Gå til innhold

hvilke objektiv bør jeg kjøpe til naturbilder og portretter?

Anbefalte innlegg

Jeg har et 400d kamera og skal ha et par objektiver. Tenkte et som har 28-80 og et som har 70-300.

Er det viktig og ha IS og USM og bør jeg kjøpe canon? Eller fuker tamrom og sigma?

Og hva slags blitz bør jeg eventuelt kjøpe?

Jeg tar mye naturbilder og portretter!

Vifvif

Endret av vifvif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til diskusjon.no :fun:

IS/OS gir bildestabilisering og er kjekt å ha særlig på teleobjektiver. IS/OS gir mulighet for ca 4-16 ganger så lang lukkertid ved håndholdt fotografering. Men det fordyrer også en del så om det er verd prisen er en smakssak. Personlig kunne jeg tenkt meg et teleobjektiv i størrelsen 70-300 med IS men det ligger et stykke ned på prioriteringslista.

USM/HSM gir raskere autofokus. Jeg har ikke hatt det selv ennå men det ligger også på ønskelista for 2009 eller noe sånt.

Tamron og Sigma er fullt på høyde med Canon når man ser innenfor samme prisklasse. Ingen av merkene skiller seg negativt ut på noen generell måte. Man bør lese litt om hvert av alternativene for å gjøre seg opp en mening om hva som passer best til lommebok og bruksområde.

Blits har jeg ikke særlig peiling på men til portretter bør du ha en du kan rotere og bøye slik at lyset går den veien du vil og ikke rett på motivet. Ledetallene sier noe om hvor lyssterke de er. Så vidt jeg har skjønt er det bare ett merke som gjelder innenfor blits til Canon og det er Canon.

Til portretter ville jeg satset på fastoptikk. F.eks en Canon 50mm f/1,8 eller en Sigma 50mm eller en Sigma 70mm. Jeg kjøpte sistnevnte til meg selv nylig til portrettbruk og makrobilder.

Til naturbilder (landskap) kan det medfølgende 18-55mm objektivet være bra på rundt f/8. Skal du derimot ta bilder av fugler og dyr på ganske lang avstand så trenger du nok noe rundt 70-300. Canon 70-200 f/4L har fått mye skryt men koster jo også litt. Sigma 50-150 har også fått mye skryt men den har litt kort brennvidde for fugler og sånt. Sigma har også en 50-500mm men den er veldig stor og tung. Det blir fort for mye å drasse med seg på tur, samt at den ikke er spesielt skarp. Dyr er den også.

Tamron har en 18-250mm som er ganske god. Med den trenger du kun ett objektiv for hele turen. (lett å bære) og får fotografert alt fra oversiktlige landskapsbilder til fugler. Ulempen med så mye zoom er at det går litt på bekostning av skarphet, lysstyrke og andre egenskaper.

Ta gjerne en kikk i prisguiden og SLRgear og se deg ut noen aktuelle objektiver så skal jeg/vi prøve å hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...