Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Knekke fingre". Skadelig? Hva skjer?

mbst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At nitrogen-, oksygen- og karbondioksidgass danner bobler i synovialvesken når at man "knekker" feks en finger, er helt sikkert. Disse boblene påvises lett under røntgen av leddet idet du knekker det, så akkurat den biten er det ingen vits i å diskutere :roll:

Man har målt vibrasjonene som skapes av lyden under selve knekkingen i en langfinger, og funnet ut at "lydkurven" har to topp-punkter. Man regner med at det første skyldes at gassboblene sprekker, mens det andre mest sannsynlig kommer av at leddkapselen har nådd sitt maksimale volum, og brått butter imot hvert av beina i leddet.

når jeg knekker storetåa mi, drer jeg den bakover og klemmer på senen over tåa mens jeg så trekker storetåa nedover..

det kan jeg gjøre MANGE ganger på rad!

så det med bobler som sprekker har jeg ikke helt tro på...

...du bøyer tåa bakover, så holder du senen fast mens du strekker tåa nedover igjen? Du lurer vel ikke på hvor lyden kommer fra da? :lol:

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innleggene, men her er fakta: Man vet ikke helt hva som er effekten, men det er ihvertfall ingenting som tyder på at man får leddskader eller andre typer skader, det er en typisk vandrerhistorie. Men hvis noen har seroøse undersøkelser som viser noe annet, kom gjerne på banen.

Konklusjon Knekk eller ikke knekk, gjør det som føles best for deg, du får ingen skader hverken av det ene elelr andre.

AtW

Lenke til kommentar

Man har målt vibrasjonene som skapes av lyden under selve knekkingen i en langfinger, og funnet ut at "lydkurven" har to topp-punkter. Man regner med at det første skyldes at gassboblene sprekker, mens det andre mest sannsynlig kommer av at leddkapselen har nådd sitt maksimale volum, og brått butter imot hvert av beina i leddet.

Hehe. Utrolig hvor mye unyttig et menneske kan vite. Og utrolig at det er brukt penger på å måle lydene av ledd som knekker :lol:

Lenke til kommentar

Det tar en stund fra boblene sprekker og til gassen har løst seg opp i vesken igjen (rundt 15-20 min) og i løpet av denne tiden klarer vi ikke å "knekke leddene". Når gassene atter en gang er fullstendig oppløst i leddvesken kan vi knekke på ny.

Jeg kan knekke håndleddet mitt om og om igjen så lenge jeg vil. Trenger ikke vente noe der. Har en kamerat og, som kan knekke kneet sitt så mye han vil (fra høyre mot venstre!). Forferdelig høy knekkelyd, ikke å anbefale.

Men uansett.. er det mer farlig da eller er det bare håndleddet mitt som har super leddvæske og løser opp denne gassen fort?

Lenke til kommentar
Man vet ikke helt hva som er effekten, men det er ihvertfall ingenting som tyder på at man får leddskader eller andre typer skader, det er en typisk vandrerhistorie.
Jepp, akkurat som historien om at vannet i doen skyller ned motsatt vei på andre siden av jorda. :lol:
Lenke til kommentar
Man vet ikke helt hva som er effekten, men det er ihvertfall ingenting som tyder på at man får leddskader eller andre typer skader, det er en typisk vandrerhistorie.
Jepp, akkurat som historien om at vannet i doen skyller ned motsatt vei på andre siden av jorda. :lol:

Ikke for å pirke (jo for å pirke forresten ;)) under ideelle forhold vil den faktisk det (bla helt fullstedig stille vann) pga av korioliseffekten (eller hva det nå heter), men det er bare det at i praksis er den veldig liten, og det skal ingenting til før noe annet gjør at det går andre veien (ørsmå bevegelser i vannet, ujevnt sluk osv.)

AtW

Lenke til kommentar

Ikke for å pirke (jo for å pirke forresten ;)) under ideelle forhold vil den faktisk det (bla helt fullstedig stille vann) pga av korioliseffekten (eller hva det nå heter), men det er bare det at i praksis er den veldig liten, og det skal ingenting til før noe annet gjør at det går andre veien (ørsmå bevegelser i vannet, ujevnt sluk osv.)

AtW

Jo, visste jo det (rett navn forresten), men tenkte som så at her skal jeg ikke pirke for mye.. :wink:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...