marw_the_big_headed_rhino Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Heisann! Har et sort hvitt bilde, outlinet, av en propell. I dag gjør jeg det på en sinnsykt tungvint måte når jeg skal lage skarpe kanter på bildet. Er det noen gode råd i enten Photoshop eller Illustrator når det gjelder å få bilder skarpe? Rhino Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Du nevner illustrator, skal bildet vektoriseres? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Nei, ikke nødvendigvis. Men en kollega av meg nevnte at illustrator ble brukt i noen caser for å skarpe opp bilder. Var visst noen verktøy der som lot seg bruke. Vet ikke mer enn det. Men jeg har både illustrator og ps, slik at jeg kan bruke begge deler :-) Lenke til kommentar
pederk Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Du spiser suppe med gaffel om du prøver å skarpe opp med Illustrator istedenfor PS. Etter at du har redigert ferdig bildet ditt i Photoshop: 1. Krymp bildet til størrelse for "output", feks 600x400px for web. 2. Sjekk at du har riktig lag markert (eller lag et nytt sammenslått et ved å velge topp-laget, klikke Ctrl+Shift+N, enter og til sist Ctrl+Shift+Alt+E.) 3. Gå til Filter > Sharpen > Smart Sharpen og velg innstillinger etter størrelse på bildet. Jeg bruker amount:100+ og 0,3px radius for bilder til web. Er bildet et stort et (feks 3000x2000px) du skal skrive ut trenger du ikke mye til oppskarping. Omtrent amount:50 og 0,5-1px radius. Husk: Alt med måte. Om det ser feil ut så er det feil. 4. Maskér bort områder som evt. ble overoppskarpet. Vanligvis ikke noe problem. Jeg foreslår at du søker litt her og der for å sjekke teorien bak oppskarping så du skjønner hva du faktisk holder på med. (Det smart sharpen er er et unsharp mask-filter som kun skarper opp områder med fremtredende detaljer, for ikke å forsterke støy. Pixel radius er hvor stort område rundt hver pixel som skal vurderes, og amount er hvor mye kontrasten mellom pixlene skal økes. Det var kortversjonen.) Alternativ metode: Filter > Sharpen > Sharpen. Ferdig. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Takker og bukker, Pederk! Skal teste ut (i løpet av dagen) :-) Er akkurat ferdig med min manuelle behandling av bildet som tok meg 7 hundeår. Suppe med gaffel? Ikke så veldig herlig :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå