pekka1991 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) hallo! da var tiden for å søke alt for nerme, men har tenkt litt og automatisering er noe som frister. noen som har gått VG2 automatisering eller kansje har en jobb innen dette som vil fortelle litt? hvordan er det på skolen? mye praktisk? vanskelig teori? er dette spennende? hvordan er det å få jobber? fortell hva som er verdt og vite. blir da mest sansynelig Raufoss videregående, så fortell gjerne hvordan det er der om noen har gått der. hørt litt rundt, men ikke så mange innen det på skolen ellr i jobb, så tenkte jeg kunne høre her, da det er en viss sjangse for at noen her er innen yrket eller denne veien i utdanningen. Endret 25. februar 2008 av pekka1991 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei. Dette var kanskje ett litt sent, men kan gi deg ett svar. Hvordan er det på skolen ? Første året på automatikk for min del inneholdt ganske mye teori, noe som kunne gjøre det litt kjedelig i begynnelsen. Dette er da ekstremt nødvendig for å klare å få en forståelse innen faget. Andre året på linjen var omtrent kun praksis. Her kunne man gjøre omtrent hva man ville når det kom til oppgaver, og det var utrolig fritt. Det skal sies at jeg omtrent ikke hadde lyst til å slutte på skolen tredje året. Teorien ? Det er litt annerledes enn hva man er vant med ifra GK. Det går en del i fysikk og hvordan ting påvirker hverandre. Det er sikkert frustrerende i begynnelse, men etterhvert begynner man å koble ting i sammen og det blir veldig morro. Jobb Mellom 4-7 automatiker stillinger ble ikke fylt opp ettersom etterspørselen var større enn hva som kunne tilbys. Store industri firmaer som Elkem kom på skolen og holdt foredrag samt prøvde å rekrutere oss. Det er litt morro siden vi bare var en gjeng med 18 åringer =) Er det spennende ? Ja, det er sinnsykt omfattende fag. Du kan dele faget inn i følgende "grener" ; Automatiker, Instrument teknikker & Brann og gass. Ellers når det kommer til jobb så vil plassene du kan jobbe være alt ifra Tuneller, Verft, Olje platform, fabrikker osv rundt forbi i hele verden. Selv jobber jeg som lærling instrument teknikker der oppgavene mine er å lage & vedlikeholde styring og sikkerhetssystemer, pneumatikk, hydraulikk, brannsystemer og alt som medfølger innen prosess anlegg. Har ingen peiling om skolen på Raufoss dessverre. Bare å spørre om det var noe mer. Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 takker for et fyldig og godt svar, som ikke akkurat fikk meg til å angre på at jeg søkte dette 1. valg! da var det bare og se om man kommer inn da Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Vist du bare jobber og står på så ordner deg seg alltid. Lykke til ! Lenke til kommentar
Liberum Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei! Lurte på om trådstarter har begynt på Raufoss, har nemlig søkt på automatisering der selv, men har blitt veldig usikker i det siste i om jeg skal bytte 1. valg. Så lurte på om du kanskje kan forklare meg litt hvordan det er der? Så jeg får litt innblikk i hvordan det er på automatisering på Raufoss. Hvis du kom inn da... Har et par spørsmål til deg hvis du kan svare på de: Hva syns du om Raufoss som sted? Er det sosialt og livlig der? Hva hadde du i snitt når du søkte? Var det vanskelig å tilpasse seg til et helt nytt sted? Er det mange som går automatisering der? Takker for svar Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei, Jeg har gått 3 år på Raufoss. Først GK elektro, så vk1 mekatronikk og til slutt vk2 automatiker. Er nå lærling i industriparken Raufoss er et helt greit sted, bygd opp rundt industriparken. Hadde ikke den vært der der hadde heller ikke tettstedet Raufoss vært der, i mine øyne. Sosialt er det ganske bra. Snittet mitt lå på 4,8 fra GK hvis jeg ikke husker feil. Men det var så få søkere at alle som søkte kom inn. Å tilpasse seg miljøet på Raufoss er ikke så vanskelig, folk er ganske greie og biter skjeldent, hehe Er det noe mer du lurer på, så bare å spørre =) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Du kan dele faget inn i følgende "grener" ; Automatiker, Instrument teknikker & Brann og gass. Kan du forklare meg ka som ligger i forskjellen på Automatiker og Instrument tekniker? Lenke til kommentar
Liberum Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei, Jeg har gått 3 år på Raufoss. Først GK elektro, så vk1 mekatronikk og til slutt vk2 automatiker. Er nå lærling i industriparken Raufoss er et helt greit sted, bygd opp rundt industriparken. Hadde ikke den vært der der hadde heller ikke tettstedet Raufoss vært der, i mine øyne. Sosialt er det ganske bra. Snittet mitt lå på 4,8 fra GK hvis jeg ikke husker feil. Men det var så få søkere at alle som søkte kom inn. Å tilpasse seg miljøet på Raufoss er ikke så vanskelig, folk er ganske greie og biter skjeldent, hehe Er det noe mer du lurer på, så bare å spørre =) Hjertelig takk for svar. Vet du om det er noe internat på Raufoss? Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det er det ikke, så du må sjekke finn.no o.l. etter et sted å bo selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå