cdr Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) For litt over en måned siden spratt det opp en blåskjerm, sånn veldig tilfeldig. Uten å vite hva som forårsaket dette, ble det til at jeg reformaterte. Highpoint-supporten viser ingen interesse - fikk respons etter første mailen, men nå hører jeg ikke fra dem mer. Sender mails og purrer på dem, til ingen nytte. Mitt siste håp er derfor forum. Kort fortalt: Maskinen min krøsjer når jeg kobler til raidet - dvs. at så snart alle diskene er koblet til kontrolleren, RAID statusen blinker grønt og er aktivt. Om jeg booter maskinen med et aktivt RAID, nekter maskinen å starte windows, og viser meg heller en blåskjerm. Jeg har søkt og lett, men det virker ikke som noen har opplevd den samme feilen - bare lignende ting, med helt andre forutsetninger. Blåskjermen jeg får, er en STop 0x50 "Page fault in nonpaged area". Kontrolleren er en RocketRaid 2320 fra Highpoint. Jeg har prøvd å få maskinen min til å lage en minidump - har prøvd alle scenarioer - men den nekter å lage en slik fil.. PC-en min er stabil som et fjell ellers - og kontrolleren klager ikke, så fremt det ikke er noe aktivt RAID på den. Det skal også sies at jeg aldri har bootet OS fra selve kontrolleren. Takker for et hvert bidrag Oppdatering 5. Mars: Fikk låne maskinen til en bekjent. Problemet var at maskinen kun hadde ett PCIe-spor, så jeg kjøpte et billig PCI-skjermkort og stappet den inn i maskinen. Dette fungerte imidlertid bra, helt til jeg monterte kontrolleren; lampene rundt startknappen og lysene på DVD-drevene blinket og skjermen ville ikke boote. Det var heller ingen aktivitet i harddiskene etc. Med begrenset tid til å teste, måtte jeg se slaget tapt. Jeg fikk imidlertid testet kontrolleren via min egen maskin, da det fulgte med en tom harddisk. Jeg satte opp en JBOD-array med denne ene disken, og plugget den til samtdige av portene, for å se etter feil; alt fungerte smertefritt! - Skriving og lesing gikk som en drøm. Men, når jeg koblet til diskene med RAID5-konfigurasjonen, var det ingen endringer.. Jeg har lagt ut en film på som som viser hva som skjer - ta en titt! Endret 5. mars 2008 av RaScZaK Lenke til kommentar
cdr Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Er det absolutt ingen som har opplevd lingnende før? Typisk å få en udokumentert feil.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Fra MS artikkelen : Possible Resolutions to STOP 0x0A, 0x01E, and 0x50 Errors CAUSE These errors may be caused by one or more of the following: • Hardware failure (memory, processor, or motherboard). • Anti-virus software that is running on your computer. • Drivers installed by third-party software. Tipper at det er hovedkortet ditt som er synderen. Er ikke første gangen et hovedkort/bios har problemer med disk kontroller kort for å si det slik. Support spørmål bør derfor rettes til hk produsent ( ikke HighPoint...) . Endret 28. februar 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
cdr Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Takker for svar. Jeg har forsåvidt ekskludert HK'et fra listen over syndere, ved å bytte om plassen til skjermkortet og kontrolleren - altså, ingen forskjell. Maskinen går som en klokke, og det virker ikke som det er noe galt med kontrolleren, ettersom jeg får tilgang til kortets bios, samt ingen feil ved bruk av RAID-manager. Heller ingen driver feil eller lignende. Det er først når jeg kobler til den siste disken, raid-konsollen blinker grønt på status og ting begynner og at det i windows-bakgrunnen, at blåskjermen spretter opp. Jeg spekulerer i at det er noe galt med selve dataene i raidet, og at windows reagerer på dette. Det går imidlertid <4 sec fra grønt lys i konsollen og blåskjerm, så det er på en annen side lite trolig.. Nok av spekulasjoner er det i allefall. Det er bare så ufattelig irriterende å ikke få svar fra HPT.. Hadde jeg bare hatt et nytt hovedkort med PCI-E liggende og slenge, og et par S-ATA disker jeg ikke brukte Jeg overbevist om at ikke er noe tap av data - RAID-5 er temmelig sikkert, og jeg kan ikke innbille meg at et raid-oppsett kan bugge ut og slutte å fungere uten videre. Hardware er tross alt veldig erstattelig. Irritasjonsmomentet her, er naturligvis at det er noen terabytes med data i det raidet, mange viktig og uerstattelige nuller & entall der ^^ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Flytte kortet bør ikke nødvendigvis bety noe hvis hovedkort/bios/chipset har kompabilitetsproblemer med det spesifikke highpoint kortet. Det kan også være noe pci-e bus greier i hk subsystemet som lager problemer/korrupsjon. Men har det virket før kan det selvfølgelig være slik du sier. Lenke til kommentar
cdr Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Oppdatering: Oppdatering 5. Mars:Fikk låne maskinen til en bekjent. Problemet var at maskinen kun hadde ett PCIe-spor, så jeg kjøpte et billig PCI-skjermkort og stappet den inn i maskinen. Dette fungerte imidlertid bra, helt til jeg monterte kontrolleren; lampene rundt startknappen og lysene på DVD-drevene blinket og skjermen ville ikke boote. Det var heller ingen aktivitet i harddiskene etc. Med begrenset tid til å teste, måtte jeg se slaget tapt. Jeg fikk imidlertid testet kontrolleren via min egen maskin, da det fulgte med en tom harddisk. Jeg satte opp en JBOD-array med denne ene disken, og plugget den til samtdige av portene, for å se etter feil; alt fungerte smertefritt! - Skriving og lesing gikk som en drøm. Men, når jeg koblet til diskene med RAID5-konfigurasjonen, var det ingen endringer.. Jeg har lagt ut en film på som som viser hva som skjer - ta en titt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå