Gå til innhold

Hva skal jeg bruke når jeg leverer til trykkeri

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å skjønne hva jeg skal bruke når jeg leverer bilder til trykkeri. Har snakket med en trykker som forteller at bilder fra jpg filer ofte blir glorete når de trykker i cmyk. Er ganske grønn på dette området. Skal jeg konvertere til cmyk, og hvordan gjør jeg det? Eller er det bedre å levere som tif. Og bør jeg bruke 8 bit eller 16 bit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Nå vil jeg tro at den personen du snakket med var bedre rustet til å svare på hvordan råbildene han mottar skal være, men konvertering til cmyk kan du gjøre med et fotoprogram - se om Paint .net kan brukes.

"Vanlige" fotobutikker som fremkaller arbeider bra selv med .jpg bilder til vanlige fotojobber.

Lenke til kommentar

Jeg lagde en plakat i A2 som ble levert et trykkeri som trykket opp 500 eksemplarer. Filen de ville ha skulle være pdf 300dpi, 4996 x 7016pix,

ett utrag fra filinfo: posterrev3.pdf , filesize 67Mb, 4996 x 7016 4-channel CMYK (8 bit samples), 32-bit CMYK.

Jeg sendte pdf. filen på en cd som ble levert trykkeriet. før den ble trykket tok de noen lysjusteringer av plakaten, sikkert skjermen min eller noe med fargene jeg hadde glemt.

Da jeg fikk tilbake A2 plakaten på papir trykk ble jeg overraska, fy f**n, strøkent.............Den ble dritbra....

Orginalfila i photoshop .psd. var 850Mb ca 20layers.

Vet ikke om det er vanlig at du kan bruke .pdf , men det trykkeriet jeg snakket med synes det var det rette for meg.

Du spør om .jpg el .tiff

Svaret jeg fikk var ingen av delene. pdf i cmyk var det de ville ha.

Håper dette kan hjelpe deg på din vei.

Endret av Taddy
Lenke til kommentar

Det har lite for seg og konvertere jpg bildene dine til tiff, du får ikke noe bedre kvalitet uansett. Bare sørg for at oppløsningen er høy nok (300 dpi) og at de er i cmyk format.

De aller fleste trykkerier foretrekker pdf som format da det er uten tvil noe av det mest brukervennlige alternativet.

At jpg filer blir mer glorete på trykk kan jeg ikke si at jeg noen gang har lagt merke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...