Traadstarter Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvilke band er etter deres mening de 10 beste indie rock banda i verden? Lenke til kommentar
Cosmo med K Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvilke band er etter deres mening de 10 beste indie rock banda i verden? Om Oasis og R.E.M. går under indie rock er de helt klart blandt de beste, i alle fall R.E.M. Vil også si at grunge band som Pearl Jam, Alice in Chains, Nirvana, Soundgarden, Temple of the Dog osv. er sinnsykt bra indie rock band. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Vil ikke si at noen av bandene du nevner er indie-band. Indie er vel en slags kortform av independent, og brukes om band som har en tydelig "uavhengig estetikk", gjerne litt dårlig produsert, alternativt og sært. Undergrunnsband. Greit, grunge-bandene du lister opp var/er vel i og for seg "alternative", men jeg tror det blir for upresist å kalle noen av dem indie. Nå er i og for seg indie-begrepet veldig flytende. Jeg sjekka for sikkerhets skyld med Wikipedia, som også er ganske utydelig på dette. Mainstreamsuksess er uansett ikke godt forenlig med indie-status, noe man så da indie-band som Nirvana fikk braksuksess på nittitallet og nærmest omdefinerte hele indiebegrepet ved å popularisere alternativrocken. Andre eksempler på Wikipedia-band som jeg personlig mener blir helt totalt feil å kalle indie er Oasis og The White Stripes. De har kanskje vært indie en gang, men i dag er de definitivt mainstreambands på store labels, med massiv mediabacking. Indieband i dag? Tja, si det... litt av poenget er at indie-bands er relativt ukjente, så jeg har sikkert ikke hørt om halvparten av de beste. Et band som Deerhoof er kanskje indie - relativt ukjent, definitivt annerledes og "alternativt". Spilles neppe på The Voice. Animal Collective er kanskje indie. Lukestar er sikkert indie. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Er vel også ofte band som gir ut plater på uavhengige plateselskaper? Trenger vel ikke alltids da å være så innmari ukjente, evt. eksperimentelle/annerledes? Også blir det vanskelig vis bandet da har gitt ut noe på et større plateselskap Ta Death Cab for Cutie som eks. De ga ut sine 4 første studioalbum på Barsuk, som jo er et indieselskap. Men sisteplata, "plans", ble utgitt av Atlantic. De mister derfor "indie"-stempelet. Men musikken på "plans" er ikke i stor grad forskjellig fra "Transatlanticism". Nei det er vanskelig dette her. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror kanskje nøkkelen ligger i forskjellen på ordene "uavhengig" og "alternativ". Et alternativt band skjeler til mainstreamen og tilbyr seg selv som alternativ, mens et uavhengig band gjør sin egen greie, uavhengig av hva som er mainstream og ikke. "Uavhengig" er frittstående, "alternativ" er avhengig av noe å måle seg opp mot. "Alternativ" er protest, bråk, korrektiv og kryssklæpp, "uavhengig" er originalitet, kompromissløshet, egenart og selvtillit. Alternativ er angst, indie er kjærlighet. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva ligger i "uavhengig" plateselskap? Betyr det at noen selskap er "avhengige"? Jeg tenker på motparten til "uavhengig" som de store aktørene, eks. Sony, Warner, EMI etc, men hva skiller egentlig disse fra de "uavhengige"? Bortsett fra størrelse og omsetning? Lenke til kommentar
BlindAct Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg har begynt for et indie rock band nå, vet ikke helt hva menes om det, og jeg tar meg ikke tid til å lese alt det folk har skrevet om det. Men det bandet jeg har begynt å få sans for står oppført som et indie rock band, og det er Bloc Party, spesielt en sang som heter Helicopter. De er et britisk band som kom med sitt første album i 2005. En liten smakebit her: Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Håper artister også er godkjent hehe.. 1. Battles 2. Arcade Fire 3. Band Of Horses 4. Death From Above 1979 5. Josè Gonzalez 6. Spoon 7. Beck 8. Sufjan Stevens 9. Jens Lekman 10. Animal Collective Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hva ligger i "uavhengig" plateselskap? Betyr det at noen selskap er "avhengige"? Jeg tenker på motparten til "uavhengig" som de store aktørene, eks. Sony, Warner, EMI etc, men hva skiller egentlig disse fra de "uavhengige"? Bortsett fra størrelse og omsetning? Uavhengige plateselskaper har verken de store plateselskapenes økonomiske støtte, eller organisasjon. Det finnes mange plateselskaper som er under de større plateselskapene, og disse får altså økomisk støtte og organisatorisk hjelp. De store selskapene innehar også de største salgstallene. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Arctic Monkeys, The Killers og Babyshambles. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Med tanke på mitt forrige innlegg så vil jeg påsta at The Killers IKKE er et indieband Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Stereolab er vel indie? .. uansett her er en video: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Bright Eyes er og blir på toppen. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Med tanke på mitt forrige innlegg så vil jeg påsta at The Killers IKKE er et indieband De var det inntil de ble kjent. Indierockband må per definisjon være ukjente. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Alle band er da indieband i starten. The Killers fikk sitt førstealbum, Hot Fuss, gikk ut på et større/stort plateselskap, og vil derfor ikke bruke indiebetegnelsen på dem... Kan for eksempel et deathmetal-band være indie? Definisjonsmessig ja, men det er ikke så mange som vil nevne noen slike band i en indiesammenheng. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Definisjonen på et indieband er vel ikke annet enn at det er på et uavhengig (independent) plateselskap? Lenke til kommentar
BlindAct Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Indie Indie er en forkortelse for engelske independent, som betyr uavhengig. I utgangspunktet var indie en betegnelse på musikk av artister som var på uavhengige plateselskaper, eller ikke på plateselskaper i det hele tatt. Et uavhengig plateselskap (indie record label) er et selskap som ikke hører til et stort selskap. I utgangspunktet ble indie brukt utelukkende om band på små selskaper, noe som tilsier at sjangeren omfattet veldig mye forskjellig musikk. I ettertid har indierock og indiepop, og for den saks skyld bare indie, blitt egne sjangre uten at artistene trenger å være på små selskaper. Lenke til kommentar
lubo.carson Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Øhh, blir vansklig når folk skal definere sånn, men de jeg kommer på i preferert rekkefølge: 1. Nirvana (Bleach) 2. The Shins 3. Modest Mouse 4. Babyshambles 5. Arcade Fire 6. The Libertines 7. The Coral 8. Radiohead 9. Okkervil River 10. White Stripes REDIGERT Endret 2. mars 2008 av nirvana1 Lenke til kommentar
Speik Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Indie I utgangspunktet ble indie brukt utelukkende om band på små selskaper, noe som tilsier at sjangeren omfattet veldig mye forskjellig musikk. I ettertid har indierock og indiepop, og for den saks skyld bare indie, blitt egne sjangre uten at artistene trenger å være på små selskaper. Kan noen beskrive denne sjangeren? Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har alltid ment at allmusic er ganske flinke, så: Indie rock: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:2687 Indie pop: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:4557 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå