Gå til innhold

Speedtouch 510i, Siemens SE361WLAN og IP-telefon

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg synes dette virker som et bra sted å be om hjelp. Har funnet en del informasjon allerede, men vi kommer ikke i mål her. Jeg har forsøkt å hjelpe en venn med oppsettet, men vi har visst nådd min yttergrense.

Han har Speedtouch 510i og IP-telefoni, og er kunde hos Telenor.

Alt virket, men så kjøpte han seg en Siemens Gigaset SE361 WLAN trådløs ruter, som liksom bare var å koble til og så skulle alt virke. Yeah right.

Han hadde gjort mye da jeg kom til, så jeg kan dessverre ikke begynne i noen bra ende her, men situasjonen er nå at vi ble mer eller mindre fortalt i klartekst på Telenor sine sider at vi måtte kjøre Speedtouch i bridge modus hvis vi ønsket å bruke en annen ruter. Og Speedtouchen er det jo bare en utgang på, så det hørtes fornuftig ut. Mend da fikk vi ikke lenger kontakt med modemet. Dermed skulle vi gå tilbake til fabrikkinstillinger med lange og korte trykk på power-knappen, men uansett hvor nøye vi gjør som det står, så skjer bare ikke det som står at skal skje. Den grønne lampa oppfører seg ikke som anvist.

Har lest om fast IP på 10.0.0.1, gateway: 10.0.0.138, subnetmask: 255.255.255.0 og alt det der, men eksakt hvor er det man setter disse verdiene, for å få kontakt med et bridget Speedtouch?

Grunnen til at vi vil forsøke å gå tilbake fra bridge modus er at Telenor sier på telefon at det ikke er nødvendig å bridge det. Javel.

Men betyr dette at vi kan koble IP-telefon-modemet og PC-en til Siemens-ruteren, så vil alt fungere? Hvorfor finner ikke Siemens-ruteren internett i det hele tatt? Nix lys i "online" lampa på den, uansett hvor mange vinkler jeg prøvde å komme fra i går.

Nå er jeg hjemme på nett, og han tilgjengelig på mobil, så hvis noen er pålogget og kan dette vil vi begge være svært takknemlige for snare inspill!! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå kan jeg rapportere at han er på nett igjen, fordi vi fikk tilgang til Speedtouch'en via fast IP som nevnt ovenfor, og har den nå Routed PPPoE. Nå skal han bare se om IP-telefonien funker hvis han kobler til den også, og da vil alt være som før han kjøpte Siemens'en.

Spørsmålet er da noe enklere: Hvordan skal dette fungere? Er det meningen at IP-telefonmodem og PC skal kobles til Siemens'en, og så videreformidler den bare signalene mellom modemet (speedtouch) og apparatene (bærbar trådløs, pc kablet, og telefonmodem)??

Ja, der ringer han fra ip-telefonen sin, og dermed er alt som før.

Vi får prøve å installere denne ruteren igjen, nå da...

Lenke til kommentar

Når du sette 510i i bridgemodus så må du 'ringe opp' forbindelsen fra routeren.

Du setter da opp routeren med PPPoE, [email protected] og passord. Da er du på nett.

Husk at iptelefoni krever åpne porter (Telenor f.eks med UPnP)

NB: Hvis han har iptelefoni fra Telenor så skal trolig iptelefoniboksen foreta pålogging med PPPoE før routeren og så routern kobles på etter med DHCP.

Håper ikke dette virker forvirrende da det er flere måter og gjøre det på :-)

Lenke til kommentar

Jeg takker inderlig for svar. Jeg har vært der borte nå, og jeg kunne da starte fra scratch, med blanke ark, osv. Det er ikke mulig å få det til å fungere uansett hva man gjør av det som kommer frem i brukermanualer og så videre. Siemens nevner ikke med ett ord muligheten for at ruteren kanskje skal kobles til et rutermodem.

Telenor fastholder at det ikke er nødvendig å bridge Speedtouch'en. Men hva så? Siemens'en finner uansett ikke noe internett, og det nyttet heller ikke å bare koble til LAN-portene slik at den skulle funke bare som en switch. Kom ikke på nett.

NB: Hvis han har iptelefoni fra Telenor så skal trolig iptelefoniboksen foreta pålogging med PPPoE før routeren og så routern kobles på etter med DHCP.

Ja, det der var forvirrende. Hvordan skal det der foregå? Jeg forsøkte faktisk å tvinge ruteren til å fungere via det der dhcp oppsettet, hvor jeg la inn pc'ens fysiske adresse og IP-adresse (som var Siemens'adressen med 101 til slutt), men det virket ikke.

Mannen på Telenor sa at han hadde lignende opplegg hjemme, og han hadde bare koblet pc(er) og telefonmodem til ruteren, og rutermodemet til Wan-porten. Han hadde såvidt sett på brukergrensesnittet til ruteren for å sjekke at ting så greit ut. Alt bare virket. :ermm:

Slik jeg skulle ønske computere og alt tilhørende kunne være. :roll:

Vi har kanskje ikke prøvd å kjøre speedtouch i bridge, og så "ringe opp" (takk for forklaring på hva det egentlig betyr!) fra Siemens-ruteren.... Nå vet vi jo hvordan vi skal få tak i Speedtouch'en igjen hvis det samme skjer på ny. Men så var det Telenor's reservasjoner mot at IP-telefonen krevde at Siemens-ruteren skulle stå i bridge eller dhcp eller switch... I'm going mental...

Lenke til kommentar

Himmel... siste nytt: Nå virker det plutselig, og han aner ikke hva han har gjort. Ikke noe som har med bridging av speedtouch å gjøre i hvert fall. Og han kommer seg på nett med den bærbare trådløst. Og ip-telefonien virker.

Men, han har jo ingen sikkerhetsinnstillinger, så nettet er helt åpent, og han kommer seg ikke inn på Siemens'en. Den finnes visst ikke lenger... :dontgetit:

Lenke til kommentar
...

Vi har kanskje ikke prøvd å kjøre speedtouch i bridge, og så "ringe opp" (takk for forklaring på hva det egentlig betyr!) fra Siemens-ruteren.... Nå vet vi jo hvordan vi skal få tak i Speedtouch'en igjen hvis det samme skjer på ny. Men så var det Telenor's reservasjoner mot at IP-telefonen krevde at Siemens-ruteren skulle stå i bridge eller dhcp eller switch... I'm going mental...

Med utgangspunkt i BBT fra Telenor skal kablingen være slik:

510i til modeminngangen på telefonadapteret og fra lan/pc utgangen på telefonadapteret videre til routeren.

Speedtouchen skal stå med pppoe, og en enkel løsning for routeroppsettet er å sette den opp med dynamisk ip (vil være et valg under innstalasjon).

Lenke til kommentar

Ah, tusen takk! Jeg skal be ham prøve det, hvis han nå tør å røre de greiene nå som det ser ut til å virke på mystisk vis! :grin:

Blir borte, sannsynligvis uten nettverksforbindelse, i et par dager fremover. Jeg skal rapportere om hvordan det går, og sjekke om flere har vært hjelpsomme. Tusen takk så langt!

Lenke til kommentar

510i til modeminngangen på telefonadapteret og fra lan/pc utgangen på telefonadapteret videre til routeren.

Speedtouchen skal stå med pppoe, og en enkel løsning for routeroppsettet er å sette den opp med dynamisk ip (vil være et valg under innstalasjon).

Ok, jeg trenger en presisering: Fra lan/pc utgangen på telefonadapteret og til...? WAN-inngangen på Siemens-ruteren!?

Og en til: Når du sier ruteroppsett, mener du speedtouch'en? Hva med Siemens-ruteren?

Her må det teskje til, serru... :blush:

Lenke til kommentar

Ok, jeg trenger en presisering: Fra lan/pc utgangen på telefonadapteret og til...? WAN-inngangen på Siemens-ruteren!?

Og en til: Når du sier ruteroppsett, mener du speedtouch'en? Hva med Siemens-ruteren?

Her må det teskje til, serru... :blush:

Tenkte på siemensrouteren når jeg skrev routeroppsett. Så speedtouchen settes opp som anvist fra Telenor(pppoe) og siemens settes med dynamisk ip.

Kjenner ikke siemens spesifikt, men dynamisk ip vil fungere med å sette fra lan/pc på adapteret til wan-inngangen på ruter(siemens).

Eneste ulempene du vil få med dette oppsettet er at du får forskjellig ip-range på pc og speedtouch, dvs. at du må koble pc utenom siemens-routeren hvis du skal gjøre endringer i modem-oppsettet, og hvis du har behov for å åpne porter så må det gjøres i begge enhetene.

Lenke til kommentar

Ok. Fine ting. Nå lurer jeg litt på hvorfor man har behov for å åpne porter, men hvis det tar for lang tid å forklare, så skal jeg prøve å lese meg fram til dette. Egentlig synes jeg det er deprimerende hvor lite jeg vet om nettverk og alt det der. Jeg programmerte og styrte med utrolig tungvinte programmer på datamaskiner med 2k harddisk i 1980, men de siste 10-20 årene har jeg blitt mindre og mindre "high-tech" :grin:

Lenke til kommentar

Årsaken til at man må åpne porter er at man som regel har en internett-IP som er felles for alle maskiner. Når man får en forespørsel fra nettet så må derfor routeren vite hvor den skal sende pakkene.

Hvis man får et oppkall til iptelefon så går dette ofte på port 5060. Routeren må da være forhåndsprogrammert (portforward) til å videresende forespørselen på 5060 til den lokale ipadressen til boksen med iptelefoni.

PortForwarding.gif

Lenke til kommentar

Helt fantastisk forklaring, med animasjoner og greier... :yes:

Men dette må da ha skjedd helt av seg selv hjemme hos oss? For her er det to stasjonære, to bærbare, og en IP-telefon, og jeg har ikke rørt noen porter eller noen ting. Eller er det sånn at jeg ikke har hatt behov for at ting utenfra skulle til en bestemt maskin? Men det må det vel, når jeg for eksempel sitter her og åpner websider?

Lenke til kommentar

Det er forskjell på om du åpner en webside selv eller om noen skal kontakte deg.

Når du starter forbindelsen vet routeren hvor den skal sende pakkene i retur. Hvis derimot noen fra nettet tar kontakt med din internett-IP på port 80 først så må du på forhånd ha routet til den maskinen som har f.eks en webserver.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hva vil det si at en maskin har en webserver? Og når er det jeg har bruk for at en annen maskin skal kontakte en av mine maskiner?

Er dette noe jeg kommer borti når jeg en gang skal forsøke å opprette hjemmenettverk, bl.a. for å kunne skrive ut fra alle maskinene...?

-Og så sier du fra når du er lei teite spørsmål!! :thumbup:

Lenke til kommentar

En webserver kan f.eks være hjemmesiden din som du gjør tilgjengelig på internett.

De som vil lese siden kobler seg da opp mot routeren din og routeren router så til korrekt ipadresse (datamaskinen med server).

Du kan lage en fornuftig adresse ved å bruke f.eks Dyndns. http://hjemmeside.dyndns.org Da peker den til din dynamiske IP.

Software for å ha egen side på PC finner du f.eks her: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

Andre servere kan være FTP (filserver) og bittorrent er vel en form for server også.

Skal du ha en spillserver må du også åpne porter. I Crysis holder det f.eks at du åpner en bestemt port og velger server før du spiller videre som vanlig.

Hjemmenettverket ditt foregår på lan som normalt har full forbindelse (med unntak av softwarebrannmurene). Ett unntak er routere som har aktivert 'client isolation' hvor hver enkelt PC kun har forbindelse mot internett.

Deling av mapper og printere gjøres normalt ved å bruke guide i operativsystem. Det kan være litt problematisk hvis man blander f.eks XP og Vista, men det finnes heldigvis veiledninger og smartinger som har god peiling på slike ting.

Les også sticky-postene som ligger øverst på forumet, mye nyttig der.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takk skal du/dere ha! Nå kan jeg fortelle at mannen har koblet slik som anvist ovenfor, og sier det virker! Han satte riktignok siemens'en i bridge, men det virker nå i hvert fall, og nå er det kryptert også.

HJERTELIGST, fra både meg og min hårt plagede venn, "Nedlasteren". (Jeg kaller ham det for han laster hele tiden ned ett eller annet kjempenyttig program som roter til PC-en hans noe helt eventyrlig...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...