Gå til innhold

Kobling av iPod til forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge tenkt på følgende spørsmål:

Hvordan innvirkning vil en direkte kobling fra en iPod til en forsterker ha på iPod-batteriet?

Vil batteriet ta (langsiktig) skade av det? Vil bare batteriet tappes raskere? En iPod Nano (3 gen.) selges med hodetelefoner med 32 ohm impedanse. Hva vil inngangen på en forsterker typisk ha? Jeg regner med at det blir en impedanse-mis-match.

Håper noen med elektronikk-erfaring kan svare på dette. Vær gjerne teknisk i tilbakemeldingen.

Endret av Bjarnez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tviler på at det vil ha så veldig stor innvirkning på batteriet. Men hvis du skal koble en iPod til en forsterker anbefaler jeg deg å bruke en "Line Out Dock"-kabel. Den gir deg et rent linje-ut signal til forsterkeren, med mye bedre lydkvalitet enn det som kommer ut fra hodetlf. utgangen. Du kan få tak i en LOD-kabel her.

Lenke til kommentar

En forsterker skal ha høy inngangsimpedans, for å utgjøre en minst mulig last på signalet fra spilleren.

Så en forsterker tilkoblet en iPod vil ikke dra mere ut av batteriet enn om du kobler hodetelefoner på hodetelefonutgangen på iPod'en.

Heller mindre, siden hodetelefoner faktisk drar litt strøm, og så også den innebygde forsterkeren!

For tilkobling til forsterker bør du bruke en kabel/adapter fra linjeutgangen, for å slippe å dra med deg kretsene i den innebygde forsterkeren i iPod.

Slik som dette:

dsc012966qs.jpg

dsc012971ct.jpg

En slik LOD (LineOutDongle) får du som vist i forrige post, men best om du går til headfi og leter.

Dersom du da ikke lager den selv, slik som min ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...