Gaute Holmin Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jeg har en to år gammel Lexmark e232 laserskriver som jeg hittil har vært veldig fornøyd med. Her om dagen måtte jeg dra ut strømkabelen for å flytte noe, og plugget den inn igjen. Da ville ikke skriveren starte opp igjen. Jeg antok at dette var en enkel reklamasjon og kontaktet Lexmark. Dette fikk jeg som svar den 4. februar: Personlig vil jeg anbefale å skifte ut skriveren. Vi kan sende ut en bytteskriver, men det vil koste dere 2400,- som tilsvarer prisen på en ny skriver. Hva? Hva med forbrukerkjøpsloven tenkte jeg, og sendte umiddelbart avgårde en mail hvor jeg refererte til forbrukerkjøpsloven samt at jeg aldri har hatt reklamasjonsproblemer med HP på jobben (jeg jobbet i flere år som IT-ansvarlig). og lurte på hvorfor Lexmark ikke ville reparere skriveren. Idag, den 26. februar, altså tre uker senere, fikk jeg følgende svar: Lexmark opperer med 1års garranti på disse maskinen og det er det er det vi må forholde oss til. Reklamasjon på bedrifts innkjøp er så vidt meg bekjent et år. Nå har skriveren på magisk vis i mellomtiden plutselig begynt å virke igjen så jeg har ikke tenkt å dra denne saken noe lenger, men heretter vil jeg holde meg langt unna Lexmark produkter. EDIT: endret emnetittel samt henvisninger til forbrukerkjøpsloven. Endret 26. februar 2008 av TopDog Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det er forskjell på forbrukerkjøp og bedriftskjøp. Dersom du kjøper varen som en bedrift, har du slik jeg har fortått det ingen rettigheter utover garantien til leverandøren. Det vil si at dersom du har kjøp skriveren din som privatperson, så må Lexmark følge forbrukerkjøpsloven som du refererer til (med 5 års reklamasjon, låneprodukt ved reperason osv), men dersom du har kjøpt skriveren via jobben så er det leverandørens garanti som gjelder (i dette tilfellet - 1 år). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 For bedriftskjøp finnes det ikke noe lovfestet reklamasjonsrett nei. Bedrifter kan imdlertid avtale dette seg imellom. Dette må da komme frem av en avtale. Når det gjelder Lexmark ellers har eg selv en Lexmar 120n som sluttet å fungere for en tid tilbake. Den var da 1,5 år og godt innenfor reklamasjonsfristen i det minste. Ringte Lexmark kundeservice, foretok noen standard rutiner og konkluderte så med at den var død. Ny erstattningsskriver ble sendt og var på plass 3 eller 4 dager etter at feilen oppstod. Eg var fornøyd. Trådstarter bør endre i det minste tittel på denne tråden da den er svært missvisende. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg skjønner at jeg har formulert meg dårlig i første innlegg, dette er et privatkjøp. Poenget mitt med henvisningen til jobben, er at jeg har fått reklamere på HP produkter som er eldre enn to år på jobb, så hvorfor er de dårligere for private forbrukere? Lenke til kommentar
luckylight Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg skjønner at jeg har formulert meg dårlig i første innlegg, dette er et privatkjøp. Poenget mitt med henvisningen til jobben, er at jeg har fått reklamere på HP produkter som er eldre enn to år på jobb, så hvorfor er de dårligere for private forbrukere? Lexmark kan ikke lure seg unna forbrukerkjøpsloven ved salg til private. De må nok pent akseptere 5 år reklamasjon på sine skrivere. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Er det ikke reklamasjon selgers og ikke produsents ansvar? Dersom produktet ikke er kjøpt direkte fra Lexmark vil vel selger være et fornuftig kontaktpunkt? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Etter å ha snakket med Lexmark en gang til, tror jeg muligens at de har misforstått meg litt, siden printeren likevel nå fungerer, har vi lagt ballen død. Lenke til kommentar
ferale74 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 For bedriftskjøp finnes det ikke noe lovfestet reklamasjonsrett nei. Bedrifter kan imdlertid avtale dette seg imellom. Dette må da komme frem av en avtale. Når det gjelder Lexmark ellers har eg selv en Lexmar 120n som sluttet å fungere for en tid tilbake. Den var da 1,5 år og godt innenfor reklamasjonsfristen i det minste. Ringte Lexmark kundeservice, foretok noen standard rutiner og konkluderte så med at den var død. Ny erstattningsskriver ble sendt og var på plass 3 eller 4 dager etter at feilen oppstod. Eg var fornøyd. Trådstarter bør endre i det minste tittel på denne tråden da den er svært missvisende. Fullstendig korrekt !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå