Snasnt Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hei alle sammen. Har besluttet å gå til innkjøp av en 9-3 2.0t 02 mod. Det er for tiden en del å velge mellom på finn/autodb. Jeg har reagert litt på at det er så mange av de som har byttet turbo. Jeg har også hørt med noen som har litt peiling på saab, og de sier at man må sjekke turboen ved kjøp av bil som ikke har byttet turbo. Det jeg lurer på er egentlig hvor stort problem dette med turboen er... Ryker 'alle'? Hvor langt går de før de ryker? Nå har jeg hengt meg litt opp i å finne en hvor turboen er byttet og lurer på om det virkelig skal bekymre meg eller hva... Har søkt på forumet her, og det viser jo en del tråder med turboproblemer Ellers blir jeg glad for andre tips til hva jeg skal se etter.... Takk for eventuelle tilbakemeldinger... Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Halloj. Byttet nettopp turbo på min 9-3 2000modell. Den har gått 170k. Begynte med at veivhusventilasjonen krangla, byttet denne mot en oppdatert versjon. Bilen slukte på dette tidspunkt olje. Verkstedet kommenterte at turboen var dårlig. Etter noen dager kom det olje ut av potta bak. Byttet av turbo kom på 12k, veihusventilasjonen ca 2k. Turboen i disse bilene er visstnok ikke av det mest driftsikre slaget (bare sett dette på diverse saabforum - ingen kilde) og det er flere som har måttet bytte turbo allerede like over 100k km. BIlen min er hvertfall god som gull igjen etter turbobytte, så finner du en med skiftet turbo trenger ikke det å være noe negativt. Se ellers etter pixelfeil på kjørecomputer og acc-enhet, disse ryker på så og si alle bilene. Ikke så alvorlig feil, men irriterende som bare rakkern. Kanskje ikke grunn god nok til å ikke kjøpe bilen, men det går an å prute noen lapper på grunn av dette. Oilslugde er også et problem på T7-motorene (som sitter i 00-02). Sjekk at dette ikke har rammet bilen du skal kjøpe. Oppgradering av veihusventilasjonen skal forhindre at dette skjer. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) *dobbelpost* Endret 26. februar 2008 av bjaraas Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Angående pikselfeil på SID/kjørecomputer i disse bilene, så stemmer det at det fort dør ut noen piksler, men det kan lett fikses og få tilbake i akseptabel stand. Se: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.p...ighlight=93+lys Bare en liten Offtopic-notis. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jepp, jeg fiksa SID'n på min ganske enkelt, men nå etter et halvt år har den begynt å bli dårlig igjen. Saab skulle ha over 5000 for en ny! Acc-modulen går ikke å fikse på samme måte, da det ikke ligger noe press over kabelen inne i boksen. Ble tilmed anbefalt dette trikset på saab også, synes servicen der er veldig bra Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Service hos merkeforhandlere varierer nok veldig, uansett merke. Har hørt litt av hvert om Saab også, men mine erfaringer med det lokale Saab-verkstedet er bare positivt, bortsett fra de stive prisene da. En ny SID koster for eksempel 2000kr fra ElkParts. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jo, dem veit å ta seg betalt. Kjøpte turboen hos saab i sverige, kom på 8500SEK, bare for turboen. 5550 tar speedparts for nøyaktig samme del. Men men, veldig fornøyd med jobben de gjorde på bilen. Trådstarter: Absolutt en bil jeg kan anbefale deg. Bra komfort, mye utstyr og litt over gjennomsnittet spreke motorer. Mye for penga! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Skal du kjøpe fra en SAAB-forhandler? Om du ikke gjør det, _MÅ_ du trippelsjekke servicehistorikken i forhold til turbobytte og Sludge Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Vel.. Turboen ryker nå uannsett en gang på alle biler, er ikke noe som skal vare evig, er jo en slitedel.. Ting som kan gjøre at turboen blir fortere slitt er blant annet dårlig olje. Det som også kan vere lurt og gjøre når mann har turbo er og la motoren roe seg litt før mann slokker den, da går turtallet på turben ned før motoren slukkes og oljetrykket synker... Så det kan ha mye og si hvordan bilen har blitt brukt og Det du kan se etter når du prøvekjører bilene er om det komme mye røyk fra eksosen når du gir på etc, det kan fortelle deg noe om tilstanden til turboen... Og viss du skal ha turbobil kan du like godt forbrede deg på at du må bytte turboen en gang viss du skal ha den en stund... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Godt poeng. Den aller største feilen mange gjør er nok at de kjører hardt med en gang de har startet bilen, og de slukket bilen uten og tenke på at turboen ennå står og går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå