5110 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Til tross for at jeg ikke ser særlig mye tv (foruten film på DVD) har jeg nå begynt å se me lei på elendige signal til fra parabolen min. Signalstyrken er den jeg sliter mest med (typisk rundt 70%), mens kvaliteten er ganske bra. Det skal ikke mye uvær til for at signalstyrken blir såpass dårlig at det ikke lenger er mulig å se tv med noenlunde kvalitet. Finnes det noen måte å fikse dette på? Jeg prøvde å skifte ut den noe utrangerte antenna (m 2 hoder) med en ny, uten at jeg merket særlig forskjell. Den litt slitne switchen er også forsøkt byttet ut, uten at dette gjorde noen forskjell. Parabolutstyret er nedprioritert hos meg i forhold til audiovisuelt utstyr forøvrig. Kan dette ha noe å si? Kan jeg f.eks hente mye signalkvalitet på å gå til innkjøp av en kvalitetsswitch (i stedet for billigvarianten jeg har nå til mellom 100 og 200 kr)? Og hva med antennekabelen på ca 15 meter? Noe annet jeg kan gjøre for å bedre signalet, uansett værforhold? Jeg har nå i ren frustrasjon sagt opp Viasat-abonnementet mitt og bare satse på CD. Dvs at jeg kun trenger ett hode. Da kan vel signalet bli bedre dersom jeg dropper å gå via svitsj? Uansett har Viasat utrolige 3 mnd oppsigelsestid, så det hadde vært greit å kunne bruke dette en stund til. Verste av alt er at jeg nå har skrudd såpass mye at jeg har mistet alt av signal... Lenke til kommentar
Hobbes76 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 En opplysning: VIASAT sender nå alle sine kanaler via en og samme satelitt, Sirius. Dermed kan du unngå switcher, og strekke kabel rett fra hodet og inn i tuneren. Når det gjelder signalkvalitet kan en dårlig innstilt parabol ha mye å si. Forsøk å stille denne inn så nøyaktig som mulig, bruk gjerne kompass og en sat-beeper, og påse at parabolen står i vater på veggen. Hodene må også stå vannrett. Jeg har selv lang kabel fra antennen og inn i tuneren, med både en og to koblingsledd på hver kabel, siden jeg ikke hadde lange nok kabler da jeg installerte. Har to kabler til hovedtuneren i stua, og også en kabel til hvert av de to soverommene som har tv og tuner. Fungerer utmerket alle steder. Men en skjerm å feste på parabolarmen over hodene er jo å anbefale. Da oppnår du bedre signalkvalitet i tungt snøvær f.eks. Vi har ikke slik skjerm på vår antenne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå