Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driti på draget ved salg av bil :-(

maritamor

Anbefalte innlegg

Hei,jeg hadde en bil som banken har 100% pant i,de som kjøpte bilen var venner.

De fikk ikke lån og jeg skulle være snill :-

( de fikk kjøpt den privat mot at de betalte alt av restlån,forsikring,vedlikehold,bom osv.

Vel det kom regninger med tillegsavgift på bom disse fikk dem og sa var bestalt.

Noe som ikke var sant siden jeg fikk mange purringer,etter å ha undersøkt nærmere skylder de 3000,- i ubetalt bom...som de ikke betaler og forrige mnd kom ikke pengene for lånet inn da jeg maste på dem kom de da endelig 10 dager for sent med penger.

dette skulle bare være ok lissom,jeg hadde vært så dum og betalt lånet så jeg satt i manko selv.

Så denne mnd betalte jeg ikke før jeg fikk penger....som ble lovet satt inn og neida de har aldri blitt satt inn den dagen de sa og er ikke kommet 5 dager etter,banken sa at de aldri var satt inn.

Hva gjør jeg nå?skal de bare få kjøre en bil som står i mitt navn og der jeg har lån i mitt navn uten at jeg har noen rettigheter.

Jeg må vel kunne få stoppet de fra å kjøre bilen og lage flere bøter og inkassoer,virker som om jeg er rettighetsløs etter å ha spurt litt rundt.

kan det være sånn at de som kjøpere kan drite i å betale og bare ture på i mitt navn uten at jeg på noe vis kan gjøre noe?

Attpåtil har de stukket av fra byen,flyttet i full hast mange timer avgårde og har hørt at jeg ikke er den eneste som er lurt for penger.

Har heller ikke fødselsdataene hans på kontrakten og jeg sendte aldri inn salgsmelding da jeg trodde at det ikke gikk så lenge bilen var belånt var mange glupe som villedet meg inn i dette...er det mulig å være så dum...

Takknemlig for innspill.

Endret av surfelil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev dere kontrakt? Hva står det i såfall i denne?

Med mindre du sender inn kjøpsmelding så vil bilen fortsatt være registrert som ditt eie, og dermed er du så vidt jeg skjønner teksten ansvarlig for alt som skjer med den. (Innen rimelighetens grenser.)

Jeg ville ha ringt vedkommende og bedt om at bilen ble tilbakelevert umiddelbart, da de forholdene du beskriver må anses som brudd på den avtalen dere inngikk. (En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig en, om enn noe vanskeligere å dokumentere.)

Ellers så ser det vel ut som om du har fått deg en dyr lærepenge. Man bør alltid lage skriftlige avtaler uasnett hvor godt man kjenner dem man handler med. Dermed unngår en kjedelige misforståelser / feiltolkninger.

-KJ

Lenke til kommentar

Ja derfor vil jeg jo mene at kontrakten er brutt og da bør jeg få tilbake bilen eller skiltene leveres inn.

De svarer ikke på meldinger eller tar tlf. lenger så nå har de flyttet og kuttet alle bånd.

Aner ikke hvor mange flere regninger jeg vil få før de blir stoppett eller om det er mulig.

Men når jeg står som eier har jeg da ingen krav?synes det høres rart ut.

Men politiet sa at ingenting kunne gjøres for bilen hadde de kjøpt selv om de ikke betaler...merkelig.

Det står i kontrakten at de kjøper den mot å betale restlån og alt forefallende av service,bom osv.

Endret av surfelil
Lenke til kommentar

Så lenge ikke du har skrevet salgsmelding er fortsatt bilen din

Så får du ikke tak i de så melder du bilen stjålet og sier navnet på de som har "kjøpt" den

(evt send en melding/epost om at hvis du ikke har bilen igjen innen 24 timer kommer du til å gjøre dette, det er mange som tar til fornuften da)

Edit: Dere hadde skrevet kontrakt? Isåfall sto vel kjøpssummen der?

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Pratet med politiet og de sier bilen ikke er min og at jeg ikke kan melde den stjålet så lenge vi har en skrevet kontrakt.

Biltisynet sa at jeg ikke kunne bejære den avskiltet heller.

Hvorfor sier de det er så fortvilet når de sier sånt føler at jeg bare kan sitte og må godta at jeg har tapt,men det kan jo ikke stemme.

Endret av surfelil
Lenke til kommentar

Du har virkelig driti på draget her, du har jo brutt alle regler for sunn fornuft. Du bør jo raskest mulig bare hente den bilen tilbake , du kan jo eventuelt ta en prat med politiet og høre om de kan bidra med noe. Når det gjelder avdragene på lånet så er det jo du som er ansvarlig for å betale de og det bør du jo gjøre for å unngå purring og innkasso. De folkene som har lurt fra deg bilen har jo selfølgelig ikke tenkt å betale de så jeg ville betalt selv hvis jeg var deg. Men hent ihvertfall bilen tilbake , hva om de folkene vraker bilen enten med sommerdekk på glatten eller i fylla, da får du kanskje 0 tilbake på forsikringen samt at hele lånet forfaller til betaling med en gang.

Lenke til kommentar

Vet men får ikke tilbake bilen har gitt dem frist.

Politiet vil ikke hjelpe og sa at jeg heller ikke har rett og hente den.biltisynet sier jeg heller ikke kan få den avskiltet.

vet jeg må betale suppa selv,men vil ikke at de skal kunne kjøre rundt med bilen når de ikke betaler da.

Endret av surfelil
Lenke til kommentar

Ta kanskje en prat med banken som har pant i bilen det kan være at de også kan hjelpe deg. Det kan være at de ønsker å sikre verdien som de har pant i da du har brutt lånekontrakten med de og solgt bilen som de hadde pant i.

En annen ting du kan gjøre er jo hvis du klarer å finne bilen så lei deg en annen bil med bilhenger og stjel bilen tilbake

Lenke til kommentar

:!: Ja jeg er sint og lei meg men kan ikke slenge ungene i en drosje og dra opp heller da....jeg har 2 biler men ingen lapp er ikke jeg som kjører bilen her i huset.

Selv om det er mest fristende,dama hans var lissom min bestevenninde...jaggu har de utnyttet meg at jeg kunne stole slik på noe er ufattelig.

Føler meg så blåøyd og rådvill og kan ikke fatte at de jeg prater med sier at bilen er deres og ikke min.

Endret av surfelil
Lenke til kommentar

Pratet med en advokat idag og han var negativ synes jeg hans råd var å gå til forliksrådet,men jeh ville mest sannsynlig aldri se hverken penger eller bilen sa han,så det var ikke mye til råd.

Du gjør det selv, jeg gjorde det for ei jeg kjenner for ett par år sia :) funka det.

Men kan jeg ringe og bare si at jeg vil ha bilen avskiltet?

hvordan skal jeg si det?da jeg pratet med dem var jeg vel altfor ærlig siden de sa jeg ikke kunne det.

Lenke til kommentar

Har du levert salgsmelding så står bilen i tjuven sitt navn og du får ikke avskilta den.

Har du ikke levert salgsmelding står bilen i ditt navn og de avskilter den hvis du ber dem om det. Grunnen du oppgir kan være så enkelt som at du ikke skal bruke den (den må avskiltes hvis du skal si opp forsikringa på den).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...