Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Knekke fingre". Skadelig? Hva skjer?

mbst

Anbefalte innlegg

Illustrert Vitenskap skriver noe om dette i første nummer i 2003. Som andre sa, så dreier det seg om 2 lyder. Det sies også at man tror at det er trykkforandring i leddvesken, og det dannes en boble som bryter sammen noen mikrosekunder senere. De 2 lydene kommer sansynligvis av dannelsen og oppløsningen av denne boblen. Lydene som kommer fra f. eks. knærne når man reiser seg etter å ha sittet en stund, skyldes sansynligvis senene som smetter på plass, altså samme type smell som fra et gummistrikk. De påpeker også at det blir hevdet at knekking av fingre kan forårsake leddgikt over tid, men de sier også at det sansynligvis er de som ikke er glad i lyden av fingre som knekkes som hevder dette :lol:. Det er altså ingenting som tyder på at det er skadelig, men etter lengre tid kan leddene bli løsere.

Selv "knekker" jeg fingre ofte, hovedsaklig fordi jeg ellers synes at fingrene er litt "stive".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
når jeg knekker storetåa mi, drer jeg den bakover og klemmer på senen over tåa mens jeg så trekker storetåa nedover.. :lol:  

det kan jeg gjøre MANGE ganger på rad!  

så det med bobler som sprekker har jeg ikke helt tro på... :woot:

Det greier jeg også, noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

knekker skludra, finga, tærne, ankelen og noen ganger hånleddet.

sikkert en dum vane men :smile:

jeg knakk faktisk finga uten å tenke over det mens jeg leste her

så 2 sek tenke jeg, hmm nå knakk jeg faktisk finga :lol:

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
As for the harms associated with this habit, according to Anatomy and Physiology Instructors' Cooperative, only one in-depth study regarding the possible detriments of knuckle popping has been published. This study, done by Raymond Brodeur and published in the Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, examined 300 knuckle crackers for evidence of joint damage. The results revealed no apparent connection between joint cracking and arthritis; however, habitual knuckle poppers did show signs of other types of damage, including soft tissue damage to the joint capsule and a decrease in grip strength. This damage is most likely a result of the rapid, repeated stretching of the ligaments surrounding the joint. A professional baseball pitcher experiences similar, although obviously heightened, effects in the various joints of his pitching arm. But assuming you haven't signed a multimillion dollar contract to constantly pop your knuckles, it hardly seems worth the possible risk to your joints.

On the positive side, there is evidence of increased mobility in joints right after popping. When joints are manipulated, the Golgi tendon organs (a set of nerve endings involved in humans' motion sense) are stimulated and the muscles surrounding the joint are relaxed. This is part of the reason why people can feel "loose" and invigorated after leaving the chiropractor's office, where cavitation is induced as part of the treatment. Backs, knees, elbows and all other movable joints are subject to the same kind of manipulation as knuckles are.

Annen studie; http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=crack-research

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...