eught Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Illustrert Vitenskap skriver noe om dette i første nummer i 2003. Som andre sa, så dreier det seg om 2 lyder. Det sies også at man tror at det er trykkforandring i leddvesken, og det dannes en boble som bryter sammen noen mikrosekunder senere. De 2 lydene kommer sansynligvis av dannelsen og oppløsningen av denne boblen. Lydene som kommer fra f. eks. knærne når man reiser seg etter å ha sittet en stund, skyldes sansynligvis senene som smetter på plass, altså samme type smell som fra et gummistrikk. De påpeker også at det blir hevdet at knekking av fingre kan forårsake leddgikt over tid, men de sier også at det sansynligvis er de som ikke er glad i lyden av fingre som knekkes som hevder dette . Det er altså ingenting som tyder på at det er skadelig, men etter lengre tid kan leddene bli løsere. Selv "knekker" jeg fingre ofte, hovedsaklig fordi jeg ellers synes at fingrene er litt "stive". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Hvis jeg har fått skade av det når jeg er blitt gammel så kan jeg gi dere beskjed. Skal ikke heller saksøke staten for å ikke informere oss godt nok om det? :smile: Hadde ikke overraska meg så veldig om en slik rettsak kom opp i USA. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 når jeg knekker storetåa mi, drer jeg den bakover og klemmer på senen over tåa mens jeg så trekker storetåa nedover.. det kan jeg gjøre MANGE ganger på rad! så det med bobler som sprekker har jeg ikke helt tro på... Det greier jeg også, noen som har en forklaring? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 klarer bare å knekke i fingerne jeg hvordan få til resten? værste er perioden til du kan knekke igjen da sitter jeg og prøver hele tia Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Asså, her kan vi drive og knekke og ødelegge knoker og sener uten at noen kan stoppe oss, og folk blir avhengige! Når skal STATEN komme og redde oss! Knekke-avgift i dag!!! så jævli bra! knekke-avgift Lenke til kommentar
umy Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 knekker skludra, finga, tærne, ankelen og noen ganger hånleddet. sikkert en dum vane men :smile: jeg knakk faktisk finga uten å tenke over det mens jeg leste her så 2 sek tenke jeg, hmm nå knakk jeg faktisk finga Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 knakk langefinger på jobben en gang...den blei merkbart skeiv. Lenke til kommentar
ListeKlovnen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Liker denne tråden! Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Knekker alt som er, er bare digg! Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Knekker aldri noe med vilje, men en gang etter og ha sykklet i åre kom det girkasserape-lyd når jeg beveget storetåa opp og ned Lenke til kommentar
ListeKlovnen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Haha! Føler at jeg bumpa opp denne tråden litt Uansett: Jeg knekker fingre bakover, bortover (drar dem), framover, knekker tæra, føtta, knæra, albuen, håndleddet og nakken! Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Haha! Føler at jeg bumpa opp denne tråden litt Uansett: Jeg knekker fingre bakover, bortover (drar dem), framover, knekker tæra, føtta, knæra, albuen, håndleddet og nakken! Håndleddet greier jeg ikke, men ryggen derimot - best! Lenke til kommentar
ListeKlovnen Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Haha! Føler at jeg bumpa opp denne tråden litt Uansett: Jeg knekker fingre bakover, bortover (drar dem), framover, knekker tæra, føtta, knæra, albuen, håndleddet og nakken! Håndleddet greier jeg ikke, men ryggen derimot - best! Ryggen? How? Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Du må ta det gradvis, første gangen greier du kanskje 1 knekk på virvlene. Også må du holde det gåendes - og vips, du kan knekke begge veier (og mangeee virvler)! Endret 19. november 2010 av RePaC Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Jeg knekker så å si alle ledd må vell slutte med det Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Og folk lurer på hvorfor vi får flere og flere benskjøre... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Og folk lurer på hvorfor vi får flere og flere benskjøre... Nå er det vel gjerne ikke fingrene som er heovedproblemet når man er beinskjør. (eller forsåvidt leddene i seg selv heller) AtW Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) *edit* Endret 20. november 2010 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) As for the harms associated with this habit, according to Anatomy and Physiology Instructors' Cooperative, only one in-depth study regarding the possible detriments of knuckle popping has been published. This study, done by Raymond Brodeur and published in the Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, examined 300 knuckle crackers for evidence of joint damage. The results revealed no apparent connection between joint cracking and arthritis; however, habitual knuckle poppers did show signs of other types of damage, including soft tissue damage to the joint capsule and a decrease in grip strength. This damage is most likely a result of the rapid, repeated stretching of the ligaments surrounding the joint. A professional baseball pitcher experiences similar, although obviously heightened, effects in the various joints of his pitching arm. But assuming you haven't signed a multimillion dollar contract to constantly pop your knuckles, it hardly seems worth the possible risk to your joints. On the positive side, there is evidence of increased mobility in joints right after popping. When joints are manipulated, the Golgi tendon organs (a set of nerve endings involved in humans' motion sense) are stimulated and the muscles surrounding the joint are relaxed. This is part of the reason why people can feel "loose" and invigorated after leaving the chiropractor's office, where cavitation is induced as part of the treatment. Backs, knees, elbows and all other movable joints are subject to the same kind of manipulation as knuckles are. Annen studie; http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=crack-research Endret 20. november 2010 av GeCcO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå