Gå til innhold

OEM lisens og bytte av hovedkort?

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å bytte hovedkort pluss cpu,ram og skjermkort

når man har en OEM XP lisens.

Har tidligere byttet ut et hovedkort med et tilsvarende hovedkort.

Og da måtte jeg taste inn en lang kode som jeg fikk hos en automatisk

telefonsvarer hos Microsoft.

Men er usikker på om dette fungerer når man bytter ut mesteparten av innmaten.

Noen erfaringer?

Surt å betale 700,- ekstra for noe man har fra før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fra microsoft:

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

Sånt er det bare :(

Lenke til kommentar

Problemet er hvis du havner en plass mellom de to alternativene som ble nevnt.

Dvs hvis et gammelt hovedkort blir ødelagt(F.eks socket-A) så finnes det

ikke tilsvarende nye hovedkort.

Har spurt microsoft 2 ganger og fått 2 forskjellige svar.

Et positivt og et negativt.

Lenke til kommentar
Så del det med oss da Magnusalex.

Så fortell hvordan du kan erstatte gammelt HK med et annet fra en annen produsent. Jeg er spent...

Ikke så veldig vanskelig i grunn. Jeg har gjort det mange ganger. Når man får opp beskjed om reaktivering av Windows (tar utgangspunkt i at man har formatert gammel harddisk, og lagt inn Windows på nytt), forsøker man først å gjøre det over nett. Den vil feile, og man får beskjed om å ringe telefonnummeret til Microsoft (800 nummer, gratis). Man ringer dit, og til slutt blir man satt over til en kundebehandler. Du sier bare at du har reinstallert Windows, og du vil få spørsmålet om du har installert Windows lisensnøkkelen på mer enn én maskin. Det har du ikke. Du får en kode tilbake, og vips - så er Windows aktivert på ny hardware.

Lenke til kommentar

Oh! Tror du det virker nPulz? Tenker på at de har lagret noe på sine servere, som bare et menneske kan bypasse.

Magnusalex, det hjelper vell ikke og spille dum? Da damen kan se at du har installert wVista på ny maskin?

De må jo lagre hvilke hardware og serials man har på en server? Høres ganske så nyttig ut for etteretningstjenesten.

Lenke til kommentar

:cry: Deimos87

det ser ut som om noen folk , koster hva det koster, vil tro på myther og rykter.

og sånne tråder blir lenger og lenger, for de fleste av disse har en kompis/venn med erfaringer om dette

eller

selv har klart å lure microsoft ( som har mange artikler om dette temaet, skifting av hardware og poengsum av dette som blir registrert )

jeg gir opp :dribble:

Lenke til kommentar
Magnusalex, det hjelper vell ikke og spille dum? Da damen kan se at du har installert wVista på ny maskin?

De må jo lagre hvilke hardware og serials man har på en server? Høres ganske så nyttig ut for etteretningstjenesten.

Unnskyld meg, men når begynte vi å snakke om Vista? Jeg siterer trådstarter:

Noen som vet om det er mulig å bytte hovedkort pluss cpu,ram og skjermkort når man har en OEM XP lisens.

... og meg selv:

XP går det helt fint :)

Tråden er ferdig for min del. Trådstarter har fått et svar han kan velge å prøve ut, eller ikke. Selv har jeg installert OEM XP på denne måten sikkert 20 ganger. Aldri hatt problemer med aktiveringen.

Edit: Typo.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Oh. Herre! Trodde faktisk vi snakket om Vista her.

XP kan jo selvsakt installeres pånytt til det uendelige. Og ha andre maskiner.

:hmm:Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP.

Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...