Dipstick Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg skjønner ikke helt problemet her. Hvis bilen er solgt og står i nye eiers navn, så vil alle heftelser falle på nye eier. Hvis ikke bilen står i nye eiers navn, så står den fortsatt i ditt. Noe som da vil si at du kan melde bilen stjålet. Det eneste som gjelder ved salg av bil er en salgsmelding og denne sier du at ikke har blitt sendt inn, så da er det fortsatt din bil. Jeg henger meg på denne... Skjønner ikke hvordan du har klart å rote dette til? Lenke til kommentar
maritamor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Alle sier at det ikke er min bil selv om den står i mitt navn pga. denne lappen noe jeg ikke forstår,men både politi og advokat sier at slik er det. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Alle sier at det ikke er min bil selv om den står i mitt navn pga. denne lappen noe jeg ikke forstår,men både politi og advokat sier at slik er det. Hvilken lapp? Kjøpskontrakten? I så tilfelle er det vel bare å sende inn salgsmelding slik at bilen blir registrert på ny eier. Da vil jo ny eier bli holdt ansvarlig for bompenger og lånet dersom det er pant i bilen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Alle sier at det ikke er min bil selv om den står i mitt navn pga. denne lappen noe jeg ikke forstår,men både politi og advokat sier at slik er det. Hvilken lapp? Kjøpskontrakten? I så tilfelle er det vel bare å sende inn salgsmelding slik at bilen blir registrert på ny eier. Da vil jo ny eier bli holdt ansvarlig for bompenger og lånet dersom det er pant i bilen. Kjøper må jo også underskrive på salgsmeldingen da, å sånn det høres ut her som er det ikke sikkert at det vil skje Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det erfulltmulig at hverav partene sender inn hver sinn salgsmelding, ikke noe problem det så lenge alle som skal skrive under faktisk skriver under. Men uansett så er det ikke så enkelt siden trådstarter har lån med pant i bilen. Misligholder hun lånet, vil banken hente bilen men hun må fortsatt betale bankens utgifter og restgjeld. Når det gjelder at hun bare kan ta bilen tilbake osv., så er dette etter min mening svært uheldige råd. I værste fall så kan hun bli siktet for biltyveri hvis nåværende eier vil anmelde henne. Det må skilles mellom formell og reell eier i denne saken. I registrene så står trådstarter som en formell eier, men det betyr ikke at hun har rettslig og faktisk disposisjonsevne over bilen. I dette tilfellet så foreligger det en salgsavtale der hun har overdratt den reelle eierposten over til kjøper. Det at kjøper misligholder sin kontrakt og at trådstarter får regninger hjem til seg, må ikke blandes med at kjøper misligholder sin kontrakt. Det blir som å blande eple og pærer, det går ikke da man får en fruktsalat. Vil trådstarter hevekjøpet som følge av misligholdelsen, så vil hun måtte betale inn det hun har fått av kjøper. Men hun kan samtidig kreve de merutgiftene som hun har hatt. Uansett så er det en veldig lei knipe du har havnet i. Lenke til kommentar
maritamor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) nemlig jeg har ingen rett og har ikke lov å hente bil eller ta skiltene. Jeg har bedt han komme med bilen og gjøre opp avtalen så han er fri om han har økonomiske problemer. Men jeg vil nå si at det han har betalt for lånet burde han ikke få igjen da jeg tenker at etter å ha hatt bilen i 8 mnd. så er det slitasje på bilen og økt kilometer så det lille bør gå til det synes jeg. Men levere bilen og betale bøtene så vi er skulds synes jeg vi kunne gjort. men han vil ha bilen gratis han. Vet også at han ikke har fulgt opp servicer på bilen som vi gjorde bare tatt det som må for å holde bilen kjørbar,det forringer jo prisen jeg vil få. Endret 26. februar 2008 av surfelil Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Slik jeg fårstår dette så er bilen fortsatt registret på deg, ergo er du eier. Du har "solgt" eller kanskje mer passende, leid den bort for en sum. Siden du er eier av kjøretøyet jamf autosys kan du hente skiltene og levere dem inn og si bilen er avrgeristret uten at du gjør noe ulovlig. Så har du en kontrakt som et underskrevet av bege parter og den ene parten missligholder den som neste bry. Ikke vet jeg hvem du har snakket med men i politiet men jeg vil anbefale deg og ta kontakt men namsmannen hos politiet. i alle fall, første bud er å få skiltene av slik at bilen ikke kan brukes og gjøre mer skadeverk for din regning. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Har du egentlig lest hva jeg skrev? Det at bilen står registrert på henne spiller ingen rolle siden det foreligger en skriftlig kontrakt om salg. Tar hun skiltene på bilen eller bilen kan hun anmeldes for tyveri. Det blir akkurat som ved hus. Selv om en person står som eier i grunnboken, kan en annen person være den faktiske eieren. Og ja, vi har faktisk Høyesterettsdommer på dette. Eneste måten å ta de på er å heve kontrakten pga. kontraktsbrudd eller å betale ut pantet og sende omregistreringsmelding til vegvesenet. Dette er fullt mulig å gjøre for hver av partene. Sender man inn en omregistreringsmelding, vil kjøper få en begjæring om avskilting hvis de ikke gjør opp for seg med staten. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Har du egentlig lest hva jeg skrev? Det at bilen står registrert på henne spiller ingen rolle siden det foreligger en skriftlig kontrakt om salg. Tar hun skiltene på bilen eller bilen kan hun anmeldes for tyveri. Men hvordan er det da men forsikringer og annsvar? Så vidt jeg vet er det eiers annsvar, men hvem regnes som eier i dette tilfellet? Og hva med banken? Jeg har noen case rundt dette jeg lurer på: 1.) Hvis det er slik du sier, betyr det også at selger kan ignorere krav fra bomselskaper etc, og henvise til salgskontrakten siden bilen FAKTISK er solgt selv om det ikke er ordnet i statlige registere? 2.) Hvis bilen ikke var belånt, kunne selger da ha sagt opp forsikringen? Uten å risikere å bli stillt personlig annsvarlig ved en eventuell ulykke? 3.) Hvordan vil banken forholde seg i et slikt tilfelle? Kan banken underkjenne salget? Det kan faktisk hende at det står noe om videresalg i lånekontrakten. Da vil vel egentlig selger ha solgt bilen "ulovelig" og salget bli hevet. På den annen side skal selger her være forsiktig også, for det kan hende det står noe om at ved salg skal lånet innfris, som igjen kan føre til at selger må innfri hele lånet til banken. De punktene jeg lurer mest på er egentlig 1 og 2, altså situasjoner som ikke har noe med banklånet å gjøre. Kan man risikere å selge en bil med en kontrakt som dette, og dermed miste råderetten over den, men samtidig være økonomisk annsvarlig? Det håper jeg virkelig at ikke går. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det erfulltmulig at hverav partene sender inn hver sinn salgsmelding, ikke noe problem det så lenge alle som skal skrive under faktisk skriver under. Vet ikke om jeg misforstår deg, men både kjøper og selger må skrive under på SAMME salgsmelding for at den skal være gyldig. At man leverer hver sin med en signatur på gikk tidligere, dette er ikke lov lenger. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, så det nå på vegvesenets sider. Ikke hver dag man omregistrerer kjøretøy leste også at man var pliktig til å omregistrere når kjøretøyet skiftet eier, og at selger hadde ansvar for dette. Slik saken er nå så er det ganske mye å nøste opp i. Og med det nye systemet, vi ldet bli langt værre å få fjernet skiltene på bilen. Lenke til kommentar
maritamor Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Har du egentlig lest hva jeg skrev? Det at bilen står registrert på henne spiller ingen rolle siden det foreligger en skriftlig kontrakt om salg. Tar hun skiltene på bilen eller bilen kan hun anmeldes for tyveri. Men hvordan er det da men forsikringer og annsvar? Så vidt jeg vet er det eiers annsvar, men hvem regnes som eier i dette tilfellet? Og hva med banken? Jeg har noen case rundt dette jeg lurer på: 1.) Hvis det er slik du sier, betyr det også at selger kan ignorere krav fra bomselskaper etc, og henvise til salgskontrakten siden bilen FAKTISK er solgt selv om det ikke er ordnet i statlige registere? 2.) Hvis bilen ikke var belånt, kunne selger da ha sagt opp forsikringen? Uten å risikere å bli stillt personlig annsvarlig ved en eventuell ulykke? 3.) Hvordan vil banken forholde seg i et slikt tilfelle? Kan banken underkjenne salget? Det kan faktisk hende at det står noe om videresalg i lånekontrakten. Da vil vel egentlig selger ha solgt bilen "ulovelig" og salget bli hevet. På den annen side skal selger her være forsiktig også, for det kan hende det står noe om at ved salg skal lånet innfris, som igjen kan føre til at selger må innfri hele lånet til banken. De punktene jeg lurer mest på er egentlig 1 og 2, altså situasjoner som ikke har noe med banklånet å gjøre. Kan man risikere å selge en bil med en kontrakt som dette, og dermed miste råderetten over den, men samtidig være økonomisk annsvarlig? Det håper jeg virkelig at ikke går. Jeg er som bilens eier ansvarlig for bomregningene. Jeg kan ikke si opp forsikring for alle krav vil gå på meg som bilens eier. Så jeg er eier og ansvarlig for alt men har ikke krav på bilen som er solgt??????? Fatter ikke noenting av det for det høres ikke logisk ut. Men kan noen si meg om vi skriver en omregistrering da vil han bli eier og ansvarlig for alt. jeg vil ikke måtte ha forsikringsansvar og økonomisk ansvar. Jeg er da kun ansvarlig for lånet og om han ikke innfrir dette så er det det kravet jeg må gå videre med. men da slipper jeg å være redd for å få mer krav og dritt i posten. da vil jeg i verste fall bare sitte igjen med lånet og om det ikke blir betalt vil banken kunne kreve inn bilen da siden de har pant så blir jeg ansvarlig for resten...som jeg igjen kan kreve han for pga. at det er penger han skylder meg. Eller er jeg helt på jordet? aner jo ikke om han vil det heller da men jeg har i alle fall gitt forslag om å føre bilen på han men er det lurere av meg? Må jo prøve å få minimert skaden siden jeg har vært dum som ett brød. Lenke til kommentar
maritamor Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Noen som har noen tanker om det siste jeg skrev? Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Orker dessverre ikke å lese alt, men hadde aldri godtatt dette for 5 flate øre.. Hadde skjelt ut politiet og biltilsynet og dem jeg kunne! Men dette vil heldigvis aldri skje meg da jeg aldri ville solgt en bil til en får å så låne dem alle pengene til bilen og betale alt og alle! Ikke for å være frekk, men var du drita den dagen du gjorde dette? Det måtte jeg ha vært... Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Orker dessverre ikke å lese alt, men hadde aldri godtatt dette for 5 flate øre.. Hadde skjelt ut politiet og biltilsynet og dem jeg kunne! Men dette vil heldigvis aldri skje meg da jeg aldri ville solgt en bil til en får å så låne dem alle pengene til bilen og betale alt og alle! Ikke for å være frekk, men var du drita den dagen du gjorde dette? Det måtte jeg ha vært... Ikke for og være dust men er egentlig litt enig her., du skulle gått fram på den normale måten ved salg av bil. Du må nok enten: 1. Få typen din til og finne fram ballene sine ,reise opp og spørre hvem i H!!!!!! de tror di er og hente bilen tilbake.. 2. Faktisk gå fram rettslig, ta i bruk en advokat, fri rettshjelp etc... Du har retten på din side her. Kontraktbrudd! Det er det jeg kan få ut av å ha lest hele tråden.. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Som trådstarter skriver eg jeg ikke helt enig i logikken/resonnementet til enkelte brukere(min oppfatning). Hvis trådstarter ikke kan sende inn salgsmelding på bilen, for det at den ikke er skrevet under av begge parter. Så er den vel heller ikke solgt? Da står hun fortsatt som eier, og kan disponere bilen som hun selv ønsker. Ville først gått til politiet/BT/Vegvesenet, som du allerede har gjort. Når disse ikke kan hjelpe deg videre så er det i mine øyne to alternativ. 1. Sitte seg ned, innrømme at jeg har gjort en kjempetabbe. Betale alle regninger, lån, forsikring, bøter etc som måtte rammle inn i postkassen. 2. Sitte seg ned, innrømme at jeg har gjort en kjempetabbe. Gjøre noe med problemet, reise opp der og stikk av med bilen. Få noen kompiser/typen til å hente bilen. Lei noen til å hente den/banke livskiten ut av disse jævlene. Nr 2 er verken lovlig, særlig etisk eller ideelt, men jeg personlig hadde strukket meg langt for at de i hvertfall ikke skulle fått bruke bilen. Din beste vennine har forådt deg, du har blitt svindlet på det groveste. Det hadde jeg aldri funnet meg, koste hva det måtte koste. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvor er denne bilen kjøpt og hvor er den nå? Hadde dette vært i mitt tillfelle hadde jeg dratt å hentet bilen! Har du ikke et sett extra med nøkkler da! Lenke til kommentar
maritamor Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Idag fikk jeg plutselig inn 3000,- fra dem og han ville sende meg salgsmelding som vi kunne fylle ut begge to. Da må han bare betale meg lånet hver mnd. men da slipper jeg å tenke på forsikring og bøter og slikt dritt. tror jeg slår til på den siden jeg faktisk ikke har så mange valg. Men det er tross alt bedre å måtte sitte med lånet enn ansvarer for bil og avgifter og få inkasso. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Idag fikk jeg plutselig inn 3000,- fra dem og han ville sende meg salgsmelding som vi kunne fylle ut begge to.Da må han bare betale meg lånet hver mnd. men da slipper jeg å tenke på forsikring og bøter og slikt dritt. tror jeg slår til på den siden jeg faktisk ikke har så mange valg. Men det er tross alt bedre å måtte sitte med lånet enn ansvarer for bil og avgifter og få inkasso. Ikke hør på det her men jeg hadde f### meg lært den idioten litt folkeskikk! Hadde ikke gitt etter for 3000kr! Du vet nå at du ikke kan stole på han for 5øre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Aksepterer kreditor at registrert eier av kjøretøyet er enn annen enn skylder av lånet? Er "kjøper" av bilen klar over at han/hun er forpliktet til å ha kaskoforsikring (ikke delkasko!) på bilen frem til lånet er nedbetalt og pantet slettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå