Gå til innhold

Erstatning - Tapt arbeidstid, forbrukerkrav?


Cir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
§ 33. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

§ 52. Erstatningens omfang

 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

 

Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade

b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

Dette er paragrafene du må forholde deg til.

 

Husk at du som forbruker har plikt til å begrense tapet, dvs at dersom feks butikken har kveldsåpent kundesenter, så ringer du ikke i arbeidstiden din, men når du selv er utenfor arbeidstid.

Lenke til kommentar

Ser ikke at det skal være noe stort rom for at du skal få dekket tapt arbeidsinntekt fordi du har fulgt opp saken med mindre det har vært latterlig mye styr. § 52, punkt b sier at erstatning omfatter ikke tap i forbrukerens næringsvirksomhet. Min tolkning av det er at du ikke får dekket tapt arbeidsinntekt.

 

Videre så har de fleste forhandlere en bred servicekanal. Det vil si at de gjerne har lange åpningstider, åpent i helgene, kundesenter på telefon og en epostadresse som aldri holder stengt.

Lenke til kommentar

Ok, si at man kan få dekket tapt arbeidsfortjeneste. Når blir dette da gjeldene? Regner ikke med at det er tiltenkt at når man leverer inn et produkt på reklamasjon så har man automatisk krav på erstatning tilsvarende én times tapt arbeidsfortjeneste? Det er jo forventet at man må ta opp telefonen og ringe, eller ta turen nedenom til butikken. De fleste har dessuten åpningstider som gjør at de fleste med fast arbeide burde ha mulighet til å stikke innom i åpningstiden. Hvor lang tid tar det f.eks. å sende en mail? Er det tapt arbeidsfortjeneste når man sender denne mailen på kveldstid?

 

Det jeg tror at det er tiltenkt vanskelige situasjoner. Situasjoner der service har tatt urimelig lang tid, kunde ikke har fått oppfølgning av selger og kunde har måtte bruke vesentlig mer tid på reklamasjonen enn det som vil være normalt. Jeg tror ikke at man kan levere inn et produkt til service, hente det to uker senere og så kreve å få dekket én time tapt arbeidsfortjeneste.

 

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner trådstarters reklamasjonssak, så jeg vet ikke hvor mye brydderi han har hatt med denne saken.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Ok, si at man kan få dekket tapt arbeidsfortjeneste. Når blir dette da gjeldene? Regner ikke med at det er tiltenkt at når man leverer inn et produkt på reklamasjon så har man automatisk krav på erstatning tilsvarende én times tapt arbeidsfortjeneste? Det er jo forventet at man må ta opp telefonen og ringe, eller ta turen nedenom til butikken. De fleste har dessuten åpningstider som gjør at de fleste med fast arbeide burde ha mulighet til å stikke innom i åpningstiden. Hvor lang tid tar det f.eks. å sende en mail? Er det tapt arbeidsfortjeneste når man sender denne mailen på kveldstid?

 

Det jeg tror at det er tiltenkt vanskelige situasjoner. Situasjoner der service har tatt urimelig lang tid, kunde ikke har fått oppfølgning av selger og kunde har måtte bruke vesentlig mer tid på reklamasjonen enn det som vil være normalt. Jeg tror ikke at man kan levere inn et produkt til service, hente det to uker senere og så kreve å få dekket én time tapt arbeidsfortjeneste.

 

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner trådstarters reklamasjonssak, så jeg vet ikke hvor mye brydderi han har hatt med denne saken.

 

Dette gjelder en service-sak hvor forbruker har levert inn en ting som ikke har vært mulig å reparere eller omlevere blandt annet på grunn av 3.part. Her er det isteden utført kreditering (heving). Kunde kontaktet selger etter å ha hatt besøk av en datakonsulent for å prøve å utbedre feilen. Dette har blitt gjort på eget initiativ og selger ble ikke informert i forkant. Kunde fikk hjelp til å sende inn produktet og ble informert om at det i utgangspunktet ville skje en omlevering. Forbrukeren ble informert i etterkant av krediteringen. Litt usikker på behandlingstid men mener å huske den er under 4 uker.

Endret av Cir
Lenke til kommentar

Han har i alle fall ikke krav på å få dekket kostnaden det var å få en datakonsulent hjem til seg da han ikke tok kontakt med selger først. Hadde han tatt kontakt med selger først, og selger ikke innen rimelig tid hadde klart å hjelpe han så ville han nok hatt krav på å få dekket disse kostnadene. Dette er dog noe annet enn tapt arbeidsfortjeneste.

 

Du skrev i din første post at varen er et forbrukerkjøp. Er det slik å forstå at maskinen ikke brukes i næringsvirksomhet? Har kunden lagt vekt på at han taper penger fordi han ikke kan bruke produktet i sin næringsvirksomhet? Hvis så vil det ikke reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...