Svampebob Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 en i klassen min sa nettop at det var lov å laste ned serier sånn som Heroes, Lost og sånne, men ikke filmer så det jeg lurer på er det faktisk lov? vil gjerne ha svar med begrunnelse og ikke sånne NEI eller JA Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Nei kan ikke se en god grunn til at det skulle være lov med tanke på at de er opphavsbeskyttet. Men om du derimot har kanalene de sendes på er jeg litt i tvil siden du da har mulighet til å ta det opp på VHS/DVD/Harddisk. Lenke til kommentar
hfarberg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Nei, det er selvfølgelig ikke lov. TV-kanalene tjener penger på reklame, og hvis du ser på seriene ved å laste dem ned får ikke TV-kanalene betalt for det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Åndsverksloven Serier har produsenten copyright på på akkurat same vis som ein film. Dei er opphavsbeskytta og norsk lov dekker brot av dette med åndsverksloven. Endret 26. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Nei, det er selvfølgelig ikke lov. TV-kanalene tjener penger på reklame, og hvis du ser på seriene ved å laste dem ned får ikke TV-kanalene betalt for det. Men det er ikke derfor det ikke er lov Vi har heldigvis ikke noen lov som forbyr alt som hindrer andre i å tjene penger. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 en i klassen min sa nettop at det var lov å laste ned serier sånn som Heroes, Lost og sånne, men ikke filmer så det jeg lurer på er det faktisk lov? vil gjerne ha svar med begrunnelse og ikke sånne NEI eller JA Det er ikke lovlig, men imotsettning til film- og musikk-bransjen bekjemper ikke TV-bransjen piratkopiering. De taper ikke så mye på det siden det øker oppmerksomheten rundt serien, DVD-slaget og slaget til utenlandske TV-stasjoner. Markedsføringsverdien piratkopiering skaper overveier til dels tapet det skaper. Dvs. at de har ikke noe spesielt å tjene på å bekjempe piratkopiering. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Alt som sendes på TV er vel copyrighted? Kan ikke laste ned noe av de! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Husker jeg riktig, så er det er lovlig inntil seriene blir lisensiert i Norge. F.eks anime blir subbet til engelsk av fansubs i USA, der er det fullt lovlig inntil noen kjøper utgivelses rettighetene til å sende det i USA. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Husker jeg riktig, så er det er lovlig inntil seriene blir lisensiert i Norge. F.eks anime blir subbet til engelsk av fansubs i USA, der er det fullt lovlig inntil noen kjøper utgivelses rettighetene til å sende det i USA. Jeg kjenner ikke opphavsretten i USA, men jeg tviler veldig sterkt på at det er fritt frem så lenge ingen har rettighetene til åndsverket i USA ... I Norge er det i hvert fall ikke slik. EDIT: Altså, du må ikke lisensiere et åndsverk for at det skal være beskyttet av åndsverksloven! Den som har gjort et åndsverk har opphavsretten til det, så enkelt er det. Endret 26. februar 2008 av olsen Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva er egentlig forskjellen i å laste ned en episode eller ta den opp når den går på TV? (jeg tenker da lovlig/moralsk, ikke teknisk ) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Når en TV-stasjon spiller en film eller serie, eller en radiostasjon spiller en plate, så betaler de rettighetshaverne for å få lov til å gjøre det. De pengene tar TV-selskapet tilbake gjennom lisenspenger eller reklameinntekter. I dette regnestykket er det tatt høyde for at noen personer velger å ta opp programmet i stedet for å se det direkte. Det er ikke så farlig, selv om de kanskje spoler over reklamen, fordi de samme menneskene antagelig ser på TV en annen dag. Men laster du ned en episode fra nettet så regnes du ikke lenger som seer, og dermed får TV-stasjonen mindre annonseinntekter (med mindre de heter NRK og krever samme lisensen enten du ser på eller ikke) og dermed lider rettighetshaverne siden TV-stasjonen har mindre å rutte med. Nå er nedlasting av TV-serier et mindre "problem" for rettighetshaverne enn nedlasting av musikk, fordi reklameeffekten som Otth peker på antagelig fortsatt overstiger inntektstapet. Det har noe med at de fleste har TV i alle fall og det er både greiere og like billig å se serien på TV. (Med unntak av seier som ennå ikke er kommet til Norge.) Musikk derimot er det med dagens båndbredde og utstyr langt enklere å laste ned enn å gå i butikken og kjøpe, for ikke å snakke om billigere. Men det er en praktisk forskjell. Moralsk og juridisk er problemstilligen mye den samme. Om det er galt eller ikke, avhenger av den enkeltes moral. Men det er ikke lov. Geir Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hva er egentlig forskjellen i å laste ned en episode eller ta den opp når den går på TV? (jeg tenker da lovlig/moralsk, ikke teknisk ) Vel i USA er det stor forskjell. For det første er reklamen fjernet i nedlastede serier, de som tar opp, tar opp reklamene. De kan riktignok spole over, men... For det andre blir de som tar opp med t.eks. TiVo, regnet som seere i det amerikanske ratingsystemet For det tredje betaler en person som tar opp fra kabel-tv-selskaper (HBO, Showtime, osv.) for kabel-tven. Endret 26. februar 2008 av Otth Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hmm, det med at man ikke regnes som seer er vel litt vagt. I norge (og sikkert i USA også) er det noen hustander (ca 1005 stk) som har såkalte nielsen