Predecessor Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Jeg velger å offentlig å gå ut og advare om kjøp av HP Omnibook 6100 nytt eller gammelt. Dette på bakgrunn av det som fremgår i forklaringen på problemstillingen. Dette ble vedlagt i brevform, etter at HP Support rekvirerte garantireparasjon hos Infocare AS. Brevet lyder som følger: Infocare AS Breivoldveien 25 0614 OSLO Ref.nr.(CSO): xxxxxxx fra HP Support Følgende utstyr er innlevert til Infocare for feilsøking av Firewireproblemer og skjermkort eller skjerm: 1 stk. HP Omnibook 6100 1 stk. Strømforsyning til Omnibook 1 stk. Icecube firewire HD 120Gb 1 stk. IEEE 1394 Firewire kabel (transparent) 1 stk. Strømforsyning til Icecube 1 Stk. Billionton IEEE 1394 Firewire cardbus 1 stk. Cardbus kabeladapter med overgang til Firewire FEIL MED FIREWIRE OG PC CARD Jeg forsøker å formatere Icecube firewiredisken (FW), men dette lar seg ikke gjøre. FW disken er identifisert i diskmanager, og lar seg partisjonere. Når så FW disken skal formateres kommer feilmeldingen: ”Formateringen ble ikke fullført” Dette gjelder enten jeg formaterer i FAT eller NTFS. Det som er litt merkelig er at jeg kan f.eks. formatere samme Icecube FW disken på en stasjonærmaskin med Win2K eller XP PRO uten problemer. FW disken fungerer tilfredsstillende på disse maskinene. Jeg har også flyttet Cardbus kortet over på 2 andre maskiner av merket Compaq Armade 700. Partisjonert og formatert, og alt fungerer tilfredsstillende også på disse. Disse maskinene kjører med både Win2K og XP PRO. Mellom disse maksinene kan jeg ”nappe ut” firewirekabelen og plugge de om hverandre uten at noen form for problemer oppstår. Det samme kan jeg også mot stasjonærmaskinen. Når jeg så kobler FW disken til Omnibooken ”ødelegger” Omnibooken formateringen, og disken blir ubrukelig. Dette skjer i det øyeblikket jeg prøver å åpne en av partisjonene, eller prøver å ”dra” en mappe over til FW disken. Dette har jeg forsøkt en rekke ganger, og resultatet er det samme hver gang. Av ting jeg har forsøkt m.h.t. feilsøking kan det nevnes følgende: Jeg har testet 3 forskjellige Firewire harddisker, henholdsvis Datafab, Pyro og til sist Icecube. Jeg har testet 3 forskjellige Cardbus kort av merkene Tekram, Belkin og til sist Billionton. Jeg har testet ut forskjellige Firewirekabler Jeg har testet med både Windows 2000 PRO og til sist Windows XP PRO installasjoner Jeg har lastet ned oppdateringer fra HP`s egne sider og installert disse Jeg har oppdatert BIOS Jeg har (tror jeg) fått siste recovery versjoner fra HP både Windows 2000 PRO og XP PRO Hver gang jeg har installert operativsystemet på nytt har jeg formatert maskinens egen HD. Med andre ord startet med blanke ark. Jeg har søkt rundt på nettet etter andre med samme problem, men finner ingenting jeg blir klokere av. Jeg har også søkt hos Texas Instruments som leverer brikkesettet i Card bus kortet, og det samme har jeg gjort hos Oxforford som leverer brikkesettet i firewireharddisken, også her uten særlig resultat. Videre, så har jeg vært inne på diverse forum, og stilt spørsmål omkring denne problematikken, men til ingen nytte. Jeg har lest på HP`s egne fora, men det står fint lite om dette. Her står det litt omkring dette: http://bizforums.itrc.hp.com/cm/QuestionAn...77a778c,00.html FEIL PÅ SKJERM ELLER SKJERMKORT Et annet problem er skjermen som plutselig får et rødskjær. Dette oppstår som regel etter oppstart eller når maskinen har vært i ”dvalemodus”. Alt som er hvitt i bilde blir rødrosa og står og flimrer. Etter en tid blir det bra, og skjermen kan fungere en times tid før samme problemet oppstår igjen. Dette er en periodisk feil, og som kjent kan jo dette være problematisk å provosere frem. Jeg har imidlertid tatt noen digitalbilder av skjermen slik at man kan se hvordan dette problemet arter seg. Bildet kan oversendes via E-post ved henvendelse til meg på xxxxxxxx Som man sikkert forstår er dette ganske frustrerende. Jeg mener selv at jeg har gjort det jeg kan for å finne ut av dette. Jeg håper dere finner ut av dette, og ser frem til å høre fra dere i nærmeste fremtid. P.S. Innholdet på maskinen kan eventuelt slettes, de nødvendig backup filer er foretatt D.S. Med vennlig hilsen xxxxxxxxxx Kopi sendt HP Support ved xxxxx Etter at dette brevet ble skrevet har skjermen kuttet ut å virke. Under bruk kom det en knittrelyd, og det luktet svidd. Jeg slo av maskinen umiddelbart og varslet HP support om dette. BREV SLUTT Infocare har i denne sammenhengen gjort en delvis brukbar jobb, men problemene med Firewireløsningen er akkurat den samme. INFOCARE UTFØRTE FØLGENDE Ny 15" TFT skjerm Nytt hovedkort Nytt keyboard (skiftet uten at jeg vet hvorfor, forøvrig det tredje keyboardet på en og samme maskin er gansk utrolig) Infocare hadde ikke recoverydisker for å gjøre ny installasjon av operativsystemet, så det måtte jeg gjøre selv. Greit nok, men fortsatt sitter jeg som nevnt med samme problemene som i utgangspunktet. Når jeg ser på tiden som er brukt på arbeidsordren, så viser den ca 2 timer. Ellers vil jeg rose Infocare for en profesjonell kundebehandling og ikke minst at de overholder tidsfristene de selv setter. Hva gjør jeg nå? Selger maskinen, som forøvrig knapt nok har vært ute av huset, og ser ut som om den kommer rett fra samlebåndet. Og tar sjansen på at kjøperen i beste fall aldri kommer til å bruke Firewire, eller fortsetter jeg kampen med HP. Hvis HP er kjent med at denne modellen ikke fikser PC Card og Firewire, så sliter de etter min mening. Det er vel solgt noen tusen av disse regner jeg med. Det beste er vel å ta maskinen under armen og steppe opp på hovedkontoret i Oslo, og ta en prat med en eller annen med bein i nesa, som kan ta en avgjørelse om hva som må gjøres. For noe må gjøres. Jeg er totalt avhengig av "noe" mer diskplass en puslete 20Gb. Noen som har en kommentar, et råd eller best av alt, en forklaring på hvor problemet ligger. Dette ble langt, men utrolig tilfredstillende å få ut. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 ja hp generelt suger,håper de ikke ødeleger compaq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå