Gå til innhold

Trenger hjelp med valg av videregående skole! FORT!

Laffebaffen

Anbefalte innlegg

Hallo.

Det er nå bare fem dager til søknadsfristen, og jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal søke til videregående skole. ( Går 10. klasse )

Har tenkt på å bli elektroingeniør, men lurer på om det er mulig å gå idrett før man utdanner seg i til å bli elektroingeniør? Selvsagt med et forkurs da.

Eller må man ha realfag for å kunne ta utdanningen?

Trenger svar, kjapt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også minne om det at det er lett å komme seg videre den veien du tenker med yrkeskompetanse, altså at du tar elektrofag i 2-3år. I tillegg vil du da ha muligheten til å tjene litt penger til studietid om du fullfører læretid.. Trenger ikke generell studiekompetanse for å bli ingeniør. Har selv vurdert noe i samme retning som du og går VG1 Elektrofag..

Lenke til kommentar

Ok, det hørtes bra ut.

Har tenkt på elektrolinja, men slo det fra meg. Er elendig elektrolinje i nærområdet mitt, og det skal snart bygges nytt. Synd det ikke blir før jeg er ferdig med videregående. Dessuten ønsker jeg å hå generell studekompetanse, slik at det finnes en mulighet for å bytte hvis jeg senere skulle gå lei.. Er klar over at du kan ta påbygginsår på elektro, men det gidder jeg ikke :)

Men er det slik at du får flere studiepoeng dersom du går studiespesialiserende framfor idrett?

Men det er en ting jeg ikke riktig forstår. For her ser det ut til at jeg er nødt til å ha allmenn!

Se på linken

"Informatikk og automatisering, Y-VEI

Høsten 2002 startet vi en 3-årig bachelorutdanning i ingeniørfag for deg som har eksamen fra yrkesfaglig studieretning elektro eller automatisering + fagbrev. Tidligere krav om 2-årig teknisk fagskole, 1-årig forkurs eller 3-semesterordning med sommerkurs falt dermed bort, og yrkesfaglig linje ble likeverdige med allmennfag ved opptak til tekniske studier. Ordningen er kalt YVEI – Yrkesfaglig videregående til Elektroingeniør. HiT er den høgskolen som har lengst erfaring med et slikt tilbud."

EDIT: Link som fungerer:

http://utdanning.no/utdanning/hit.no/12400

Endret av Laffebaffen
Lenke til kommentar

Er lærling nå og skal begynne på y-veien på UIA til høsten, viss e kommer inn da. Greia med y-veien er at du KUN trenger fagbrev fra et relevant fag. Altså trenger du ikke forkurs eller studiekompetanse. Ingeniørskolen blir da skreddersydd for deg med fagbrev, og det tas hensyn til at du ikke kan så mye matte og fysikk og sånt.

Vil absolutt anbefale å ta fagbrev fremfor studiekompetanse. Det er mye lettere å ta et påbyggingsår etter fagbrevet, enn å ta studiekompetanse for så å begynne på yrkesfag. Dessuten er man mer ettertraktet som ingeniør dersom man har et fagbrev i bunnen;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...