Gå til innhold

'Redusering av pondus' morgentrim

Anbefalte innlegg

Heisann! Er i dag i en familie hvor en moderat pondus blant oss menn er ganske normalt.

Er nå 20 år og begynner å merke at denne pondusen kommer fram uten at jeg helt forstår hvorfor.

Jeg ønsker derfor noen tips om hvordan jeg kan trimme / trene ved løping / jogging om morgenen for å redusere min såkalte pondus. Tips om frokost, drikke, eventuelt et lite treningsprogram for morgener vil være gledelig mottatt. Også hvor mange ganger i uken, lenge og variasjon. Håper noen har tips til meg, mvh DeRn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pondusen kommer fordi dere ikke spiser på riktig vis.

Med det sagt kan ingen fortelle deg hva du skal spise, uten å vite hva du spiser pr i dag? Eller hvor mye du veier.

Men la meg si det slik, du kan trene så mye du vil, men spiser du som en gris vil du ikke få noe resultater. Kosthold er faktor nr1, trening kommer i "andre rekke". :) Men selvsagt er en kombinasjon av begge deler det optimale.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hiver meg på denne. Men er ikke gener som har skylda her, er nok meg. :wee:

La oss bare si at det tok litt av da jeg flyttet på hybel for 4 år sia, og jeg fikk pondus ganske så fort, slutta med fotball og brus og godis-inntaket gikk til værs!

Oppdaga det plutselig, og har hold den i sjakk for å si det slik til nå, men nå vil jeg ha den bort.

Lenke til kommentar

Skulle tro høyere aktivitetsnivå skulle ordne det, selvfølgelig som Stian sier kosthold er viktigst.

Viss dere ikke går opp i vekt på den måten dere spiser nå, så kan en kardio tur på 1 time hver dag hjelpe veldig mye.

Hemmeligheten er nok kcalunderskudd.

Lenke til kommentar

Takk!

Jeg har også "stabilisert" vekta, men det er ikke den samme sixpacken som man såvidt kunne se for 3 år siden, for å si det på den måten. Hehe.

Skal ta rådene, med mere aktivitet. Har kjøpt meg speilrefleks, så nå har jeg mere motivasjon for å ta meg en tur i skogen o.l.! :D

Kostholdet er så som så. Har kuttet ned på cola - bare i helgene! Føler meg 7 år igjen, haha!

I'll keep you posted!

PS:

Hvordan får jeg mere kcal? Får jeg det ved å trene?

Endret av plaank
Lenke til kommentar

Hvis du ikke går til jobb/skole så er det en fin måte å få bevegd seg på. Er det langt er sykkelen en god venn. Generelt er det lurt å droppe bilen/trikken, og som nevnt er et fornuftig kosthold viktig.

Det å ikke ha pondus er en livsstil så det krever nye rutiner. Dropp pølsa på shell og få deg faste måltider og tenk litt over hva du spiser til middag så går det greit, har gått greit her ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Takk!

Jeg har også "stabilisert" vekta, men det er ikke den samme sixpacken som man såvidt kunne se for 3 år siden, for å si det på den måten. Hehe.

Skal ta rådene, med mere aktivitet. Har kjøpt meg speilrefleks, så nå har jeg mere motivasjon for å ta meg en tur i skogen o.l.! :D

Kostholdet er så som så. Har kuttet ned på cola - bare i helgene! Føler meg 7 år igjen, haha!

I'll keep you posted!

PS:

kcl er det samme som kalorier, det får man ved og spise... sånn grovt sett er det det som får folk til å legge på seg.... når man forbrenner flere kcl enn man spiser vil man gå ned i vekt, for da forbrenner kroppen de kcl`ene som allerede er der...

Lenke til kommentar

Du misforsto nok her ja :) Han mente at hemmeligheten for å gå ned er å ha underskudd av kcal (står på all mat hvor mye det inneholder osv). Altså få i deg mindre kcal enn det kroppen din bruker på en dag. Da vil kroppen forbrenne fett (og noe muskler) istedenfor maten som du har spist den dagen.