bokser. Det er hva disse husstandene ser på som avgjør seertall i norge. Dermed spiller det jo ingen rolle for reklameinntekter eller annet basert på seertall at folk laster ned serier så lenge de ikke har en slik i huset. EDIT: og når det gjelder betaling. NRK sender feks Battlestar Galactica. Så ved å betale for TV-lisensen så har jeg betalt for å se det programmet. Siden det sendes på NRK er det heller ikke snakk om tapte reklamepenger. Om jeg laster ned serien fra nett, eller tar den opp, eller ser den så er det jo ingen som taper penger på noe som helst måte, og siden jeg ikke har en slik nielsen boks i huset påvirker jeg heller ikke seertall på noen måte. Endret 26. februar 2008 av noob11 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hmm, det med at man ikke regnes som seer er vel litt vagt. I norge (og sikkert i USA også) er det noen hustander (ca 1005 stk) som har såkalte nielsen bokser. USA har ikke det samme systemet som Norge. De har et snodig system som ikke er spesielt representativt for befolkningen. Det er også mye bruk av tradisjonelle spørreundersøkelser via telefon, o.l.. EDIT: og når det gjelder betaling. NRK sender feks Battlestar Galactica. Så ved å betale for TV-lisensen så har jeg betalt for å se det programmet. Siden det sendes på NRK er det heller ikke snakk om tapte reklamepenger. Om jeg laster ned serien fra nett, eller tar den opp, eller ser den så er det jo ingen som taper penger på noe som helst måte, og siden jeg ikke har en slik nielsen boks i huset påvirker jeg heller ikke seertall på noen måte. Det er fremdeles ett brudd på åndsverkloven. Og som jeg nevnte tidligere ser ikke TV-selskapene på piratkopiering som en trussel. Det er egentlig litt rart med tanke på at over 50 % av all BitTorrent-trafikk er distrubisjon av TV-serier. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) noob11: Men da forusetter du at de som er med på Nielsen-ratingen ikke er som andre folk. Det må vi anta at de er, ellers hadde ikke ratingen hatt noen verdi. Så hvis 100 000 nordmen laster ned serier så gjør antagelig 20 av Nielsen-seerne det også, og utslaget blir akkurat det samme. Geir Endret 26. februar 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tja, jeg vil tro at det å ha en nielsen boks i huset gjør at du er litt anderledes enn andre. For det første er du sikkert langt mer obs på hvordan tvseertall osv måles, og dermed påvirker det deg i større grad enn de som ikke har slik boks. En annen ulempe med nielsen boksene er de smale programmene. Det er jo ikke sikkert at man treffer de 1005 med smale programmer. Otth: hvorfor er nedlasting av battlestar galactica i eksemplet mitt over ulovlig, men å ta det opp på vhs/dvd/hdd fra en tvsender er lov? Jeg ser ikke helt forskjellen i det eksemplet. Uansett, hva som er lov eller ikke er vel bare teoretisk så lenge det ikke har vært noen dommer på det. Så vidt jeg vet har det ikke vært det. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Otth: hvorfor er nedlasting av battlestar galactica i eksemplet mitt over ulovlig, men å ta det opp på vhs/dvd/hdd fra en tvsender er lov? Jeg ser ikke helt forskjellen i det eksemplet. Uansett, hva som er lov eller ikke er vel bare teoretisk så lenge det ikke har vært noen dommer på det. Så vidt jeg vet har det ikke vært det. Nå er ikke jeg jurist, så... Nå har det vært dommer på distribusjon av film over internett og distribusjon av TV-serier vil gå under samme presidens. Prinsippielt ser jeg ingen grunn til at det skal være forskjell. Om det det er satt noen presidens angående opptak med vhs/dvd/hdd eller det bare er generelt akseptert hos alle parter vet jeg ikke, men jeg vil anta at det er det siste. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hmm.. kan ikke tenke meg at det er det har vært saker om vhs opptak i Norge. Det må isåfall være når et slikt opptak blir vist det kan være problematisk. (tenk hotell/pub/etc som viser opptak) Det er i alle fall lov i USA, der det har vært opp i høyesterett. http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Corp._of..._Studios%2C_Inc. Så, jeg tenker at det er lov i Norge også. Saken er vel kanskje hvem avsender av det du tar opp er. Hvis avsender sender ulovlig så er det kanskje ikke lov å ta det opp (laste ned)? Det får meg til å undre over hvorvidt man har lov til å ta opp sendinger fra piratradioer... Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Saken handler mer om hvem som har distribusjonsrett. Film og tv-serier distribuserer generelt gjennom tre kanaler: TV, DVD og iTunes (samt. kino for noen filmer) Selv om man har lov til å ta opp materialet har man ikke distribusjonsrett til materialet. Det er de fleste land en unntaksbestemmelse som tilsier at man har lov å låne til venner og bekjente, men dette er som nevnt en unntaksbestemmelse og vil selvfølgelig ikke gjelde for tusener av "venner" en har på nettet. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Tja, jeg vil tro at det å ha en nielsen boks i huset gjør at du er litt anderledes enn andre. For det første er du sikkert langt mer obs på hvordan tvseertall osv måles, og dermed påvirker det deg i større grad enn de som ikke har slik boks. En annen ulempe med nielsen boksene er de smale programmene. Det er jo ikke sikkert at man treffer de 1005 med smale programmer. Det blir også tatt høyde for i statistikken som blir produsert. Tallknekkere klarer å predikere rimelig presist det som ønskes å finne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå