestlige har et problem med at vi gjerne fortsetter å spise etter at vi er blitt mette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...