Gå til innhold

Hva trenger jeg for å begynne med musikkproduksjon? (Helst i Linux)

Raijin

Anbefalte innlegg

Mornings!

Har vært musiker i 16 år nå og tenkte det var på tide at jeg begynte å mekke mitt eget materiale.

Det jeg har lyst til er å bruke et program på PC-en, som f.eks Rosegarden, Ardour, Sonar, osv. osv. og en midikontroller, til å lette inputarbeidet.

Hva trenger jeg for å komme i gang?

Jeg har en laptop med dugelige specs(C2D, 2GB RAM). Kan jeg koble til midikontrolleren direkte til PC-en via det innebygde lydkortet eller trenger jeg et fancy, dyrt, eksternt lydkort?

Jeg har verken peiling på hva som er bra av midi-kontrollere, lydkort og eventuelt andre ting jeg trenger så jeg legger min tillit hos dere.

Linux er OS'et jeg foretrekker. Anbefalinger av god hardware som støtter Linux ønskes derfor velkomment.

Dog, hvis støtten er katastrofalt dårlig for Linux har jeg alltids en XP lisens liggende her.

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen racer på dette men jeg har lest litt kernel dokumentasjon hist og her.

Slik jeg forstår det så kobles midi-utstyr til lydkortets midi-/game-port. Det er min erfaring at svært få bærbare har en slik kobling. Men en kjapp tur på google fant en oversikt på http://sound.condorow.net/one-page.html som inneholder både programvare og informasjon om firmaer som leverer PCMCIA-løsninger for å koble midi-utstyr til PC-er.

Lenke til kommentar

Takk for link!

Men, er fremdeles litt grønn på dette.

Hva trenger jeg av utstyr? Holder det med keyboard og lydkort?

Og så er det så mange forskjellige typer lydkort. USB, Firewire, PCI/PCMCIA

Og merkenavn og modeller. Var visst Linux-støtte for noen kort fra M-audio, Roland og Tascam blant annet.

Lenke til kommentar

Av software så funker UbuntuStudio-pakken til det meste.

Hva du trenger av utstyr avhenger av hva du vil lage.

Vil du bare recorde alt digitalt med MIDI trenger du vel ikke mer enn et lydkort og midi-keyboard. Skal du bruke analoge instrumenter trenger du en del mer (avhengig av hva slags kvalitet du er ute etter)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ille nok å lære seg produksjon, om du ikke i tillegg skal bruke Linux. For ikke å snakke om at det som finns av slik programvare til linux er på ett stadium som resten av verden passerte for vel 10 år siden. Dessverre.

Bruk XP så får du en hodepine mindre og ikke minst muligheten til å bruke de beste og mest moderne applikasjonene.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen racer på dette men jeg har lest litt kernel dokumentasjon hist og her.

Slik jeg forstår det så kobles midi-utstyr til lydkortets midi-/game-port. Det er min erfaring at svært få bærbare har en slik kobling. Men en kjapp tur på google fant en oversikt på http://sound.condorow.net/one-page.html som inneholder både programvare og informasjon om firmaer som leverer PCMCIA-løsninger for å koble midi-utstyr til PC-er.

Det er unødvendig å kjøpe et nytt lydkort med midi/game-port så lenge lydkortet du har oppfyller de andre kravene du har til lyd. Det har for en god stund siden kommet en revolusjonær endring som gjør at kabler mellom Keyboard og PC kan kobles i datamaskinens USB-port (og ikke spesialporten som det koster penger å kjøpe ekstra lydkort til).

Selv har jeg et billig 4 år gammelt lydkort, som er bra nok for mitt bruk.

Du trenger:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...