unbad Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Har kjøpt meg nytt Nikon D300 med følgende tilbehør: Nikkor AF-S DX 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED VR Nikon Blitz TTL-AF SB-800 2 stk. Sandisk 4096MB Compact Flash Extreme IV Lowepro DryZone 100 Waterproof Backpack Brukern er "til det meste" med overvekt av skibilder (langrenn) på vinteren og fjell og natur. Trenger råd til ytterligere utvidelse av tilbehør (objektiver m.m.) På forhånd takk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Trenger råd til ytterligere utvidelse av tilbehør (objektiver m.m.)Bortsett fra kanskje et stativ, har du allerede det viktigste, og jeg vil råde deg til å bli kjent med det utstyret før du kjøper noe mer. Da slipper du noen bomkjøp, fordi dine ønsker og behov var annerledes enn du trodde. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg vet jo ikke hvor mye erfaring du har. Jeg antar dog at du vil ha mest igjen for å kjøpe boken "Digital fotografi i praksis". Ikke gå i fellen med å tenke at mest mulig utstyr er nødvendig. Lek deg med blitsen, gjerne av kameraet, og ha det gøy med det utstyret du har. På sikt vil du kanskje oppdage behov for ytterligere objektiver, men det er ikke sikkert. Alternativer er jo et lyssterkt fast-objektiv, mer vidvinkel, macro-objektiv hvis du fatter interesse for det. Kanskje investere i et par gode, vanntette utesko og gode uteklær, slik at du ikke holder deg inne når det ikke er sol Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Enig med k-ryeng. Hvis du ikke vet hva du vil ha, så trenger du det heller ikke. Jo flere bilder du tar med det utstyret du har, jo mer bevisst vil du bli på hva som begrenser deg. Tar du mange bilder på 18 mm trenger du kanskje en vidvinkel. Tar du mange bilder med høy ISO trenger du kanskje raskere objektiver. Osv. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Gratulerer! Håper du vil bli like fornøyd som meg Til naturbilder vil jeg anbefale en Nikon 12-24mm f/4 eller den noe rimeligere Tokina 12-24mm f/4. Vurderer et av disse sterkt selv, men er usikker på om Nikon er verdt de 3500,- som det koster mer enn Tokina. Har sett mange utrolig kule naturbilder tatt med 12-24mm eller tilsvarende. Endret 26. februar 2008 av Linken Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Har kjøpt meg nytt Nikon D300 med følgende tilbehør: Nikkor AF-S DX 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED VR Nikon Blitz TTL-AF SB-800 2 stk. Sandisk 4096MB Compact Flash Extreme IV Lowepro DryZone 100 Waterproof Backpack Brukern er "til det meste" med overvekt av skibilder (langrenn) på vinteren og fjell og natur. Trenger råd til ytterligere utvidelse av tilbehør (objektiver m.m.) På forhånd takk. Der er en tåd som omhandler "Erfaringer med utstyr til D300". Du finner muligens noe info der. Lenke til kommentar
unbad Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Perfekt! Takk for alle svar. Kom gjerne med flere gode råd og tips m.m. Lenke til kommentar
unbad Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Fikk kamerapakken i dag og skuffelsen var stor da jeg oppdaget at objektivet var 18-70 og ikke 18-200. Spørsmålet til dere eksperter er følgene. Skal jeg beholde det jeg har fått og spare kr.2250,- eller skal jeg returnere og vente på det jeg opprinnelig hadde bestilt. Ny leveringsdato var da 15/4 2008 ;-(. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg hadde spart 2 250,- og begynt å ta bilder idag. Bli kjent med utstyr (og meld deg på april-festen). Så kan du se hvor det butter hen før du kjøper mer optikk. Tom Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Fikk kamerapakken i dag og skuffelsen var stor da jeg oppdaget at objektivet var 18-70 og ikke 18-200.Spørsmålet til dere eksperter er følgene. Skal jeg beholde det jeg har fått og spare kr.2250,- eller skal jeg returnere og vente på det jeg opprinnelig hadde bestilt. Ny leveringsdato var da 15/4 2008 ;-(. Enig med tomsi42, behold 18-70 og spar pengene til noe som er bedre enn 18-200. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg anbefaler nok en gang JumpStart sin instruksjons 2* DVD til D300. En utrolig behagelig måte å "lese" manualen på, for oss som skyr slikt. Tar jeg ikke feil kostet den ca $25 på Adorama. Selv om batteriet er drygt, så kan det være fint med et i reserve til påska + kanskje et polarisasjonsfilter Lenke til kommentar
unbad Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Takk for tilbakemeldingene. Fikk nettop beskjed om at jeg får min opprinnelige bestilling fra leverandøren 6/3 ;-). Så hvis ikke 18-200 objektivet er betydelig dårligere enn 18-70 så tror jeg at jeg venter til 6/3. Jeg er klar over at ingen av disse 2 objektivene er i proff-klassen. Er helt fersk i speilrefleksklassen så jeg får bruke litt tid på å sette meg inn i sakene. Skal uansett bestille meg et Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8 ++ nærmere sommeren. Er dere sterkt uenig i dette så håper jeg på tilbakemelding! Endret 3. mars 2008 av unbad Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Skal uansett bestille meg et Nikkor AF-S VR 70-200mm f/2.8 ++ nærmere sommeren.I så fall synes jeg du skal beholde 18-70. Det er et litt bedre objektiv, selv om du mister VR. Ikke mye bedre, men litt, særlig byggekvaliteten er bedre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå