tormi Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hei! Skulle tenke meg å benytte meg av Wake On Wan over internett for å kunne slå på serveren min som står hjemme. Jeg klarer fint å wake on lan hjemmefra det lokale nettverket men mistenker at Thompson ruteren fra nextgentel ikke videresender pakken jeg forsøker å sende hjem. Noen som har peil? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hei! Skulle tenke meg å benytte meg av Wake On Wan over internett for å kunne slå på serveren min som står hjemme. Jeg klarer fint å wake on lan hjemmefra det lokale nettverket men mistenker at Thompson ruteren fra nextgentel ikke videresender pakken jeg forsøker å sende hjem. Noen som har peil? For å få det til må du sette opp serveren med statisk ip adresse i routeren. Og forwarde port 7 eller 9. Grunnen til at det ikke virker fra WAN er at routeren ikke vet hvilken maskin som skal ha pakken. Når du setter opp statisk ip i routeren vil den vite mac adressen til den aktuelle maskinen og kan derfor sende pakken. Værre er det ikke Endret 26. februar 2008 av sgaah Lenke til kommentar
tormi Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Hei! Skulle tenke meg å benytte meg av Wake On Wan over internett for å kunne slå på serveren min som står hjemme. Jeg klarer fint å wake on lan hjemmefra det lokale nettverket men mistenker at Thompson ruteren fra nextgentel ikke videresender pakken jeg forsøker å sende hjem. Noen som har peil? For å få det til må du sette opp serveren med statisk ip adresse i routeren. Og forwarde port 7 eller 9. Grunnen til at det ikke virker fra WAN er at routeren ikke vet hvilken maskin som skal ha pakken. Når du setter opp statisk ip i routeren vil den vite mac adressen til den aktuelle maskinen og kan derfor sende pakken. Værre er det ikke Har allerede gitt den statisk IP, men portforwardingen er nok ikke gjort nei Takk for hjelp. Eg tester senere idag. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 [quote name=sgaah' post='10647870' date='26/02-2008 : 10:48' For å få det til må du sette opp serveren med statisk ip adresse i routeren. Og forwarde port 7 eller 9. Grunnen til at det ikke virker fra WAN er at routeren ikke vet hvilken maskin som skal ha pakken. Når du setter opp statisk ip i routeren vil den vite mac adressen til den aktuelle maskinen og kan derfor sende pakken. Værre er det ikke Ikkje kul om eg får det til. Har prøvd via denne siden her: http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx Og det funker rett og slett ikke. Kan man pinge over internett ? Isåfall hva er kommandoene. Jeg har åpnet port 7 i router og lagt denne inn under Serveren i min Thomson 546 v6 router uten at dette hjelper. Har også restartet router for å se om det hjelper men no go. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har du åpnet for porten i software brannmuren? Antivirus har jo ofte brannmur innebyggd. Vist det er en Windows maskin du prøver å vekke opp så har jo også windows innebyggd brannmur. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har du åpnet for porten i software brannmuren? Antivirus har jo ofte brannmur innebyggd. Vist det er en Windows maskin du prøver å vekke opp så har jo også windows innebyggd brannmur. har du brannmuren på PC-en på mens du har skrudd av PC-en? Lenke til kommentar
tormi Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Har du åpnet for porten i software brannmuren? Antivirus har jo ofte brannmur innebyggd. Vist det er en Windows maskin du prøver å vekke opp så har jo også windows innebyggd brannmur. har du brannmuren på PC-en på mens du har skrudd av PC-en? Hmm... har ikke sett på brann muren. Maskinen kjører Windows Home Server (bygget på windows 2003 server kjernen). Men jeg klarer å "wake" den lokalt, via en annen pc på nettverket. Det er når jeg skal gå via internett at det ikke funker. Kan ikke forstå at software brann muren skal ha noe å si når maskinen står AV. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Min ukvalifiserte tipping sier at dersom WOL fungerer lokalt i nettverket så vil nok ikke en software basert brannmur på maskinen ha noen innvirkning på problemet. Men, kan det hende at WOL/WOW kun fungerer fra avsendere i samme subnett? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Min ukvalifiserte tipping sier at dersom WOL fungerer lokalt i nettverket så vil nok ikke en software basert brannmur på maskinen ha noen innvirkning på problemet. Men, kan det hende at WOL/WOW kun fungerer fra avsendere i samme subnett? Min post var litt sarkastisk. Softwarebasert brannmur er vel ikke aktiv når maskinen ikke er på? Burde vel ha slengt på en ser jeg Lenke til kommentar
tormi Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Min ukvalifiserte tipping sier at dersom WOL fungerer lokalt i nettverket så vil nok ikke en software basert brannmur på maskinen ha noen innvirkning på problemet. Men, kan det hende at WOL/WOW kun fungerer fra avsendere i samme subnett? Tenker du da generelt eller? Vet at det skal gå an dette her, men kan jo være HK'et ikke støtter Wake from Internet. Står ingenting om det på HK'et som er litt eldre eller nettverkskortet, men ser ikke at det står noe om dette på andre HK heller. Damn - hadde vært så fett å få det til å funke. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Eg vet ikke om det faktisk er slik. Men eg kan tenke meg at muligheten er der for å kunne sperre WAL pakker i fra andre subnet en det lokale. Av sikkerhetsmessige årsaker. Kanskje dette også varierer i fra nettverkskort til nettverkskort. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Bruker du websiden for å vekke maskinen? Personlig bruker jeg programmet mc-vol til å sende den magiske pakken. Link til programmet finner du i denne guiden som jeg har laget for wake on lan. Skriv gjeren oppsettet på pakken som du prøver å sende. Hehe, godt poeng. Så lenge det virker lokalt er jo maskinen satt opp korrekt. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Bruker du websiden for å vekke maskinen? Personlig bruker jeg programmet mc-vol til å sende den magiske pakken. Link til programmet finner du i denne guiden som jeg har laget for wake on lan. Skriv gjeren oppsettet på pakken som du prøver å sende. Hehe, godt poeng. Så lenge det virker lokalt er jo maskinen satt opp korrekt. Fin guide og fin side. Men får ikke til å starte den over internett likevel. Går fint å pinge routeren men det er liksom det. Virker ikke som om dette er liv laga for meg og jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Forøvrig har jeg laget en bat fil som igjen kjører programmet wolcmd.exe som du også finner på siden nevnt over. Slik ser innholdet ut og som sagt det funker fint med wake on lan. Det fine med bat filen er at jeg da slipper å skrive inn IP adresser hver gang. @echo off echo ********************************* echo *** Selje Home Server Startes *** echo ********************************* pause WOLCMD 0008A1B7A070 10.0.0.10 255.255.255.0 echo. echo Magic Packet sent... echo. echo Naa starter Selje Home Server! echo. echo Trykk en knapp for aa Pinge Server... pause ping 10.0.0.10 -t Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Bat fila funkerer kun lokalt og ikke over internett? Nå rekner jeg med at du ikke bruker den samme ip adressen som står i bat fila over internett. Her må du jo bruke din eksterne ip adresse. Har du ikke statisk ip kan du oprette en dyndns adresse. Men siden du har homeserver har du jo ett eget domene som er xxxx.homeserver.com, den kan du jo bruke. Men vist WHS er av kan det jo være at du har fått ny ekstern ip og derfor finner man ikke igjen din maskin. Dei fleset av dagens nyere routere har en mulighet for å legge inn dyndns eller noip informasjon. Kanskje du bør vurdere det. Ta printscreen av router oppsettet og mc-vol fila så skal vi se om vi ikke finner utav det. Edit: Hvilken router er det du har? Endret 5. mars 2008 av sgaah Lenke til kommentar
