Gå til innhold

3 ganger til reparasjon, heve kjøpet?

buzo

Anbefalte innlegg

Mulig dette har vært diskutert før men. Jeg kjøpte en Xbox 360 på den lokale Elkjøp butikken i mars 2006. Siden den gang har jeg fått ring of death 3 ganger, den 360'en jeg har nå har vært inne 2 ganger. Denne maskinen fikk jeg nylig tilbake fra reparasjon. Jeg solgte den videre til en fyr, i og med at jeg har en Elite som jeg kjøpte i fjor høst. Men saken er den at han fyren fikk problemer med 360'en allerede dagen etter kjøpet. Det er spesiellt 2 spill det dreier seg om, Mass Effect og Assassins Creed. Disse spillene får maskinen til å 'fryse', låse seg. Hver gang. Vi har prøvd med både hans og mitt eksemplar av AC, med og uten harddisk, men til ingen nytte. Andre spill funker fint. Så jeg har nå fått tilbake denne Xbox'en.

Men så kom jeg til å tenke på at jeg mener jeg har hørt noe om at hvis en Xbox har vært inne på reparasjon 3 ganger, så har man rett til å heve kjøpet? Kan det stemme? Jeg ringte til Elkjøp kundeservice, hun jeg snakket med mente at jeg måtte få en slags bekreftelse fra Microsoft kundesupport, på at den faktisk har vært inne 3 ganger.

Noen andre som har erfaring med dette? Hvordan man går frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk hevet kjøpe 3. gang. For meg gikk det feilfritt, men han fyren jeg snakka med hos MS, sa at hvis Elkjøp (som jeg kjøpte hos) krevde bevis på at den var ødelagt for 3. gang, så kunne jeg bare få Elkjøp til å ringe MS, så skulle de nok få bevist at den var ødelagt for 3. gang.

Nå var han fyren hos MS veldig hyggelig også da. Hyggeligste jeg har snakket med hittil. Også snakket han flytende norsk! :ohmy:

Så bare ring MS igjen og be dem til bevise for Elkjøp at din 360 når er ødelagt for 3. gang.

Skal funke fint det.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Men jeg lurer på en annen ting; Xbox'en jeg kjøpte var jo opprinnelig en Premium versjon, med 1 stk trådløs handkontroll. Men saken er den at den handkontrollen har jeg ikke lenger, jeg har dog en kablet handkontroll. Så spørsmålet blir vel; må man ha alt av utstyr som fulgte med, når man leverer den inn for heving av kjøpet? Jeg har det meste annet, harddisk og strømforsyning osv.

Lenke til kommentar
Jeg venter på xboxen min nå for 4 gang har ventet siden 14 Januar.. og nå er det 26 Feb!

Er frusterende..

Det skulle vært sånn vis du har opplevd at xboxen din har død 2 ganger fikk du et billig spill som F.eks Superman , Lost Planet og sånne gammle spill :p

Men det skjer nok aldri.. :(

Det er det mest velskrevne innlegget du har skrevet noen gang! gratulerer!

Jeg har levert inn min xbox for første gang nå nettopp, men det gjør ikke så mye, den for det meste å samler støv før gta iv.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Men jeg lurer på en annen ting; Xbox'en jeg kjøpte var jo opprinnelig en Premium versjon, med 1 stk trådløs handkontroll. Men saken er den at den handkontrollen har jeg ikke lenger, jeg har dog en kablet handkontroll. Så spørsmålet blir vel; må man ha alt av utstyr som fulgte med, når man leverer den inn for heving av kjøpet? Jeg har det meste annet, harddisk og strømforsyning osv.

Trenger kun å levere selve konsollen om du skal ha den reparert. Om du vil heve kjøpet, må den være i sin originale utformelse.

Birger :)

Lenke til kommentar
Hmm ja okey :)

Hmm, for et konstruktivt og innholdsrikt innlegg.

Hvor mange ganger må det gå før du kan heve kjøpet?

Den 3. gangen 360n din "dør", skal du ha muligheten til å heve kjøpet.

Hvorfor i alle dager har du ikke den lenger?

ALT må være i esken, om du skal heve kjøpet.

Endret av Amored
Lenke til kommentar
Mulig dette har vært diskutert før men. Jeg kjøpte en Xbox 360 på den lokale Elkjøp butikken i mars 2006. Siden den gang har jeg fått ring of death 3 ganger, den 360'en jeg har nå har vært inne 2 ganger. Denne maskinen fikk jeg nylig tilbake fra reparasjon. Jeg solgte den videre til en fyr, i og med at jeg har en Elite som jeg kjøpte i fjor høst. Men saken er den at han fyren fikk problemer med 360'en allerede dagen etter kjøpet. Det er spesiellt 2 spill det dreier seg om, Mass Effect og Assassins Creed. Disse spillene får maskinen til å 'fryse', låse seg. Hver gang. Vi har prøvd med både hans og mitt eksemplar av AC, med og uten harddisk, men til ingen nytte. Andre spill funker fint. Så jeg har nå fått tilbake denne Xbox'en.

Men så kom jeg til å tenke på at jeg mener jeg har hørt noe om at hvis en Xbox har vært inne på reparasjon 3 ganger, så har man rett til å heve kjøpet? Kan det stemme? Jeg ringte til Elkjøp kundeservice, hun jeg snakket med mente at jeg måtte få en slags bekreftelse fra Microsoft kundesupport, på at den faktisk har vært inne 3 ganger.

Noen andre som har erfaring med dette? Hvordan man går frem?

hei, en i klassen har også levert inn xboxen sin flere ganger, men etter han har bytta tv har det viret helt fint. prøv det en stud

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager har du ikke den lenger?

ALT må være i esken, om du skal heve kjøpet.

Den har jeg ikke fordi jeg solgte den for en god stund siden.

Jeg har vært på Elkjøp med hele greia, spurte om å få heve kjøpet. Men det var ikke så enkelt som jeg hadde trodd. Elkjøp skulle visst kontakte Microsoft for å høre om jeg skulle få alt nytt, eller om den må sendes inn. Gjør meg ikke så mye siden jeg har en Elite som funker perfekt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Den har jeg ikke fordi jeg solgte den for en god stund siden.

Jeg har vært på Elkjøp med hele greia, spurte om å få heve kjøpet. Men det var ikke så enkelt som jeg hadde trodd. Elkjøp skulle visst kontakte Microsoft for å høre om jeg skulle få alt nytt, eller om den må sendes inn. Gjør meg ikke så mye siden jeg har en Elite som funker perfekt. :thumbup:

Kan du ikke bare si at de kan sende den inn da? Hvis de trenger bevis altså.

Så kan MS si ifra til dem om den er ødelagt eller ikke. Er den ødelagt, bør du få ny!

EDIT: Så sant du får tak i den kontrollen igjen. Hvis ikke så lar det seg ikke gjøre uansett, tenker jeg.

Endret av Amored
Lenke til kommentar

altså, forbrukerkjøpsloven sier ikke at du har krav på å heve kjøpet dersom den er "død" for tredje gang. Den sier at du har krav på å heve kjøpet dersom SAMME FEILEN har oppstått tredje gang. At den er "død" er et veldig vidt begrep, og regnes ikke nødvendigvis som samme feil.

quoter deler av en mail jeg fikk fra forbrukerrådet. noen linjer som er verdt å kunne...

Kan selger kreve å reparere?

§ 29 bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge

mellom å kreve reparasjon eller ny vare hvor det foreligger en kjøpsrettslig

mangel etter §§ 15 og 16. Men, denne valgretten begrenses der hvor det koster

vesentlig mer for selger å gi deg ny vare, kontra å reparere. Du kan kreve

dokumentasjon fra selger på at det faktisk vil koste vesentlig mer å gi deg ny

vare. Dersom det koster 2-3 ganger så mye å omlevere kontra å reparere må du

trolig akseptere en reparasjon.

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 30 at reparasjonen eller omleveringen skal

skje innen rimelig tid. Dette betinger en skjønnsmessig vurdering i hvert

enkelt tilfelle, men det er rimelig å anta at en reparasjon bør være utført

innen 2 - 4 uker, med mindre det foreligger spesielle forhold knyttet til

f.eks tilvirkning/levering etc som vanskeliggjør å overholde dette

tidsaspektet. Dersom selgers avhjelp (reparasjon/ny vare) medfører at du som

kjøper vil være uten produktet i mer enn en uke har du krav på en

lånegjenstand. Merk at du ikke nødvendigvis har krav på nøyaktig det samme

produktet som erstatningsgjenstand, men et tilsvarende produkt knyttet (kan

bety at dersom du f.eks har kjøpt et flatskjerm-tv vil du måtte akseptere at

lånetv`et er et ordinært tv).

Hvor mange reparasjonsforsøk har selger?

Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to

avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert

gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet

og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare

ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil

du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker.

Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen.

Selger kan kreve at du betaler for undersøkelsen og reparasjonen dersom det

ikke er noe galt med dataen din, altså brukerfeil og ikke komponentsvakhet.

Selger skal stå for fraktkostnadene dersom det foreligger mangler ved varen.

edit: vil forresten gå ut ifra at du må ha kvitering på at den har vært på reprasjon tidligere. Disse kviteringene ligger også inne på elkjøp sin database, så du kan be dem om å hente ut kviteringene på ditt navn.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...