Blouberg Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Robocopy er en MS utility som kan kopiere og synkronisere mellom ulike destinasjoner. Brukes mye til backup i servermiljøer. Inneholder også skedulering. Det finnes en GUI til den her: http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/cc160891.aspx Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hei Jeg sorterer bildene mine slik : År/begivenhet+dato. men etter hva jeg har sett her tror jeg jeg snur om på dem, skriver dato først slik at jeg kan lettere søke opp mappen jeg vil ha. når det er sagt, jeg har nettopp bestilt meg en ekstern harddisk til å lagre bildene mine på. Da vil jeg ha bilder på harddisken, og de viktigste laster jeg i tillegg opp på fotoknudsen for at jeg vet jeg ikke mister dem. Kjipe med fotoknudsen er at det tar lang tid. Noen som har andre nettsteder der jeg kan lagre bildene(så mange jeg vil) der opplasting får fortere? Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Noen som har andre nettsteder der jeg kan lagre bildene(så mange jeg vil) der opplasting får fortere? har dere testet Live Mesh? Microsoft har lansert en beta av et nett storage og synkroniserings opplegg som gir deg inntil 5GB data. Dette er ikke spesielt rettet mot foto men har en del funskjonlitet som kan brukes. Blant annet at du kan dele ut aksess til andre på foldernivå. www.mesh.com Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Denne tråden er en anelse gammel, men siden den er såpass stor og nyttig graver jeg den opp igjen. Håper det er greit Jeg organiserer mine bilder etter systemet Bilder/ÅÅMMDD-Begivenhet om nødvendig med undermappene SD-kort 1, 2, osv - da sortert etter hvilket kort som ble fylt opp først. Noen ganger lager jeg egne undermapper for redigerte utgaver. I tillegg har jeg en egen mappe hvor jeg samler bildeserier jeg er spesielt fornøyd med, for så å grave dem fram senere, perfeksjonere dem, og laste dem opp på hjemmesida mi. Har også noen prosjektmapper for oppdrag som involverer korrespondanse og kontrakter som bør lagres for ettertiden. Men jeg har et par pinlige innrømmelser, og det er her spørsmålene mine kommer inn i bildet. 1) Bakcup Jeg er for sløv med dette. Putter ting over på en ekstern disk nå og da, men har ikke noe godt system. Hva anbefaler folket? Eksterne disker, RAID, nettbasert - er det noe som er bedre enn noe annet, eller koker det ned til preferanse? Arkivet er til opplysning på 31GB og voksende. 2) Råfiler Jeg brukte for lang tid på å lære meg å bruke råfiler ordentlig. Det aller, aller meste i arkivet mitt er JPEG, men det blir litt NEF-filer etter hvert også. I den forbindelse har jeg sett at det er masse metadatamuligheter i råfilene - bør jeg benytte meg av dette, eller fungerer dette egentlig bare om man organiserer etter andre systemer enn mitt, og gjør det helt fra starten av? Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Min måte: E:\Pictures\Year\Month\Week\Photo Session-name Så lager jeg Collections og Smart Collection i Lightroom slik at jeg får den strukturen ovenfor, men også f.eks bare portett og landskapsbilder i de kolleksjonene som da fungerer på denne måten: Portraits\Model\Event\ Landscape\Place\Event\ Projects\Project-name\ Da får jeg både jobbet med det nyeste samt jeg finner ting veldig enkelt i kolleksjonene. Angående backup og råfiler så anbefaler jeg å ha to backups hele tiden hvis du er paranoid, you never know og å miste bilder er helt ekstremt kipt. Jeg var heldig og brukte RAW fra begynnelsen men uansett ville jeg funnet ut hvilken måte som hadde passet meg best og sortert alt fra bunnen av selv om det ville tatt tid. Evt. begynne fra scratch med måten du liker best og hatt ei slags "gammelmappe" med resten av bildene dine. Endret 9. mai 2009 av iamroar Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg bruker Lightroom og lagrer bildene mine slik: Mine bilder/år/år-måned-dato hendelse Eks: 2009/2009-02-14 UKM Til private bilder er organiseringen slik: Mine bilder/privat/år/år-måned-dato hendelse Backup 1. Backup til ekstern harddisk ca hver 14. dag. 2. Backup til DVD plater som oppbevares hjemme i hylla. 3. Backup til DVD plater som oppbevares på hytta. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Bruker Windows egen mappestruktur; Bilder -> år -> Land -> Begivenhet. Dette gjør det usannsynlig enkelt å navigere i fra ulike programmer og man er ikke prisgitt og bundet til ett programs forgåttbefinnende. Videre taes det daglig backup med Syncback til annen harddisk. Ved behov taes det backup på dvd, dvs når jeg kan fylle opp en dvd, eller hvis det er noe mer verdifullt enn vanlig. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Bilder/år/Måned/Hva jeg har tatt bilde av Jeg synes dette funker forholdsvis greit, og det er også systematisk å lete gjennom hvis jeg leiter etter et spesielt bildet. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Mine bilder ligger derfor lagret som følgende:E:\Bilder\<År>\<Måned>\(<Begivenhet>\) Jeg lagrer som /bilder/2007/01 osv. Hvis det er en spesiell begivenhet/tur så heter kanskje katalogen /bilder/2007/01-glittertind. Fungerer fint for meg, da blir katalogene sortert riktig, og jeg har alle bildefiler på samme nivå i filhierarkiet. Som råd til andre har jeg et jeg synes er veldig viktig, det er å være skeptisk til å bruke kommersiell programvare for å organisere bildene, med mindre man selv skjønner og vet at tiden man bruker på å kategorisere/sortere/legger til metadata ikke blir bortkastet om programvaren plutselig opphører å eksistere. Her skal man tenke 10-50 år fram i tid (eller så langt du vil). Jeg blir overrasket om ikke en hel del av formatene og databasestrukturene som noen av dagens programvare er helt uleselige da. Selv vet jeg ikke hvilke program som hadde passert dette nåløyet hos meg, da jeg kjører helt min egen struktur, kun basert på kataloger. Inni f.eks. 01-januar ligger nef-filene, jpg-filene og også txt-filer som jeg bruker som bildetekst. Dette er jeg sikker på jeg vil klare nyttiggjøre meg om 50 år. Siden alt ligger inni en katalog, er dette veldig enkelt å synkronisere for backup. Jeg bruker rsync. Absolutt enig i dine betrakninger om formater og programmer. Dette er noe alle burde ha et forhold til. Bruker selv mapper per år, under der legger jeg nye mapper for hver gang jeg overfører bilder med ååååmmdd ".../20090528_navn". Er fra gammelt også skeptisk til merkelige norske tegn, punktum og mellomrom i fil og foldernavn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå