Gå til innhold

Garanti's hjelpetråd til PHP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det å lagre saltet sammen med passord har jeg aldri sett før nå, av den enkle grunn - det er ingen som gjør det!

Prøv google.

 

http://www.matasano.com/log/958/enough-wit...ssword-schemes/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_password

http://en.wikipedia.org/wiki/Password_salting

http://en.wikipedia.org/wiki/Password_cracking#Salting

 

Det er mer enn sikkert nok å lagre salt med passordet. Men jo lengre salt jo bedre.

 

Da er det enklere for de som vil ha tilgang å bruke social engineering, bryte seg inn fysisk og stikke av med harddiskene, XXS, få kontroll over web serveren og logge alle passord som kommer inn via siden, få kontroll over en brukers PC og logge internett tilkoblingen, etc.

Lenke til kommentar
Hvordan mener du at man skal lagre unike salt da? Det må jo fortsatt lagres i en databasetabell?

Han mener det skal lagres på web serveren. Den er jo også sårbar, spesielt hvis du har hostingservice på en delt server.

Som eg sier: det beste er begge, men eg foretrekker ett salt per bruker over ett salt for alle. Og hashe minst 2 ganger.

 

(Ett langt salt er bedre bare fordi det er "raskere" å lage en database over de korte saltene, fordi det er færre muligheter. Tar fremdeles LANG tid og MYE plass. Spesielt med FLERE hasher og gjerne ULIKE hasher.)

Endret av OISNOT
Lenke til kommentar

Poenget med å salte er å forhindre bruk av f.eks. rainbowtables og bruteforcing, da rainbowtables blir fullstendig ubrukelige, mens bruteforcing tar lengre tid. Dersom saltet er kjent er rainbowtables fortsatt rimelig ubrukelige, mens bruteforcing på den andre siden tar like lang tid som om man ikke skulle ha hatt saltet passordet i første omgang.

 

Eks.

 

MD5(passord + salt) (Hvor passordet er f.eks. abc)

 

Skal man bruteforce, så leter man faktisk etter passord + salt, noe som forhåpentligvis er utrolig langt og tidkrevende. Dersom jeg allerede vet saltet, så er man like langt. Hvor lang tid tar det å bruteforce f.eks. abc?

 

MD5(force til abc + salt)

 

Hvis du absolutt vil ha unike salt per bruker, gud vet hvorfor, så kan du i det minste lagre de noe separat, f.eks. i forskjellige databaser, med forskjellige passord.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Ok. Jeg må bare uttrykke min undring ovenfor denne 'avslørelsen', da de tutorialene jeg har fulgt, nettopp lagrer passord og salt side om side.

 

 

Og hashe minst 2 ganger.

 

Dobbelthashing, i alle fall med samme algoritme, skal visstnok ikke gi økt sikkerhet

Det gir iallefall ikke dårligere sikkerhet. :)

Hvis angriperen vet formelen du bruker så hjelper det ikke dersom de skal generere passorddatabasen (rainbow) på nytt. Men dersom de har en ferdig database så hjelper det.

 

Med lange salt og bra hash algoritme så er det trygt nok. Men tror ikke det skader å hashe en gang til, gjerne med en annen algoritme.

 

For de paranoide: hash1(application_salt + hash2(user_password + user_salt))

Endret av OISNOT
Lenke til kommentar
Poenget med å salte er å forhindre bruk av f.eks. rainbowtables og bruteforcing, da rainbowtables blir fullstendig ubrukelige, mens bruteforcing tar lengre tid. Dersom saltet er kjent er rainbowtables fortsatt rimelig ubrukelige, mens bruteforcing på den andre siden tar like lang tid som om man ikke skulle ha hatt saltet passordet i første omgang.

 

Eks.

 

MD5(passord + salt) (Hvor passordet er f.eks. abc)

 

Skal man bruteforce, så leter man faktisk etter passord + salt, noe som forhåpentligvis er utrolig langt og tidkrevende. Dersom jeg allerede vet saltet, så er man like langt. Hvor lang tid tar det å bruteforce f.eks. abc?

 

MD5(force til abc + salt)

 

Hvis du absolutt vil ha unike salt per bruker, gud vet hvorfor, så kan du i det minste lagre de noe separat, f.eks. i forskjellige databaser, med forskjellige passord.

Det spørs jo kor de starter, og om de vet kordan du hasher passordet.

Kor lang tid tror du det tar å finne frem til passordet på følgende?

saltet passord <4cdf51f91f85a2da2fd169bc3b7ff8bf1d76ef4e> og salt <sdfbgfdgdr3wq3s>

Finner de frem til den funksjonen så finner de også frem til applikasjonssaltet ditt.

 

Samtidig er det lurt å ikke la brukerne registrere passord fra hackernes første forsøk i brute force angrep, listen over de mest vanlige passordene.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med salting dersom saltet er kjent? Det eneste som er uvisst for en som har fått tilgang til databasen er metoden, men for å lage en rar og "sikker" (security through obscurity) metode trenger man ikke salting. Hvor ble poenget med salting av da?

 

Hva tror du tar lenger tid å bruteforce av

 

1. SHA1(MD5(password) + SHA1(password))

2. SHA1(MD5(password + salt) + SHA1(password + salt) + salt)

 

Svaret er at dersom saltet er kjent, så er det ingen forskjell. Det tar like lang tid å bruteforce.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Neinei, ikke det jeg mener, tror jeg..

Sett at man har et php-dokument begravd dypt inne i haug mapper på en webserver, og man f.eks har behov for å inkludere en klasse som ligger under \classes\img\. Da er det vel noe upraktisk å skrive inn include('..\..\..\..\classes\img\img.php') fremfor include($Root . '\classes\img\img.php')

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...