Gå til innhold

Hva synes du bør/ikke bør være på en hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Flott og utdypende svar der Frode!

Akkurat slik var det jeg tenkte når jeg skreiv innlegget mitt.

Men jeg kom på en ting det ser ut til at du har glemt..

Flere av oss gjør kanskje oppdrag også, og da får vi ett brett spekter av områder(slik som alternative behandlingssider osv.)

Derfor ser jeg det viktig å kjøre en analyse om hvordan andre har fått det til, slik at du selv kan bygge på andres feil og kanskje gjøre akkurat din side til en finere og nytenkende side...

Hjulet er oppfunnet allerede, men vi kan forsatt forbedre det!

Kunne du utdype dette med "ett brett spekter av områder(slik som alternative behandlingssider osv.)"?

For meg er det særlig interessant med tilfeller der artikler-blogg-forum-gjestebok-bildearkiv-videoarkiv ikke passer og hvorfor det ikke passer i de tilfellene. Jeg har hatt oppdrag der flash blir etterspurt, samt at RSS med fordel kan benyttes i mange tilfeller.

Har du spesifikke arbeider i tankene når du skriver om å erfare av andre? Hyggelig om du kunne dele dette, hvis du har interessante arbeider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
steffenz sin hjemmeside har ett greit visuelt design, men koden er ikke noe å skrive hjem om. Den er pyton.

Haha, at den er? :p Nå slapp du virkelig en bombe! Nei, koden suger temmelig heftig, og den frustrere meg desto mer. Har lest en bok om CSS, og kan fint lite HTML. Bare helt helt grunnleggende. Hva bør jeg gjøre videre, du som har litt peil på dette FrodeNilsen?

Lenke til kommentar
steffenz sin hjemmeside har ett greit visuelt design, men koden er ikke noe å skrive hjem om. Den er pyton.

Haha, at den er? :p Nå slapp du virkelig en bombe! Nei, koden suger temmelig heftig, og den frustrere meg desto mer. Har lest en bok om CSS, og kan fint lite HTML. Bare helt helt grunnleggende. Hva bør jeg gjøre videre, du som har litt peil på dette FrodeNilsen?

Jeg kjenner ikke til noen CMS som hjelper vanlige folk å skrive god markup. God markup er en forutsetning for å gjøre CSS morsomt. Finner du ett CMS som støtter ren markup input samt gir deg kontroll over alle attributter, blir det opp til deg å skrive god markup.

Det er nok retningen å gå.

Lenke til kommentar

En webside bør ha interessant innhold for den målgruppen websiden er laget for. Er ingen som kan si om at en webside BØR ha en gjestebok, BØR ha ett bildegalleri. En webside kan være så mangt fra en online møteplass til en interaktiv showcase på nettet.

Lenke til kommentar

Stemmer det Avean!

Det jeg mente er altså hvis du ser på en bedrift.. De har ofte undersøkt hva konkurrentene sine har på sidene, flere ganger har jeg fått spørsmålet om de kan legge musikk inn på siden, fordi de så en av sine konkurenter hadde det og det var så sinnsykt kult (Klassisk Tabelsside, en 15åring med golive som han lasta ner ifra piratebay opplegg)

Dette er det jeg mener, gjør en markedsanalyse eller finn ut hvilke sider du/kunden skal konkurrere mot, tviler på ett advokatfirma bør ha spill og bloggmotor, og ikke minst musikk på siden...

Altså hvilke reaksjoner vil du møte når du lager siden, hvis du lager den mørk og veldig "grounge" kan det virke som du er en "alternativ" person iforhold til om du skulle ha brukt hvit med Arial og fine fonter, lite smuss..

Håper du forstår;)

Jeg velger ofte å ikke inkludere blogg og slike ting hvis ikke kunden vil det selv,

bloggmotoren er noe jeg vanligvis poster i etterkant når jeg ser at nyhetene blir mer blogger. Eller at de indeholder flere bilder enn at det hadde vært funksjonabelt med ett eget bildegalleri.

Men usansett, det jeg ser på som en viktig ting på siden er at den er validert og IKKE MINST treffer målgruppa.

Endret av mjhz
Lenke til kommentar

Denne tråden skulle dreie seg om "Det er snakk om ei hjemmeside for deg selv, ikke for noen eller noe annet."

Jeg har tolket dette som en privat side for ett individ. Har jeg missforstått?

Jeg opplever at diskusjonen dreier seg i retning av komersielle sider.

Det er en fordel å lære av de kommersielle sidene også, men de har en annen sjanger og ett annet fokus. En privat side for ett individ burde ha ett personlig preg, noe en bedrift burde unngå.

En privat side burde våge å reflektere individets personlighet, noe som ofte står i direkte motsetning til å tilpasse en side helt etter tilhørerene eller det som vil gi mest treff.

Dette blir jo hensikten med siden igjen, noe det virker som om vi er enige i.

Hvilken virkemidler som hjelper oss å oppnå hensikten, det har det ikke blitt diskutert så mye.

Har noen menigner om når det passer å bruke en gjestebok? Når passer det ikke? Hvordan kan en gjestebok spille en posetiv rolle? Erfaringer?

Blogg. Når passer det?

Forum. Har det noen poeng på små sider? Kreves det ikke ett minimum av debattanter for at dette skal fungere?

Artikler. Når bør en skrive artikler fremfor en blogg? Er det egentlig noe forskjell mellom disse på en privat side for ett individ? Rollen for bedrifter er vesentlig klarere. Teknisk er det vel liten forskjell mellom disse?

RSS, video, lyd, blider, osv. Innspill?

Når må man tenke ut av boksen å komme med utradisjonelle løsninger? Har noen hatt oppdrag som vi andre kan trekke erfaringer fra?

Hvis man skal lage en side i oppdrag for andre, vil resultatet avhenge av designeren også kan veilede oppdragsgiver på hvilken elementer som er klokt å ta med eller ikke. Da er det en enorm fordel å ha saklige argumenter for de forskjellige løsningene og deres effekt.

Spennende om noen kan dele slike vurderinger her med oss.

Lenke til kommentar

Jeg basserer da mine svar på det jeg har erfart, jeg jobber mest med bedrifter å lite med privatpersoner.. Derfor blir mitt arbeid veldig "bisniss".

Men ja du trekker opp virkelig gode emner her, noe vi kunne debattert i flere dager.

Jeg ser for meg at gjestebok er noe som passer enten på _VELDIG_ personlige sider eller på artistsider slik at de kan få feedback..

Men det er flere som ser gjestebok som noe annet.. Egentlig bør vi skille disse to..

Gjestebok betyr ifra gammelt en bok som ligger på fjelltopper eller i vandrehytter(slike som lokale IL-lag legger ut m.m) Der vi forteller litt om din historie og hvordan du fant dette stedet, og hvor du skal nå.. en litt mindre men with a twist of personlighet..

Mens jeg ser på kommentar-felt er påenmåte "Hva synes du om dette?"-opplegg...

Altså de vil ha kritikk eller ros.. Ikke en halv livshistorie...

Gjesteboken tror jeg er påvei til å dø ut.

Ang forum vil jeg bare referrere til hva forum betyr...

Forum var en åpen plass i Roma der personer kom og ofte diskuterte slik som vi gjør her på Diskusjon.no (Det moderne Roma?)

Derfor har jeg ingen mening om hvilke sider som skal ha forum.. Det er opp til sideeierene selv..

Ang. Personlige sider synes jeg også du selvfølgelig skal vise deg selv fram, men likevell.. Det må være en grunn der til at folk skal komme igjen, igjen og igjen!

Endret av mjhz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...