Gå til innhold

HDMI og Lcd skjerm

gamerman

Anbefalte innlegg

Hei

Er relativt ny ang ps3, lcd tv'er og lignende. Har ingen problem med å forstå HDMI o.l. Men jeg har et spørsmål som kan lett forklares slik:

ps3 -----> TV LCD = HDMI

ps3 -----> LCD PC SKJERM = DVI? eller kan den kjøre HDMI?

Hvis jeg da kjøper en lcd pc skjerm som er 24 tommer, denne kan vel ikke støtte 720p, 1080p o.l?

Hva er forskjellen mellom 480, 720 og 1080?

Hva støtter f.eks en 32 tommer lcd tv?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

720p og 1080p/i er en standard TV of film bransjen bruker og blir ofte kalt HD. Vanlig TV-sendinger sendes i 720p, mens blu-ray/HDDVD filmer kommer i 720p og 1080p/i

PC monitorer har i mange år klart å kjøre høye oppløsninger, så HD er ikke noe nytt for oss pc-brukere når det gjelder spill.

Forskjellen mellom de forskjellige tallene, 480 720 osv, er antall horisontale/vertkale pixler.

720p er altså 1280 vertikale punkter og 720 horisontalt. Høyere oppløsning jo bedre bilde.

Merk at 720p HD-ready-TVer har oppløsningen 1366×768.

Når det gjelder LCD-monitor så kjører de litt annet aspect-ratio, 16:10, i forhold til en LCD-TV som kjører 16:9. Dette gjør at du vil få en tynn svart stripe over og under bilde på en LCD-monitor ved visning av 720p og 1080p materiale. Standard oppløsning på en 24" LCD er 1920x1200, ikke 1920x1080 som LCD-TV med støtte for 1080p.

De fleste nye 24" LCD-monitorer kommer nå både med DVI og hdmi, så man kan fint koble til playstation på en 24" LCD med HDMI-inngang, men skjermen bør støtte 1:1 pixelmapping.

En 32" LCD-TV har som oftest 720p som maks oppløsning. 37 tommere og større kan støtte 1080p/i.

For mer info på pixelmapping, progressive/interlaced scanning osv. så kan du begynne her: Wikipedia

Lenke til kommentar
720p og 1080p/i er en standard TV of film bransjen bruker og blir ofte kalt HD. Vanlig TV-sendinger sendes i 720p, mens blu-ray/HDDVD filmer kommer i 720p og 1080p/i

PC monitorer har i mange år klart å kjøre høye oppløsninger, så HD er ikke noe nytt for oss pc-brukere når det gjelder spill.

For mer info på pixelmapping, progressive/interlaced scanning osv. så kan du begynne her: Wikipedia

Takker for utrolig flott svar!

Men hva er best å kjøpe iforhold til kvalitet?

TV eller PC skjerm?

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at HDMI og DVI er nøyaktig samme grensesnitt for bilde. Forskjellen på HDMI og DVI er at DVI ikke overfører lyd, bare bilde. Så man får faktisk HDMI->DVI overganger (og kabler med DVI i en ende og HDMI i den andre enden), så å koble opp PC mot en LCD, eller en Ps3 imot en pc-skjerm med DVI er nada problem. Det eneste er om PC-skjermen IKKE har HDCP-støtte, da vil man ikke kunne se kopibeskyttet innhold som HD-oppløste filmer på PC-skjermen. (De fleste nyere PC-skjermer hae dog HDCP-støtte).

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at HDMI og DVI er nøyaktig samme grensesnitt for bilde. Forskjellen på HDMI og DVI er at DVI ikke overfører lyd, bare bilde. Så man får faktisk HDMI->DVI overganger (og kabler med DVI i en ende og HDMI i den andre enden), så å koble opp PC mot en LCD, eller en Ps3 imot en pc-skjerm med DVI er nada problem. Det eneste er om PC-skjermen IKKE har HDCP-støtte, da vil man ikke kunne se kopibeskyttet innhold som HD-oppløste filmer på PC-skjermen. (De fleste nyere PC-skjermer hae dog HDCP-støtte).

Vil det da si at hvis jeg kobler en "DVI-AVG" omformer fra DVI kabelen og vidre en avg kabel til skjermen min kan jeg spille HD kvalitet i spill, men ikke filmer, siden min skjerm er nokså gammel og ikke kanskje ikke støtter HDCP, eller ingen av delene?

Siden jeg bruker avg kabel fra 360'en med veldig bra bildekvalitet.

Btw dette er skjermen min, er ikke LCD, men en gammel siemens, men synes den er veldig bra.. står ikke noe om HDCP her så da er det vel ikke det..?

http://www.ciao.co.uk/Fujitsu_Siemens_MCM_...9#productdetail

Endret av lyon
Lenke til kommentar

Men sendes ikke PS3 576p-oppløsningen i 50Hz? I såfall er man vel avhengig av at PC-skjermen takler 50Hz også? Jeg antar dette er uproblematisk på de fleste CRT-skjermer, men på LCD-skjermer kan det være litt mer sært. Med mindre de med HDCP automatisk støtter 50Hz som en del av standarden da, på vanlige LCD-skjermer med DVI kan det i allefall være tilfelle at skjermen ikke takler lavere frekvenser enn 60Hz avhengig av hvilken modell man har.

576p benyttes som standardoppløsning når man velger et annet videosignal på PS3, f.eks. ved å gå fra Component til HDMI, samt at 576p benyttes som oppløsning enkelte steder i noen spill (under videosekvenser og slikt, spesielt på starten av spillene). PS1- og PS2-spill som kjøres på PS3 benytter vel sikkert den oppløsningen også.

Har lest en del poster som tyder på at 50Hz benyttes i denne oppløsningen, men vet ikke om det er noen forskjell på HDMI og Component i denne sammenhengen. Blant annet er det en som nevner noe om dette med 50Hz i et innlegg i en annen tråd her på forumet.

lyon: Dersom du skal koble til en CRT-skjerm, kan muligens Component være er et bedre alternativ? Det finnes omformere som konverterer fra Component til VGA, dette har blitt diskutert litt frem og tilbake i tråden jeg linket til.

Dersom du har tenkt å bruke en DVI->VGA-boks tror jeg du bør sørge for at boksen takler HDCP, hvis ikke tviler jeg på at den vil skjønne noe av DVI-signalet den mottar fra PS3 (via HDMI->DVI-adapter). En slik DVI->VGA-boks vil jo kunne fungere meget bra den også, men jeg mistenker at den vil koste langt mer enn en Component->VGA-boks.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...