Gå til innhold

Studere i USA?

snaven

Anbefalte innlegg

Hvis man skal studere (økonomi) i California. Hva trenger man å vite, og hvilke skoler ville dere anbefalt? Og kan noen si meg forskjellen på College og University? Jeg tror at jeg skal ta IB-linje på Videregående, men da må jeg vite om det er noe bedre å studere i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom college og university tror jeg er ganske lik forskjellen mellom universitet og høyskole. Noen gode universitet/college i California som jeg vet om er: Pepperdine University (Malibu, California), Chapman University, (Orange, California), og Occidental College (Los Angeles, California. Har snakket med representanter fra alle tre skolene, og har brosjyrer. Virker seriøst og som bra universitet. Men finnes nok mange andre, det kommer jo helt an på hva du er ute etter.

Jeg tror at jeg skal ta IB-linje på Videregående, men da må jeg vite om det er noe bedre å studere i USA?

Hva mener du med det?

Skal du til USA er det forresten mulig at du også må ta SAT-prøver, i tillegg til TOEFL eller IELTS prøver.

EDIT: Skriveleif

Endret av Noteknekk
Lenke til kommentar

Det er så absolutt forskjeller på college og universitet i USA. Litt dumt av folk å feilinformere slik.

Forskjellene er ikke nødvendigvis viktig for en som skal ta en lavere grad (vel, man kan jo havne på et liberal arts college noe som er litt dumt om man vinkle seg inn på noe annet), men å påstå at det ikke er forskjeller er direkte feil.

I California er det mest omfattende University of California-systemet, med en rekke tilknyttede (og gode) institusjoner.

Lenke til kommentar
Det er så absolutt forskjeller på college og universitet i USA. Litt dumt av folk å feilinformere slik.

Forskjellene er ikke nødvendigvis viktig for en som skal ta en lavere grad (vel, man kan jo havne på et liberal arts college noe som er litt dumt om man vinkle seg inn på noe annet), men å påstå at det ikke er forskjeller er direkte feil.

I California er det mest omfattende University of California-systemet, med en rekke tilknyttede (og gode) institusjoner.

Les denne linken, http://www.educationbug.org/a/college-vs-university.html , så ser man fort at det er så godt som ingen forskjell på university og college.

Ja, mange universities er bygd opp av colleges (et university kan ha College of Communication, College of Agricultur, osv.) akkurat som et selvstendig college har "School of...". Om du leser på linken over, ser du også at det er flere college som har langt flere både undergrad- og gradstudenter enn universities.

Pr def for 200 år siden var det helt sikkert en forskjell, men i dag er det ikke det. Etter som skoler har utviklet seg og vokst, velger de heller å beholde navnet de hadde fra begynnelsen. Noen eldre college har vokst langt mer enn universities, og velger å beholde college-navnet.

I Norge er det stor forskjell på universitet og høgskole, og kan ikke sammenliknes med university og college.

Håper det oppklarer litt for trådstarter :)

Lenke til kommentar

Artikkelen din bekrefter jo bare at det er forskjeller.

For å gjøre dette litt mer relevant for trådstarter, i CA er det kun universiteter som kvalifiserer for tilleggsstipend (Cal-systemet, Stanford, USC osv. CalTech er i likhet med MIT og andre med "tech" i navnet et universitet, men også noe spesielt). Grunnen er naturligvis hvordan lånekassen vurderer institusjoner, ikke at universitet er noe krav, men de kriterier som legges til grunn oftere oppfylles av universiteter enn college (det går på forskning, publikasjoner, graduate-students etc).

Og selv om det er college som har flere høyere grads studenter enn enkelte universiteter tror jeg du også er klar over at det er unntaket snarere enn regelen. Det samme gjelder forskning, doktorgrader osv.

Grunnen til at forskjellene ikke er så clear-cut som i Norge, og at det finnes unntak, er at utdanningssystemet er lagt opp på en helt annen måte, med lite koordinering og sentralisert oversikt.

Som sagt, det har ikke så mye å si på lavere nivå, med unntak hvis man starter på et såkalt liberal arts college og egentlig ville inn i business. Men det er relevant at ingen college kvalifiserer for tilleggsstipend i California, hvis det er der man ønsker å ta utdannelsen.

Men alternativene, både de offentlige (Berkeley, UCLA, UCSD osv) og de private (bla. Stanford), er verdt å ta en titt på, og da for man støtte til det første året av lånekassen.

Lenke til kommentar

Behovet for IB er ikke tilstede egentlig men om du vil være ekstra god i engelsk kan du ta det. ANbefaler egentlig ikke å begynne studiet i USA da staten ikke støtter det første året. Heller en master, og det er mer prestisje å på universitet regner jeg med. Har selv gått på Boston university.

Lenke til kommentar

Gah. Folk for da vurdere selv om man mener det er mer prestisje å gå på et bestemt college eller universitet. Om denne personen leser her på et diskusjonsforum med gjennomsnittsalder på 16 år, og legger dét til grunn for sine videre valg, ja da ønsker jeg ham/henne lykke til :)

Poenget er jo at noen tidliger ei tråden sa at college og university er det samme som høgskole og universitet i Norge, noe det jo ikke er i nærheten av. Når det kommer til prestisje er det kun en håndfull skoler (Harvard, Stanford, MIT osv.) som for en norsk arbeidsgiver vil være imponerende uansett retningslinje man velger. Nei, stryk det. En norsk arbeidsgiver vil normalt sett ikke ha peiling og syns en utdannelse fra USA vil være fantastisk uansett.

Om man søker videre jobb i USA derimot, kommer det jo an på hva man har studert og hvilken skole. Noen skoler er meget gode på en ting, men ikke fullt så flinke på annet. Og da går det ikke på om skolen heter "... College" eller "... University". DET har INGEN ting å si på skolens omdømme. Ingen vil si "Åh, så du tok bachelor/master ved et college og ikke universitet."

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt prestisje med et ord. Det er selvsagt mange college som tilbyr meget gode utdannelser.

Men skal man studere i USA burde man være klar over hvilke retninger som gir støtte til det første året. Man kan naturligvis kritisere lånekassen for å basere denne listen på kriterier (mer korrekt kåringer) som favoriserer store, forskningsrettede universitet og deri ting som har lite med kvaliteten på utdanning på lavere grads nivå å gjøre, men sånn er det nå en gang. College er ikke på denne listen fordi de er dårligere eller med lavere prestisje enn universiteter, men fordi kriteriene favoriserer en annen type institusjon (forskninguniversiteter).

Men jeg mener absolutt ikke at college per se er noe dårligere enn universiteter. Man burde vurdere hver institusjon opp mot hva de tilbyr. Jeg ser mange fordeler med college fremfor universiteter med gigantisk studentmasse.

Lenke til kommentar

Vel, støtte første året er jo en annen sak. Begynner jo å bli mer og mer vedtatt blandt de amerikanske institusjonene at deres første-år er det samme som mange andre lands siste år. Dermed blir det enklere og enklere for nordmenn og søke seg rett inn på 2. året. Hvordan de velger ut hvilke skoler som skal få tilleggsstipend blir en annen sak igjen. Men for å støtte dem litt; når jeg søkte på skole her var det ikke direkte enkelt å finne ut hvilke skoler som var gode på hva. Så får Lånekassen å rangere dem riktig er neste ikke å regne med. Vi har uansett verdens beste støtteordning på slikt, så at ikke flere nordmenn studerer i utlandet er for meg helt uforståelig :)

Okei, men da er vi jo enige gitt! =) Var bare at du skrev det slik som at de skolene ikke var på listen pga at de er college og ikke university (er forresten et college inne på listen). Alle som søker må jo se på hvilke skoler som er best på akkurat det man skal studere, og det kan jo variere en del.

Lenke til kommentar

Mange som studerer i utlandet velger å forbli i utlandet en god stund, både for ytterligere studier og for arbeid. I så fall er det gunstig at en har gått på et lærested med i det minste litt prestisje. Det hjelper lite å ha en god utdanning fra et bra sted om andre ikke er klar over at det er et bra sted.

Tilsvarende med omvendt fortegn finner en i Norge, og det til tross for at prestisje ellers er et fy-ord. Da kan en godt oppleve utsagn om utdanning fra Oxford at "utdanningen var grei nok den, men den kom jo ikke opp mot NTH".

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2164458.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...