RKR1992 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Lurte på om når man skal bruke høy ISO og når man skal bruke lav? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 jeg er riktignok selv nybegynner men sånn jeg har forstått det er det: så lav som mulig, men du kan/må øke når lyset blir dårlig, høyere iso vil gå på bekostning av billedkvalitet bilde har lett for å bli kornet ved høyre iso fart. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) ISO-verdien sier noe om hvor lysfølsom filmen (eller i ditt tilfelle antar jeg det er bildesensoren) er. Jo høyere ISO-verdi, desto mer lysfølsom er den. For hver dobling av ISO, vil eksponeringen gå ned med en f-stop, dvs et blendertrinn. (F.eks. 1/30 sek. med f/11 på ISO 100, vil med ISO 200 gi f.eks. 1/60 sek. med f/11, eller 1/30 sek. med f/22) Jo høyere ISO, jo mer støy får du i bildet. Dermed er det greit å bruke lav ISO når det er lyst nok til å få greie lukkertider ved blendertrinnet du vil, mens du må skru opp ISO hvis det er for mørkt for det. Altså: Høy ISO når det er mørkt, lav ISO når det er lyst. Edit: Bittelitt overkill dette, da.. Svaret til SirAmp er supert.. Endret 25. februar 2008 av Karl-Peder Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Man skal alltid prøve å bruke lavest mulig ISO, så sant man ikke ønsker støy i bildet, og vil bruke det som en effekt. Det gjelder å ha samsvar mellom ISO, lukker og blender for å få en riktig eksponering. Enkelt sagt: Lyse steder = lav ISO Mørke steder = høy ISO Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Takk for svar Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det avhenger også mye av hvilket kamera man har. Personlig bruker jeg nesten kontinuerlig ISO 800 på mitt 1D Mark II - rett og slett for å sikre meg rask nok lukkertid. Forskjellen på ISO 800 og ISO 400 er usynlig, ihvertfall fo rmeg. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Neste gang; les fotokompendiumet som er sticky her Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det avhenger også mye av hvilket kamera man har. Personlig bruker jeg nesten kontinuerlig ISO 800 på mitt 1D Mark II - rett og slett for å sikre meg rask nok lukkertid. Forskjellen på ISO 800 og ISO 400 er usynlig, ihvertfall fo rmeg. Skryt skryt. Neida, må nesten få igjen noe for penga når man kjøper et proffkamera. Synes ISO 800 var i drøyeste laget, men... Kommer selvfølgelig helt ann på lys og andre faktorer. Skyter du fuglebildene dine med stativ btw? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Det avhenger også mye av hvilket kamera man har. Personlig bruker jeg nesten kontinuerlig ISO 800 på mitt 1D Mark II - rett og slett for å sikre meg rask nok lukkertid. Forskjellen på ISO 800 og ISO 400 er usynlig, ihvertfall fo rmeg. Skryt skryt. Neida, må nesten få igjen noe for penga når man kjøper et proffkamera. Synes ISO 800 var i drøyeste laget, men... Kommer selvfølgelig helt ann på lys og andre faktorer. Skyter du fuglebildene dine med stativ btw? Det er ikke tull. Bruker stort sett ISO 800 på alt annet enn stillestående motiv. Rett og slett for å få best mulig utgangspunkt for et skarpt bilde. Med lavere ISO blir lukkertiden lengre, og sjansen for uskarpe bilder øker. Det er bedre med et skarpt bilde med massevis av støy, enn et totalt støyfritt bilde hvor motivet er uskarpt. Synes ikke ISO 800 er det spor drøyt. Har ingen problemer med å bruke hverken det eller ISO 1600 (selv om støy er mye mer synlig på sistnevnte enn ISO 800). ISO 3200 brukes kun i situasjoner hvor det faktisk trengs for å få akseptabel lukkertid. I dag brukte jeg ikke lavere ISO enn 800, og 1600 og 3200 i noen tilfeller. Fylte 4GB med fuglebilder. Dette er tatt med ISO 3200. Bruker som oftest ikke stativ annet enn ved kamuflasjefotografering og utlegging av åte. Endret 25. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jeg skrur opp ISO'en når jeg har skrudd opp blenderen alt den kan skrues opp og jeg fortsatt ikke får raske nok lukkertider. Når det gjelder bilder der kontroll på dybdeskarphet er viktig, så skrur jeg opp ISO'en før jeg endrer blenderen. Endret 26. februar 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det kan være greit å huske på an for en del objektiver så yter de sitt beste blendet ned noen hakk. Og noen kamera yter like godt på ISO800-1600 slik at man kan få ut det beste fra objektivet sitt uten å ha for lav lukkertid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 ISO er et kompromiss mellom kort lukkertid og støy. Jeg justerer ISO mellom 100 og 800 alt ettersom jeg ønsker kortere lukkertid eller mindre støy. Dersom lukkertiden på ISO 100 blir mer enn god nok, f.eks 1/500 sekund med 50mm så bruker jeg gjerne ISO 100. Dersom lukkertiden ikke er så bra og/eller jeg ønsker å fryse et meget bevegelig objekt så øker jeg ISO-verdien. Jeg har prøvd ISO 1600 også (på Canon 300D) men det blir bare søppel så det styrer jeg glatt unna. Det er bortkastede sekunder av mitt liv og bortkastede megabytes. Andre kameraer kan klare høyere ISO med akseptabel kvalitet. Hvis man starter med ISO 100 og kontrollerer bildet på skjermen om det blir skarpt så er det best. Blir det ikke skarpt kan man øke ISO-verdien og prøve på nytt. Man må nesten bare prøve seg frem for å finne kompromisset som passer en selv best mulig. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hvis man starter med ISO 100 og kontrollerer bildet på skjermen om det blir skarpt så er det best. Blir det ikke skarpt kan man øke ISO-verdien og prøve på nytt. For det første er det ikke alltid man har tid nok til å "kontrollere bildet på skjermen" først, og "prøve på nytt" hvis det ikke blir skarpt nok. Noen ganger har man kun en sjanse, og da er (i mine øyne) støy bedre enn uskarphet. Derfor høy ISO (1600 eller 3200), rask lukkertid og størst mulig blenderåpning. Blir ikke bildet skarpt da - kunne man ikke gjort noe mer med det heller. For det andre kan det godt være at i det ene sekundet blir motivet skarpt med 1/13sek, mens i det andre øyeblikket blir det uskarpt grunnet bevegelse selv med 1/200sek. Kan man forutsi hvordan motivet vil bevege seg om 5 sekunder er det greit, men som oftest er det kun hell (eller rask lukkertid) som kan skape et skarpt nok bilde av bevegelige motiv. For det tredje viser ikke Canons kameraer det lagrede bildet på skjermen, men en minatyr-versjon. Derfor er ikke den skarpheten du ser på skjermen representativ for skarpheten på det egentlige bildet. Ellers er jeg enig i mye av det du sier, men personlig går jeg heller ned fra f/4 til f/8 enn fra ISO 800 til ISO 400. Resultatet overveier (i mine øyne, nok en gang) støyen fra ISO 800 kontra ISO 400 med mindre blenderåpning og dermed mer / større skarphetstegning. Endret 26. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå