Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

noen lov om hvor lavt et f16 kan fly i bebyggelse


kasin21

Anbefalte innlegg

eeeh? kan du se at flyet bryter lydmuren?

Kan du fortelle oss hvordan du kan se det? :-)

 

 

 

 

Ville ikke tatt det for noe sikkert tegn. Det er fullt mulig for et fly, særlig et som flyr fort og manøvrerer hardt, å lage slike "skyer" uten at de bryter lydmuren for det. Dette fordi luften kan kondensere i områder over flyet som opplever et fall i lufttrykket. Bare for å kverulere :p

 

Dette her var nytt for meg. Takk takk.

 

Regner med du fikk med deg at flyene på begge videoene flyr i en rett linje, uten noen form for manøvrering. Bare for å opplyse :cool:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo anmelde dem da, tviler på at du kommer noen vei med det uansett dog.

 

Om eg hugsar rett var det ein eigar av nokre reinsdyr som fekk erstatning av Luftforsvaret, fordi eitt av dyra hadde daua av sjokk når eit F-16 flaug forbi. Anten så var det i Danmark eller i Norge. Så ja, Domstolane har uttalt seg til ei viss grad om temaet !

 

Les her om saka.

 

Edit: Det var nok på andre sida av Skagerrak at dette skjedde. God lesning uansett.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
HAha jeg satt ute i fjord sommer og nøt solen, før jeg bråvåkna av 4 F16 jagerfly ca 20 meter over taket på huset mitt jeg ;) så du er ikke alene om at det er sinnsykt irriterende..

 

Irriterende? Synes det er rett og slett hærlig jeg. Hører jeg fly på himmelen så løper jeg ut for å kikke, samme om det er Jagerfly eller passasjerfly. :)

Lenke til kommentar
HAha jeg satt ute i fjord sommer og nøt solen, før jeg bråvåkna av 4 F16 jagerfly ca 20 meter over taket på huset mitt jeg ;) så du er ikke alene om at det er sinnsykt irriterende..

 

Irriterende? Synes det er rett og slett hærlig jeg. Hører jeg fly på himmelen så løper jeg ut for å kikke, samme om det er Jagerfly eller passasjerfly. :)

Helt jævlig hvis jeg er på en fjelltopp elns på hytta.

Hender det kommer jagerfly, og virker som de kjører så lavt at jeg må kaste meg ned på bakken :p

Det er irriterendes det.

Lenke til kommentar

De kjører ikke så lavt som det ser ut til, da. Da hadde de kræsjet i bakken. Husk de holder mange hundre kilometer i timen, bare et øyeblunk så har flyet flyttet seg 100meter kanskje. Da nytter det ikke å fly 2 meter over bakken.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
De kjører ikke så lavt som det ser ut til, da. Da hadde de kræsjet i bakken. Husk de holder mange hundre kilometer i timen, bare et øyeblunk så har flyet flyttet seg 100meter kanskje. Da nytter det ikke å fly 2 meter over bakken.

De kan kjøre så lavt de bare orker for min del, så lenge jeg ikke får følelsen av at de skal treffe meg. Det er bare ubehagelig og unødvendig.

Lenke til kommentar
Irriterende? Synes det er rett og slett hærlig jeg. Hører jeg fly på himmelen så løper jeg ut for å kikke, samme om det er Jagerfly eller passasjerfly. :)

Samme her, utrolig tøft med lavtflygende fly...

Husker vi var på klassetur for noen år siden, ute på en øy og da kom det 8-10 lavtflygende f-16 rett over oss..Litt senere kom 2 av de tilbake og fløy litt rudt over havet et par hundre meter unna oss, det ene brøt lydmuren også, utrolig fett :D

 

Har også blitt fortalt en histore som skjedde før jeg ble født,

Sønnen til en som bor i nærheten av meg, fløy jagerfly og skulle gjøre et oppdrag, for å komme dit, måtte han fly rett over stedet her jeg bor, og for at foreldrene ahn skulle se det skikkelg, fløy han veldig lavt, såpass lavt lavt at flere vinduer knuste..

Etter dette fikk han ikke lov å fly jagerfly mer, og begynte å fly helikopter i stedet..

Lenke til kommentar

Så lenge landets sikkerhet står på spill så burde vel jagerflypilotene få kjøre så lavt som nødvendig. De er jo tross alt svært dyktige piloter. Men når det er sagt så vet jeg ikke helt hvor nødvendig det kan være å kjøre så lavt at vinduer sprekker osv.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett F-16 fly på nært hold, men en gang så spilte jeg nokså høy rockemusikk, men alikavel greide jeg å høre et j**la bråk utforbi. Jeg løper ut på verandaen, ser ikke noe med en gang, men så kommer det et militær helikopter over hustaket. Det går såpass lagt ned, og er såpass nærme, at jeg har øyekontakt med de som sitter oppi det. Det henger i luften litt, før det flyr avsted igjen...

 

Det var litt scary :wow:

Lenke til kommentar

 

Effekten vist på disse videoen kalles Prandtl-Glauert singularity. Og det debateres hvorvidt dette skyldes brudd på lydmuren eller ikke.

Jeg var stasjonert i Bodø's F-16 skvadroner i 10mnd i min førstegangstjeneste og vi ble fortalt av både flygere og andre at det ikke direkte har noe med brudd på lydmuren og gjøre. Snarere et fall i trykk. (Forklaring sakset fra Wikipedia under)

 

800px-FA-18_Hornet_breaking_sound_barrier_(7_July_1999).jpg

 

U.S. Navy F/A-18 at transonic speed. The cloud is due to the Prandtl-Glauert singularity.

 

The Prandtl-Glauert singularity (sometimes referred to as a "vapor cone"), is the point at which a sudden drop in air pressure occurs, and is generally accepted as the cause of the visible condensation cloud that often surrounds an aircraft travelling at transonic speeds, though there remains some debate. It is an example of a mathematical singularity in aerodynamics.

Singularity effect occurring at Max Q during launch of Apollo 11.

Singularity effect occurring at Max Q during launch of Apollo 11.

 

One view of this phenomenon is that it exhibits the effect of compressibility and the so-called "N-wave". The N-wave is the time variant pressure profile seen by a static observer as a sonic compression wave passes. The overall three-dimensional shock wave is in the form of a cone with its apex at the supersonic aircraft. This wave follows the aircraft. The pressure profile of the wave is composed of a leading compression component (the initial upward stroke of the "N"), followed by a pressure descent forming a rarefaction of the air (the downward diagonal of the "N"), followed by a return to the normal ambient pressure (the final upward stroke of the "N"). The rarefaction may be thought of as the "rebounding" of the compression due to inertial effects.[1]

Singularity effect seen in the BAKER shot of Operation Crossroads

Singularity effect seen in the BAKER shot of Operation Crossroads

 

These condensation clouds, also known as "shock-collars" or "shock eggs," are frequently seen during Space Shuttle launches around 25 to 33 seconds after launch when the vehicle is traveling at transonic speeds. These effects are also visible in archival footage of some nuclear tests. The condensation marks the approximate location of the shock wave.

 

Since heat does not leave the affected air mass, this change of pressure is adiabatic, with an associated change of temperature. In humid air, the drop in temperature in the most rarefied portion of the shock wave (close to the aircraft) can bring the air temperature below its dew point, at which moisture condenses to form a visible cloud of microscopic water droplets. Since the pressure effect of the wave is reduced by its expansion (the same pressure effect is spread over a larger radius), the vapor effect also has a limited radius. Such vapor can also be seen in low pressure regions during high–g subsonic maneuvers in humid conditions.

 

Når jeg var stasjonert i Bodø var lavtflyvingsgrensen 200 fot som ble sagt tidligere i tråden her. Den var lavere før, men da et fly tok med seg en lyktestolpe på flyplassen ble grensen hevet.

Dette gjelder da ikke "Touch-and-GO" som betyr at flyet "later" som det skal lande, men tar av igjen. F.eks for å øve på innflyvninger

 

Jeg kan også si at et F-16 på "tomgang" har et lydnivå på opptil 160Db, man kan selv tenke seg hvor høyt dette blir når de i tillegg kjører full afterburner og bryter lydmuren ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Nei, de har ikke lov til det. Der det er tettbebygd skal de holde seg 1000 meter over bakken. Mulig du sliter med at det ikke er tettbebygd nok. Men det er da kult? Jeg hadde sett på det som en treat. :dribble:

 

Dette er ikke korrekt.

 

Fly i ukontrollert luftrom som opererer iht. VFR(i Norge; klasse G) kan fly ned til 500 ft AGL over ubebodde områder, og ned til 1000 ft AGL over byer, tettsteder og "outdoor congestions of people", ref. ICAO; Annex 2 (Rules of the Air).

 

TH

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvordan kan noe slikt være irriterende. Er jo bare inponerende hvor lavt de kan fly. (med mindre det gjenntar seg ofte naturligvis)

 

Aldri sagt at det var irriterende :p Faktisk facinerende ja- tro meg, jeg sprang dit jeg hadde best oversikt for å se :):) synd jeg ikke fikk tatt bilde :) jeg annså denne flygingen så lav at jeg bare begynnte å spekulere i lovligheten av dette da jeg visste at lavtflyging var regulert på en måte.

Viste seg at det ble sendt melding til myndighet- (nærmeste tårn?) Om dette, da flere hadde reagert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...