Dette jeg jobber for harde livet med for tiden :p Prøver å spise sunt samtidig som jeg trener og drikker mye vann, kuttet ut cola og snop annet enn på lørdagene. Kan være meg som er optimist, men føler det allerede går ganske bra etter 1-2 uker.

Er mye lesestoff om dette på iform.no og her på forumet også forresten, der jeg fant ut det meste jeg jobber ut ifra.

Lenke til kommentar

Med fare for å virke som en Fedon-reklame, så kan det også vare en fordel å kikke på dette med "glykemisk indeks". Grovt sett går det på hvor fort maten du spiser blir omdannet til blodsukker. Hvis denne omdanningen skjer fort, slik at det produseres mer blodsukker enn du trenger der og da, så er kroppens naturlige reaksjon å omdanne sukkeret til fettstoffer, og noen av oss bærer dette lageret rundt livet ...

Omdanningen av fett tilbake til blodsukker skjer dessverre ikke like lett. Når du reduserer matinntaket, så vil kroppen først reagere med å tilpasse seg en situasjon der det finnes lite mat. Den senker stoffskiftet, framfor å gå løs på det lagrede fettet. Hvis du så begynner å spise normalt mye igjen, så vil dette i starten være mer enn kroppen trenger, altså blir det lagret litt fett igjen.

Cluet er altså å spise mat som ikke gir deg mer blodsukker enn du trenger til enhver tid. En porsjon med linser er f.eks. i så måte mye bedre enn en porsjon pasta eller 2-3 poteter. Nøtter er bedre enn chips.

Lenke til kommentar

uten å ha satt meg altfor mye inn i fedon`s teorier så tror jeg ikke alt det fyren sier er for dumt, han mener jo at man skal unngå potet og brød (utenom Fedon`s brød) fordi det er for mye stivelse i det, noe som egnetlig er logisk da stivelse er karbohydrater som er sakkarider som igjen er en sukkerart... vi får nok mye sukker igjennom kosten som vi egnetlig ikke tenker på.. ;)

Lenke til kommentar
uten å ha satt meg altfor mye inn i fedon`s teorier så tror jeg ikke alt det fyren sier er for dumt, han mener jo at man skal unngå potet og brød (utenom Fedon`s brød) fordi det er for mye stivelse i det, noe som egnetlig er logisk da stivelse er karbohydrater som er sakkarider som igjen er en sukkerart... vi får nok mye sukker igjennom kosten som vi egnetlig ikke tenker på.. ;)

Prøv rockering!

www.sports-hoop.com

Lenke til kommentar

Det er sakkarose i alt du spiser. Det har ingenting med stivelsen å gjøre. Det er det i banan og. Brød uten stivelse lager du helt enkelt selv.

Lenke til kommentar

Stivelse (CAS# 9005-25-8) er et karbohydrat (sukker) som er tungtløslig i vann og består av en polymer av de sammensatte sukkerartene amylose og amylopektin, som også kalles polysakkarider.

vil nå kalle det sakkarider, selv om det er polysakkarider, er bare strukturformen som er anneledes, ergo sukker...

og at du lager brød uten stivelse selv har vel egnetlig ingenting med saken og gjøre. poenget mitt var at det Stivelse er carbs som ikke er bra for deg om du skal ned i vekt...

Lenke til kommentar
Stivelse (CAS# 9005-25-8) er et karbohydrat (sukker) som er tungtløslig i vann og består av en polymer av de sammensatte sukkerartene amylose og amylopektin, som også kalles polysakkarider.

vil nå kalle det sakkarider, selv om det er polysakkarider, er bare strukturformen som er anneledes, ergo sukker...

og at du lager brød uten stivelse selv har vel egnetlig ingenting med saken og gjøre. poenget mitt var at det Stivelse er carbs som ikke er bra for deg om du skal ned i vekt...

Men det du sier i utgangspuntket om sakkarose er helt feil. Det er sakkarose i absolutt alt. Det du kommer med etterpå er noe helt annet. Slik jeg oppfattet det etter en lang dag med ernærings og farmasifag var at du mente sakkarose gjorde mennesker tykke og hadde mange unødvendige karbohydrater. Det er nemlig feil, da sakkarose finnes i absolutt alt, unntatt salt o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...