Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor langt kan en strekke Yttringsfriheten.

Wild Berries

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på hvor langt en kan strekke seg i bruk av yttringsfriheten ?

Følgende scene :

Vi blir utsatt for store inngrep på vår eiendom, hvorpå vi som "små" ikke kan annet enn å legge oss ned og "svelge" alt som utbygger holder på med. Kommunen vi bor i, er på godvenn med utbygger.

Det som jeg ser for meg er at om en lager seg en blogg, så kan en fortelle om dette nevnte utbyggingsfirma o.s.v

Så kan jeg bruke firma navnet som viser seg ifra sin verste side, og eventuellt lage linker til dette firma sin side.

Eller kan jeg blogge og så bruke navn som ligner, men allikevell rimer.

Så hvor går grensen for bruk av denne loven ? og hva er sjangsen for å bli rettsforfulgt ?

Håper Dere kan utfylle litt her. Alle tips og råd er bedre enn ingen råd.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tore Tvedt sa dette i et intervju med VG:

"Vi ønsker å ta makten i samfunnet, renske ut jødene og sende innvandrerne ut av landet. Jødene er hovedfienden, de har drept vårt folk, de er ondskapsfulle mordere. De er ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes ut"

Når man kan si dette på trykk i en riksdekkende avis, og bli frikjent i retten, tror jeg at du trygt kan blogge videre:)

Lenke til kommentar
Tore Tvedt sa dette i et intervju med VG:

"Vi ønsker å ta makten i samfunnet, renske ut jødene og sende innvandrerne ut av landet. Jødene er hovedfienden, de har drept vårt folk, de er ondskapsfulle mordere. De er ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes ut"

Når man kan si dette på trykk i en riksdekkende avis, og bli frikjent i retten, tror jeg at du trygt kan blogge videre:)

Hm... Han ble først frikjent i lagmannsretten, men Høyesterett kom til at lagmannsrettens rettsanveldelse var gal, og lagmannsrettens dom ble opphevet. Saken må derfor behandles på nytt i lagmannsretten. Er du sikker på at saken har vært oppe i lagmannsretten igjen?

Lenke til kommentar
Hei.

Lurer litt på hvor langt en kan strekke seg i bruk av yttringsfriheten ?

Følgende scene :

Vi blir utsatt for store inngrep på vår eiendom, hvorpå vi som "små" ikke kan annet enn å legge oss ned og "svelge" alt som utbygger holder på med. Kommunen vi bor i, er på godvenn med utbygger.

Det som jeg ser for meg er at om en lager seg en blogg, så kan en fortelle om dette nevnte utbyggingsfirma o.s.v

Så kan jeg bruke firma navnet som viser seg ifra sin verste side, og eventuellt lage linker til dette firma sin side.

Eller kan jeg blogge og så bruke navn som ligner, men allikevell rimer.

Så hvor går grensen for bruk av denne loven ? og hva er sjangsen for å bli rettsforfulgt ?

Håper Dere kan utfylle litt her. Alle tips og råd er bedre enn ingen råd.

Vennlig Hilsen

W_B

Det skal svært mye til for å bli dømt for injurier i Norge idag. Det er en grunn til at Per Danielsen taper omtrent alle injuriesakene sine. Norge har tapt en del injuriesaker for den Europeiske Menneskerettsdomstolen i Strasbourg, og det er ikke mye igjen av straffebudet som rammer injurier.

Blogg i fullt navn og bruk navnet på firmaet. Så lenge du forholder seg saklig, er du på trygg grunn. Faktiske forhold kan du fritt blogge om, så lenge du ikke lyver. Du kan fritt legge ut vurderinger av de faktiske forholdene og i slike vurderinger gå svært langt i å kritisere og slenge dritt. Vurderinger (såkalte value judgements) er sterkt vernet av EMK og antagelig også Grl. § 100. Alt i alt kan du skrive nesten hva du vil, men for din egen og sakens del bør du holde deg på et saklig nivå.

Lenke til kommentar

Takker og bukker, for alle svar som Dere har avgitt. :thumbup:

Selvsagt skal jeg holde meg mest mulig saklig, men det kan være / bli vanskelig da selve utbygger firma har opptrått meget ille, ikke bare overfor oss, men mange av de andre naboene.

Men jeg skal stå frem med fyllt navn og nummer, ikke noe problem.

Men når en har fått og vil få regninger i postkassen i størrelse orden 40 til 50000 Nkr, som vi ikke har bedt om, i forbindelse med utbyggingen, og mange andre mindre saklige grunner, så sier det seg selv at det begrenser seg litt.

Takker Dere igjen.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...