Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

iriterer dere, dere av historiske feil i filmer

Gunfreak

Anbefalte innlegg

på film forumet får jeg ofte flak når jeg iriterer meg over filmer som er feil når det kommer til historie, dette da gjelder spesielt historiske filmer som liksom skal skildre en spesielt tid, slag, krig osv.

så er det andre som irriterer seg over slikt,

vi kan jo nevne filmer med feil som iriterer oss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på film forumet får jeg ofte flak når jeg iriterer meg over filmer som er feil når det kommer til historie, dette da gjelder spesielt historiske filmer som liksom skal skildre en spesielt tid, slag, krig osv.

Hva slags feil snakker du om? Kan du si meg en film som er feil på historie?

Lenke til kommentar

Hva slags feil snakker du om? Kan du si meg en film som er feil på historie?

kan jo ta The Patriot som eksempel da

Det er så mange feil i filmen at den skulle klasifiseres som fantasi på lik linje med lotr eller alien

her er en kort liste

1. super nøyaktige musketter og pistoler,

2. ekstremt blodgise slag, med folk som faller som fluer, noe som ikke stemmer overrens med hvordan slagene egentlig var

3. kanonkuler som går 10 ganger så fort som de egentlig skal gjøre

4. feil uniformer

5. feil akasang på amerikanerne, da de snakker med moderne amerkansk akasang.

6 britter som fremstilles som onder nazister

7. for store slag, men for mange soldater

8. div andre feil på slag jeg ikke skal gå innpå for det ville kjede dere.

9. taktisk idiotiske ting som å stå på hver sin side av det de skal skyte på, noe som ville ført til at de skøyt seg selv

10. kjoler som på den tiden bare ville bli brukt av horer, blir brukt av forneme rike damer

Lenke til kommentar

Braveheart kan jo nevnes.

-Slaget ved Stirling Bridge ble utkjempet på en gresslette i stedet for en bru.

-Prinsessen av Frankriket var bare piken når de henrettet Wallace.

-Robert the Bruce var ikke en forræder.

osv

Mel Gibson er ikke akuratt kjent for å få filmene sine historisk korrekte.

Lenke til kommentar
300, søppel og fanteri. JAjaja basert på en tegneserie av Frank Miller osv. Den var fryktelig dårlig.

Den har jeg ikke sett... Hva handler den om?

http://www.imdb.com/title/tt0416449/

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Thermopylae

Handler om Kong Leonidas og de 300 spartanenes "last stand" mot den overlegene persiske invasjonstyrken som foregikk i 3 dager.

Filmen er god popcorn underholdning med tøffe scener og bra effekter. Den er selvfølgelig ikke historisk korrekt.

Lenke til kommentar

Braveheart kan jo nevnes.

-Slaget ved Stirling Bridge ble utkjempet på en gresslette i stedet for en bru.

-Prinsessen av Frankriket var bare piken når de henrettet Wallace.

-Robert the Bruce var ikke en forræder.

osv

Mel Gibson er ikke akuratt kjent for å få filmene sine historisk korrekte.

vel, We were Soldiers var faktisk ganske god, helt frem til slutten med minigun senen.

waterloo viser nesten ingen ting fra de belgisk-nederlanske styrkene, den får det også til å virke som at hele den franske hæren ble utsletten til den siste mannen.

God and generals, prøver å hvitvaske sørstatenes behandlig av de svarte,

hvordan de fremstiller prominente sørstats ledere som abolonister.

greit nok at Lee, ikke var noe stor fan av slaveri, men han hadde ingen problemer å ha slaver selv så lenge han "ikke hadde råd" til å frigjøre dem

Jackson fremstilles også som ekstrem vennlig mot de svate, han går så langt som å spørre en av svart kokk om han ville JOBBE for han. mens i virkligheten ville det værken vært en job i den forstand at han ville få penger for det, eller at det var noe frivillig. den senen der han ber for at sørstatene skal frigjøre slavene er også bare tull.

rart at samme mannen som lagde den fantastiske gettysburg, har lagd den smørja.

Lenke til kommentar
God and generals, prøver å hvitvaske sørstatenes behandlig av de svarte,

hvordan de fremstiller prominente sørstats ledere som abolonister.

greit nok at Lee, ikke var noe stor fan av slaveri, men han hadde ingen problemer å ha slaver selv så lenge han "ikke hadde råd" til å frigjøre dem

Jackson fremstilles også som ekstrem vennlig mot de svate, han går så langt som å spørre en av svart kokk om han ville JOBBE for han. mens i virkligheten ville det værken vært en job i den forstand at han ville få penger for det, eller at det var noe frivillig. den senen der han ber for at sørstatene skal frigjøre slavene er også bare tull.

rart at samme mannen som lagde den fantastiske gettysburg, har lagd den smørja.

Jeg så bare halvparten av denne filmen før jeg slo av. Det virket som at det var nordstatene som var slemmingene, mens sør var snille lam.

Lenke til kommentar
300, søppel og fanteri. JAjaja basert på en tegneserie av Frank Miller osv. Den var fryktelig dårlig.

Filmer som 300 er jo ikke ment som historisk korrekte, de er bare basert på en sann historie. Det betyr at noe har skjedd på ekte, ikke at: "Leonidas hadde en grønn ring på venstre lillefinger på ekte. Det hadde de ikke med i filmen. Den er så dårlig!" :realmad:

EDIT: Se hva jeg fant

"The events are 90 percent accurate. It's just in the visualization that it's crazy.... I've shown this movie to world-class historians who have said it's amazing. They can't believe it's as accurate as it is." Link her

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
Hva med Pearl Harbour hvor Ben Affleck med sin berømte linje "Get me to a goddamn plane!

" tok ut halvparten av den japanske flystyrken?

Spy.

armagedon er en bedre skildring av ww2 enn pearl harbour.

en annen film jeg egentlig liker, men har en del feil er Zulu.

det er jo på en måte en engelsk western, med zulu's som indianere og britter som cowboys.

men filmen overdramatiserer, den har også feil på våpen og utstyr osv.

i filmen får de det til å virke som halvparten av brittene døde, mens det egentlig bare var 10.

slutten der zulu krigerne "hilser" brittene for motet dems er jo også bare fantasi, filmen nevner heller ikke at brittene drepe 500 skadde zulukrigere, dette har noe med aparteide på tiden filmen ble laget, de måtte rå litt forsiktig på den tiden

zulu dawn på den andre siden er mye bedre på det historiske, det har senere dukket om nye bevis som gjør at filmen har feil, men på tiden filmen ble laget, var den meget tro til hvordan de da trodde det skjedde

Lenke til kommentar

som sagt feilene i Zulu, plager meg ikke så mye, da det fremdeles er en spennende film, og den føles ut som en western, men i en film som the patriot eller wind talkers blir bare for dumt og tullete. får problemer med å ta filmene seriøst da.

300 plaget meg ikke da den aldri har påstått å være en historisk film,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...