tormi Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Bat fila funkerer kun lokalt og ikke over internett? Nå rekner jeg med at du ikke bruker den samme ip adressen som står i bat fila over internett. Her må du jo bruke din eksterne ip adresse. Har du ikke statisk ip kan du oprette en dyndns adresse. Men siden du har homeserver har du jo ett eget domene som er xxxx.homeserver.com, den kan du jo bruke. Men vist WHS er av kan det jo være at du har fått ny ekstern ip og derfor finner man ikke igjen din maskin. Dei fleset av dagens nyere routere har en mulighet for å legge inn dyndns eller noip informasjon. Kanskje du bør vurdere det. Ta printscreen av router oppsettet og mc-vol fila så skal vi se om vi ikke finner utav det. PS: Gikk ikke å starte maskinen via "selje.homeserver.com". Når jeg pinger adressen får jeg svar men det virker jo som det er routeren som svarer da jeg vitterlig får svar når jeg VET maskinen står av. Edit: Hvilken router er det du har? Bat filen virker kun lokalt ja. Har ikke sett på dyndns heller. Men skal teste med å legge inn webadressen istedet for ip adressen. Forøvrig har jeg Thomspson 546 v6 router fra NextGentel. Skal se om jeg får fikset printscreen av router oppsett når jeg kommer hjem, men printscreen av mc-vol filen? Korleis? Takker for hjelpen din. Og du har fått en ny leser på websiden din Skriv gjerne mer om WHS! PS: Funker ikke og wake den via "selje.homeserver.com" adressen. Når jeg pinger den får jeg svar men det virker jo som om det er routeren som svarer da den svarer selv når jeg VET maskinen står av. Endret 6. mars 2008 av tormi Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Takk for det, kommer nok mer om WHS i tiden fremover. Har allerede ett par kjekkt tillegsfunksjoner som jeg jobber med. Du kan jo prøve å følge guiden som jeg laget til wake on wan. En ting som jeg oppdaget i når jeg testet dette selv var at vist du har satt opp statisk ip både i routeren og på maskinen så funket det ikke. Barre legg ved all data som du fyller inn i mc-vol fila. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Takk for det, kommer nok mer om WHS i tiden fremover. Har allerede ett par kjekkt tillegsfunksjoner som jeg jobber med. Du kan jo prøve å følge guiden som jeg laget til wake on wan. En ting som jeg oppdaget i når jeg testet dette selv var at vist du har satt opp statisk ip både i routeren og på maskinen så funket det ikke. Barre legg ved all data som du fyller inn i mc-vol fila. wolcmd filen rører jeg jo ikke. Det er .bat filen over som styrer starten av wolcmd filen. Infoen som WOLCMD trenger for jobben er følgende: (parentes er det som skjer) WOLCMD(starter wolcmd.exe filen) 0008A1B7A070(MAC adresse) 10.0.0.10(IP adresse) 255.255.255.0(Subnet) (kan også legge inn porten her men det er ikke nødvendig på WOL. Følger bilder av router oppsett; Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ok, kan du ikke prøve guiden min til wake on wan? Bruk selve programmet isteden for .bat fila di. En mindre feilkilde å tenke på. Vist jeg forstå det rett så har du en speedtuch router først i nettverket ditt for så å ha en d-link di-624 hvor din WHS er koblet til d-linken. Har jeg forstått det rett? Vist det er tilfellet kan det jo vær at problemet ligger her. Du har nemelig 2 routere og porten må åpnes i begge routeren, vist ikke du har satt d-linken opp som switch da. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) ok, kan du ikke prøve guiden min til wake on wan? Bruk selve programmet isteden for .bat fila di. En mindre feilkilde å tenke på. Vist jeg forstå det rett så har du en speedtuch router først i nettverket ditt for så å ha en d-link di-624 hvor din WHS er koblet til d-linken. Har jeg forstått det rett? Vist det er tilfellet kan det jo vær at problemet ligger her. Du har nemelig 2 routere og porten må åpnes i begge routeren, vist ikke du har satt d-linken opp som switch da. Jo skal teste guiden din og poste resultatet. Jeg har ikke WHS koblet opp i d-linken, dlinken er kun til bruk for trådløst. Nettverket ser slik ut: Speedtouch -> HP 1800G switch -> WHS+ALLE ANDRE PC-er som ikke bruker trådløst (+D-Link) Såvidt meg forklart skal ikke switchen ha noe å si. Endret 7. mars 2008 av tormi Lenke til kommentar
tormi Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Men et kjapt spm. Om jeg fjerner statisk IP på nettverkskortet da vil jeg vel ikke klare å vekke serveren via WOL lenger eller? ikke egentlig noe problem da jeg kan benytte meg av nettet hele tiden. Men har jeg forstått dette riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå