Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utskiftning av gammel telefonkabel

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å pusse opp en større tomannsbolig, også har jeg lagt inn bredånd på den eksisterende telfonlinjen. Det fungerer greit, men ledningene ser litt gamle og slitne ut. Det er snakk om den ledningen som går fra boksen nederst i huset som jeg antar er hoved inntaket. Jeg prøvde å følge ledningen fra telefon uttaket, men den går igjennom gulvet og når jeg finner ledningen igjen så er det flere "sett" med ledninger. Antar at det er de andre telefon ledningene til resten av huset. Jeg har revet alt av gamle tlf ledninger utenom denne, så det er bare en jeg skal bruke. Problemet er at jeg ikke klarer å identifisere hvilken ledning som er "aktiv". Hvordan gjør jeg dette? Hvilken ledning skal jeg kjøpe for å skifte ut? Jeg bruker ikke vanlig tlf lenger, kan denne ledningen ende i en nettverkskontakt istedetfor en gammeldags tlf kontakt som var der tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er ikke noen telemontør, så jeg vet ikke hvordan de gjør sånt profesjonellt, men her har du en jalla-metode for å identifisere hvilken kabel du skal bruke:

tape et vanlig batteri (gjerne et 9volt eller noe som har litt spenning) på ene siden av ledningen, så kan du enkelt måle med et multimeter hvilken kabel på andre siden som er din ved å måle spenningen mot ett eller annet nøytralt. Den med batteriet påkoblet vil jo peke seg ut meget tydelig fra de andre som vil ha ingen eller nesten ingen spenning.

Selvfølgelig så komemr det litt ann på det rent praktiske om du har mulighet til å måle dette uten å måtte begynne å kabbe av kabler og sånt (for det vil vel naboene dine neppe like dersom det er deres telefonkabler =P )

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kan med fordel terminere den i en ny nettverks eller telefonboks.

Har du et multimeter kan du måle spenning på de to lederne som er aktive (ca 50V DC).

Alternativt bruker du en telefon til å finne de (lytt etter summetone).

Pass på at eventuelle skjøter på kabel blir gjort bra, for det kan fort bli rare resultater med en dårlig kobling.

EDIT: Hvis du skal følge kabelen andre veien så kan du kortslutte de to lederne og ohme i andre enden.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Ja... bruk det.

Spørs hvor stor oppussing det er, om det er riving av vegger og alt.

Men hvis det er totalt renovering, hadde jo det vært idee å legge opp data nett i huset. Kontakter i respektive rom som det kan være bruk for.

Soverom? Stue? kontor? kjøkken?... etc... Og ende de i en bod, eller et rom (kontor? ) på panel, der du kan koble alle ting sammen til det de skal ha... intett eller f.eks iptlf... eller vanlig hvis det blir aktuelt engang...

Fint for folk som evt kjøper huset engang og da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...