Danny92 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei! I fordindelse med noen script jeg driver med så trenger jeg en online editor, jeg har søkt ganske mye men finner ikke noe som passer til mitt formål. Jeg trenger en editor som kan ta imot $_POST eller $_GET sånn at jeg kan oppne en fil fra en liste, jeg vil også at den skal lagre eller noe. Blir takknemlig for svar! Lenke til kommentar
avalandon Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hei! I fordindelse med noen script jeg driver med så trenger jeg en online editor, jeg har søkt ganske mye men finner ikke noe som passer til mitt formål. Jeg trenger en editor som kan ta imot $_POST eller $_GET sånn at jeg kan oppne en fil fra en liste, jeg vil også at den skal lagre eller noe. Blir takknemlig for svar! Vel, det du beskriver - er et CMS. www.opensourcecms.com Hvis du skal lage det selv så er det javascript som tar seg av editeringen f.eks www.moxiecode.com og f.eks. PHP som tar seg av lagringen. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Tenker ikke på noe cms, og har ikke tenkt på å lære meg så mye javascript heller, men jeg kan se på det. Vis noen andre har noe forslag, kom med dem! Lenke til kommentar
nree Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Om du ikke vil ha flere misforståelser og for at du skal få mer svar bør du forklare mye klarere og grundigere hva du tenker på. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg har lyst på en html editor som kan oppne filer via get eller post f.eks ?fil=index.php/html, så oppner den fila i editoren, også en lagre knapp da. Er så dårlig til å forklare xD Lenke til kommentar
avalandon Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg har lyst på en html editor som kan oppne filer via get eller post f.eks ?fil=index.php/html, så oppner den fila i editoren, også en lagre knapp da. Er så dårlig til å forklare xD Det er jo bare det, hvis ikke jeg er fullstendig nedsnødd da, at det du beskriver her er typisk funksjonalitet for et cms. Åpne, redigere, lagre, lukke. Dessuten finner du nok neppe en online html-editor som ikke er skrevet i Javascript ( eller annet på klient-siden) . Og, dessuten trenger du ikke lære javascript fordi editoren fra moxiecode.com er den beste - og gratis. Men den åpner ikke filer, eller lagrer, fordi det er - javascript, som av sikkerhetsmessige grunner ikke har innebygd slik funksjonalitet. Så da må ha f.eks. php til å håndtere åpning, lagring i tillegg. Og - da har du et cms. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Bruk PHP sammen med TinyMCE så blir det så bra Lenke til kommentar
avalandon Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Bruk PHP sammen med TinyMCE så blir det så bra Det er det jeg prøver å fortelle ham, godt at det er fler som har oppfattet innlegget hans på samme måte som jeg. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Okey, jeg er sikkert dum Men jeg skal teste litt ut jeg da. Lenke til kommentar
avalandon Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Okey, jeg er sikkert dum Men jeg skal teste litt ut jeg da. Det var ikke det jeg mente, men innlegget til Danielsen viser at jeg ikke var alene om å oppfatte innlegget ditt slik jeg oppfattet det. Hvis oppfattelsen vår av innlegget ditt ikke stemmer overens med du vil fram til, prøv igjen. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Trenger jo ikke et helt CMS for og endre en fil!! CMS er på en måte en ferdig laget webside, den har alle backend funksjoner som du trenger for og drifte en normal nettside, (noen har frontend template system også). ontopic: jeg tror du kan bruke file_get_contents til dette, men jeg aner ikke hvordan man lagrer dette!.. jeg kan fikse et script til deg som henter ned html filen, men jeg vet ikke hvordan man kan lagre dette, det får noen andre hjelpe deg med... EDIT: Scriptet nedenfor henter (slik at du kan redigere det) og skriver til filen! Fungerer forresten på alle typer filer, CSS, PHP, ASP, HTML, HTM, XHTML, XML osv! EDITII: Du kan faktisk lage nye filer med denne, du skrive bare filnavnet til filen du ønsker og lage i feltet på index.php, så trykker du send, du kan egentlig bare drite i feilmeldingen som kommer opp, fordi hvis du skriver noe i feltet, og trykker lagre, så lages filen! ./Famen index.php <form action="edit.php" method="get"> Filsti og filnavn:<br> <input type="text" name="edit_file"><br> <input type="submit" value="Send"> </form> edit.php <?php $fil = $_GET["edit_file"]; $fil_content = file_get_contents($fil); echo "<form action='write.php?file=$fil' method='post'>"; echo "<textarea rows='30' cols='50' name='msg'>$fil_content</textarea><br>"; echo "<input type='submit' value='Lagre'>"; echo "</form>"; ?> write.php <?php $fil = $_GET['file']; $fo = fopen($fil, w) or die("Cant open file"); $msg = stripslashes($_POST["msg"]); fwrite($fo, $msg); fclose($fo); ?> Endret 27. februar 2008 av Famen Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det sier jo litt om deg når du bruker file_get_contents() til en slik oppgave. Da vil du jo kun få returnert HTML og ikke en eventuell PHP kode. Bruk fopen(). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det sier jo litt om deg når du bruker file_get_contents() til en slik oppgave. Da vil du jo kun få returnert HTML og ikke en eventuell PHP kode. Bruk fopen(). Nei? PHP-koden returneres så lenge $_GET['edit_file'] er en lokal sti på serveren. Er den en URL dermed ( som http://localhost/php_fil_som_skal_redigeres.php ) vil vel resultatet av den parsede PHP-en returneres.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 write.php <?php $fil = $_GET['file']; $fo = fopen($fil, w) or die("Cant open file"); $msg = stripslashes($_POST["msg"]); fwrite($fo, $msg); fclose($fo); ?> Dette er en så stort sikkerhetshull at jeg nesten blir uvel av å se det :/ "filter input, escape output" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det sier jo litt om deg når du bruker file_get_contents() til en slik oppgave. Da vil du jo kun få returnert HTML og ikke en eventuell PHP kode. Bruk fopen(). Ehh ... hva er det du skal frem til her? At du tabber deg ut? file og file_get_contents vil meg bekjent gjøre eksakt det samme, og ingen av de vil «parse» innholdet. This function is similar to file(), except that file_get_contents() returns the file in a string, starting at the specified offset up to maxlen bytes. On failure, file_get_contents() will return FALSE. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Slikt jeg har forstått det at file_get_contents() laster kun inn HTML koden eller output. Men skyt meg om jeg tar feil, legger meg på gulvet for dere. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg bruker post siden get fucka seg opp. Jeg prøvde fopen fopen("$fil", r); Det funka da ikke så kan prøve file_get_contents() jeg. EDIT: Da funker det med file_get_contents() nå, html vises ihvertfall perfekt. Men php vises ikke! Håper det er en annen måtte Endret 27. februar 2008 av dannyboy_1992_ Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 hmm.. jeg driver og lærer meg dette, jeg har egentlig aldri prøvd og opne og skrive til en fil, så om sikkerheten ikke er på topp, så tar jeg gjerne i mot råd! jeg fikk .php til og vises, men jeg brukte en lokal sti (som er nevnt) og ikke en url, altså: Lokalt sti URL /index.php http://www.dittdomene.com/index.php /style/style.css http://www.dittdomene.com/style/style.css /guestbook/txt/guestbook.txt http://www.dittdomene.com/guestbook/txt/guestbook.txt Men det er mitt forslag til hva det kan være, som sagt har jeg aldri gjort dette før (og er kanskje ikke rette personen), men er villig til og lære av mine feil, samtidig som og hjelpe deg! ./Famen Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 EDIT: Da funker det med file_get_contents() nå, html vises ihvertfall perfekt. Men php vises ikke! Håper det er en annen måtte Ernie? Hvem prøver å drite seg ut? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) EDIT: Da funker det med file_get_contents() nå, html vises ihvertfall perfekt. Men php vises ikke! Håper det er en annen måtte Ernie? Hvem prøver å drite seg ut? Tror det må et eksempel her: fil.php: <?php //Litt php-kode $var = 1; echo '$var inneholder: '.$var; ?> <p>Her har vi litt html</p> og <?php echo "file_get_contents gir:\n".file_get_contents('fil.php')."\n\n"; echo "file gir:\n"; var_dump(file('fil.php')); ?> resultatet jeg får er file_get_contents gir: <?php //Litt php-kode $var = 1; echo '$var inneholder: '.$var; ?> <p>Her har vi litt html</p> file gir: array(6) { [0]=> string(6) "<?php " [1]=> string(16) "//Litt php-kode " [2]=> string(10) "$var = 1; " [3]=> string(31) "echo '$var inneholder: '.$var; " [4]=> string(3) "?> " [5]=> string(27) "<p>Her har vi litt html</p>" } Som du ser, PHP-koden overlever ... Red.: Jeg bruker post siden get fucka seg opp. Jeg prøvde fopen fopen("$fil", r);Det funka da ikke så kan prøve file_get_contents() jeg. EDIT: Da funker det med file_get_contents() nå, html vises ihvertfall perfekt. Men php vises ikke! Håper det er en annen måtte Da tror jeg du gjør et eller annet feil. Hvordan ser koden ut? Sannsynligvis mangler vel htmlspecialchars(...). Endret 27. februar 2008 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå