Gå til innhold

Hva synes du bør/ikke bør være på en hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Kunne tenke meg svar fra mange, jeg synes det er vanskelig å bestemme meg for hva som er eller kan være interessant og ikke.

Det er snakk om ei hjemmeside for deg selv, ikke for noen eller noe annet.

Har sånne ting som bilder, gjestebok, quotes, osv.

Takker for alle SERIØSE svar!

Endret av butsejente
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn som teller antall besøk.

Blinkende lys osv.

Masse forskjellige farger.

Gjestebok, blog, galleri, mulighet for innlogging for å poste bilder i lukkede album og siden skal selvfølgelig være skrevet i HTML 4 uten bruk av CSS og det er svært viktig at siden blir rendret i quirks modus ;P

Nå mente jeg seriøse svar! Jeg bruker css og har drevet med dette noen år, så jeg er ikke ei eller anna bærte med piczo side full av bling bling og teit musikk spillende i bakgrunn.

Mulig å få noen seriøse svar, eller er det for nedverdigende for dere?

Takk du som svarte først =) (jeg har aldri hatt noe slikt, hater det!)

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna dårlige kontraster, java, flash, seff blinkende gif.

Rett og slett, ville laget en enkel og funksjonabel side, som er enkel og grei å finne frem på..

Ble veldig generelt svar, men er vanskelig å svare siden jeg ikke vet hva siden din skal handle om, og hvordan du er som menneske.. For en webside skal etter min mening også ha en personlig touch ;)

Lenke til kommentar

Vil tro her at trådstarter er mest ute etter hva slags innhold hun bør ha på siden og ikke på hva slags layout og farger hun bør bruke.

Det enkle svaret er vel akkuratt det du ønsker.

Legg ut bilder, skriv om ting du bryr deg om/brenner for i en blogg, del din musikksmak++

Mulighetene er mange, er helt sikkert mange som liker samme ting som deg og kanskje vil skrive kommentarer til bloggen din, og er sikkert mange venner som vil inn å se på bildene fra ferien/den siste festen. Det finnes egentlig ingen krav til hva en webside må inneholde så bruk fantasien og lag en side med ting du liker eller bryr deg om.

Lenke til kommentar
Nå mente jeg seriøse svar! Jeg bruker css og har drevet med dette noen år, så jeg er ikke ei eller anna bærte med piczo side full av bling bling og teit musikk spillende i bakgrunn.

Noen ble eid her.. :p Det svaret likte jeg..

Vel, hva driver du med? Personlig så driver jeg med litt grafisk design o.l, og har derfor en skikkelig portefølje på siden min. Videre har utvikler jeg en feedback på denne, slik at folk kan gi meg tilbakemelding/kommentarer på dette. Polls og lignende bruker jeg også hyppig, for at brukerene skal ha litt " å gjøre på " istedet for bare å lese. Forstår du hvordan jeg tenker?

Edit: Rotet det litt til her..

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Noen ble eid her.. :p Det svaret likte jeg..

Vel, hva driver du med? Personlig så driver jeg med litt grafisk design o.l, og har derfor en skikkelig portefølje på siden min. Videre har utvikler jeg en feedback på denne, slik at folk kan gi meg tilbakemelding/kommentarer på dette. Polls og lignende bruker jeg også hyppig, for at brukerene skal ha litt " å gjøre på " istedet for bare å lese. Forstår du hvordan jeg tenker?

Edit: Rotet det litt til her..

Forstår veldig godt hva du mener, men jeg har ikke helt kommet meg inn i hvordan man lager slike ting enda. Er på vei til å lære meg ordentlig om if=yes or no og slikt.

Må lære meg det meste on my own, er det veldig mye vanskelig koding for å lage feeback og slikt?

Har ikke fått sett på det helt enda, når jeg nå har nylig begynt med dette for fult igjen

Takker masse for svar, har du noen link til din side? =)

Synes det er litt vanskelig å forstå alt utifra enkle forklaringer --> jeg er litt treig =P

Lenke til kommentar
Synes det er litt vanskelig å forstå alt utifra enkle forklaringer --> jeg er litt treig =P

Da er vi minst to :p Personlig bruker jeg Joomla (CMS, det vil Content Managment System som vil si at det organiserer informasjonen for deg). Det finnes her masse utvidelser hvilket jeg har brukt, og det eneste jeg trenger å bekymre meg om er design. Resten fikser Joomla. Når det gjelder designet så er det enda under utvikling, da det enda bygger litt på en tidligere layout. Vel, hvis du vil se så kan du klikke her.

Lenke til kommentar

Da er vi minst to :p Personlig bruker jeg Joomla (CMS, det vil Content Managment System som vil si at det organiserer informasjonen for deg). Det finnes her masse utvidelser hvilket jeg har brukt, og det eneste jeg trenger å bekymre meg om er design. Resten fikser Joomla. Når det gjelder designet så er det enda under utvikling, da det enda bygger litt på en tidligere layout. Vel, hvis du vil se så kan du klikke her.

Gosh, du er god! Jeg kan ikke sånne fancy ting med bilder i stort, mørk bakgrunn og sånt >_< Din side er mye renere enn min, du er way over me med sånt ^^

Jeg vil lære meg hvordan jeg kan lage avstemminger og slikt, det hadde vært gøy =)

Lenke til kommentar

Altså når du lager en hjemmeside må det finnes en rød tråd bak, det flere gjør feil når de bygger en hjemmeside er at de begynner også slutter de å tenke på sluttbrukeren og bare peiser på, derfor bør all kode på nettsiden være ren og pen, altså vaildert slik at ALLE ser siden likt. (utenom IE-nerdene.. SKIFT BROWSER NÅ!)

breakdown.png

(fniz)

Men kort sagt, gjør det behagelig for deg å andre å være på siden, også ha noe som trekker folk! Ikke slik at de kommer innom engang også stikker de av igjen;)

Feks slik som min side( Er ikke akkurat perfekt eksempel, men er da inne på noe;) )

Lenke til kommentar
Altså når du lager en hjemmeside må det finnes en rød tråd bak, det flere gjør feil når de bygger en hjemmeside er at de begynner også slutter de å tenke på sluttbrukeren og bare peiser på, derfor bør all kode på nettsiden være ren og pen, altså vaildert slik at ALLE ser siden likt. (utenom IE-nerdene.. SKIFT BROWSER NÅ!)

Men kort sagt, gjør det behagelig for deg å andre å være på siden, også ha noe som trekker folk! Ikke slik at de kommer innom engang også stikker de av igjen;)

Feks slik som min side( Er ikke akkurat perfekt eksempel, men er da inne på noe;) )

Ja, jeg pleier å være ganske flink til å passe på at det ikke er noen feil, skal snart sjekke igjen nå.

Artig bildeting ^^

Nye IE virker som den har skjerpa seg =O

Endret av butsejente
Lenke til kommentar
Kunne tenke meg svar fra mange, jeg synes det er vanskelig å bestemme meg for hva som er eller kan være interessant og ikke.

Det er snakk om ei hjemmeside for deg selv, ikke for noen eller noe annet.

Har sånne ting som bilder, gjestebok, quotes, osv.

Takker for alle SERIØSE svar!

Spørsmålet blir hvem du skriver for. Er det for at vennene dine eller fremmede? Hvis du skal ha mange besøkende som ikke nødvendigvis kjenner deg er interessant innhold det viktigste (og der finner man ikke gjestebøker, bilder eller quotes (bilder kan forøvrig være et unntak hvis du er fotograf)).

Skriv om et emne som interesserer deg og skriv godt. Gjerne mulighet for å kommentere artiklene dine.

Om man skal ha gjestebok eller galleri er ikke viktig i det hele tatt. Skal du ha besøkende må du ha innhold som er interessant å lese - også for folk som ikke kjenner deg.

Lenke til kommentar
Gosh, du er god! Jeg kan ikke sånne fancy ting med bilder i stort, mørk bakgrunn og sånt >_< Din side er mye renere enn min, du er way over me med sånt ^^

Jeg vil lære meg hvordan jeg kan lage avstemminger og slikt, det hadde vært gøy =)

Hehe, takker så mye.. Men Joomla er igrunnen løsningen for meg. Det ordner som jeg nevnte stortsett alt. Du trenger bare designet. Joomla har resten. Det vil si avstemning, bildegallerier, gjestebøker, ja nesten alt. Og det fungerer stortsett helt smertefritt, og glir inn i designet du har - uten noe koding i det hele tatt. Meget tidsbesparende, og da frister det å oppdatere av og til. Joomla er et helt gratis system du kan laste ned her. Forresten, lo godt av tidsbruken når man lager webside, og kjenner meg godt igjen. :p

Lenke til kommentar

Ett nettsted bør ha en hensikt eller en intensjon.

En målgruppe er veldig kjekt å definere, samt hva du vil formidle til denne målgruppen.

Du bør også være bevisst hvordan innhold kan trekkes ut av sin sammenheng og misbrukes, men ikke være overnervøs for dette.

Hvis du bare skal skrive en blogg, er det ingen vits å lagen egen side, med mindre du oppnår noe du ikke kan ved å skrive på en tilgjengelig blogg-tjeneste.

Jeg kommer over mange sider med forum men maks 15 innlegg. Hva er intensjonenen med det?

Du kan lage ditt eget bildearkiv, men det finnes også gratis tilgjengelig flere steder. Jeg har sett arkiver med 15 uskarpe bilder av den samme katta, mens andre har gode bilder som fremmer dem som fotografer.

Mange liker å ha en gjestebok, men benytter denne til private samtaler, hva er da hensikten?

steffenz sin hjemmeside har ett greit visuelt design, men koden er ikke noe å skrive hjem om. Den er pyton.

Nå forsøker vel han ikke å imponere med god kode, så målet med siden oppnås allikevel. Han klarer og fremstille arbeidene sine positivt, og hvis det er hensikten med siden, er den ganske vellykket.

Av de som legger ut sidene sine for tilbakemelding har på forumet er det ekstremt få som virkelig kan god kode. Det finnes noen som får til gode visuelle design, men jeg blir typisk ikke blåst i bakken av beundring når jeg besøker forumet.

Gode private sider fremhever talenter eieren har. Det dreier seg typisk om fotografiske evner eller kunstneriske evner. Internett er ett glimrende sted å vise seg frem fra sine gode sider.

Lenke til kommentar

Flott og utdypende svar der Frode!

Akkurat slik var det jeg tenkte når jeg skreiv innlegget mitt.

Men jeg kom på en ting det ser ut til at du har glemt..

Flere av oss gjør kanskje oppdrag også, og da får vi ett brett spekter av områder(slik som alternative behandlingssider osv.)

Derfor ser jeg det viktig å kjøre en analyse om hvordan andre har fått det til, slik at du selv kan bygge på andres feil og kanskje gjøre akkurat din side til en finere og nytenkende side...

Hjulet er oppfunnet allerede, men vi kan forsatt forbedre det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...