Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ikke bilde på skjerm.. og skjermkort-vifta går på maks hastighet.


Anbefalte innlegg

Heisann

(første post^^)

 

Okay .. en kveld lot jeg PC-en stå og gå før jeg gikk til sengs.. da jeg våknet dagen etter var skjermen sort, men pcen stod fortsatt å gikk helt fint. jeg skrudde den av ved å holde inne power-knappen, og tenkte jeg skulle skru den på igjen en time senere. da jeg skrudde den på igjen var det fortsatt ikke no bilde å få, og jeg la merke til at skjerkort-vifta gikk på en høyere hastighet enn vanlig (bråker fælt). jeg trodde selvfølgelig det var skjedd noe galt med skjerkortet mitt, og dro til en kamerat for å teste det i pcn hans. men kortet fungerte helt fint i PC-en hans. nå har jeg utelukket ram, skjermkort, strømforsyning, harddisk. det er vel egentlig bare cpu eller hovedkort jeg kan forestille meg at problemet ligger. har også forsøkt å resette CMOS'n på hovedkortet (fjerne cmos batteri og sette jumper på pin -2,3 istede for -1,2 i 5-10 sec) det eneste dette fikset var et problem ved at PC-en boota automatisk når jeg satte inn strømkabelen tidligere .. nå må jeg faktisk strekke meg så langt som å trykke på power-knappen før den starter etter jeg har skrudd på strømforsyninga.

 

PC-en har fungert helt fint i litt over ett år nå, uten noen form for problemer med temperaturer eller noe annet.

 

 

PC-en min består av følgende:

 

hovedkort:

Asus P5N32-SLI SE Deluxe, nForce4 SLI X16

.

RAM:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

.

skjermkort:

Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3

.

HDD:

Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM

.

strømforsyning:

Hiper power-supply ATX 580W

.

prosessor:

Intel Pentium D 945 3.4GHz Socket LGA775, 4MB

.

ny cpu vifte (2 måneder gammel):

Zalman CNPS9700LED

 

kjører dette på Windows xp pro -32 bit.

 

takker og bukker for eventuelle svar eller forslag jeg kan få ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg testet psu'n til en kompis i går .. akkurat samme problem, ingenting til eller fra (må tilføye at det var akkurat samme psu som min egen). jeg tror også det er hovedkortet .. men da er det vel ikke annet å gjøre enn å kjøpe nytt? :S

 

btw : takk for hurtig respons :D

Lenke til kommentar

heh, nei har faktisk ikke oppdatert bios'n heller.. gikk fra PC-en på kvelden, og det var det. men jeg hadde internett tilgang, så noen oppdateringer er ikke umulig at kan ha forekommet. er vel ingen måte å finne ut av det på når jeg ikke får skjermbilde :( .. noen forslag annet enn å kjøpe nytt? ..

 

EIDT:

(leste nettopp posten din angående bios updaten din.. merket du at det ble noe økende støynivå på skjermkort eller annen hardware etter oppdateringen din?.. og det lar seg vel ikke gjøre at automatic updates legger inn ny bios oppdatering?)

Endret av JopoK
Lenke til kommentar

Det at pcen "fortsatt å gikk helt fint" trenger ikke bety annet enn at viftene fortsatt gikk selv om pcen var gått ned, med mindre jeg forstod deg feil. Det at det var økt støy fra skjermkort vifta trenger ikke å bety noe annet enn at vifte reguleringen for skjermkortet sluttet å fungere når pcen gikk ned, og derfor gikk på full styrke. Jeg er enig i at dette høres ut som hovedkortet, den beste (og nærmest eneste) måten å finne ut av det på er å teste alle komponentene i en annen pc.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

jepp .. det er nok ikke annet å gjøre enn å teste alle komponenter i en annen pc.. sålangt har jeg testes skjermkort og strømforsyning, og begge fungerer helt fint i en annen pc. har jo også testet systemet uten ram (eller med bare 1 brikke, selvfølgelig begge hver for seg).

men er 95% sikker på at det er i hovedkort/bios problemet ligger .. prøvde jo som sagt å resette CMOS også. for jeg tenkte at det er biso som kontrollerer gpu hastigheten osv. men det hjalp jo ikke stort.

Lenke til kommentar
heh, nei har faktisk ikke oppdatert bios'n heller.. gikk fra PC-en på kvelden, og det var det. men jeg hadde internett tilgang, så noen oppdateringer er ikke umulig at kan ha forekommet. er vel ingen måte å finne ut av det på når jeg ikke får skjermbilde :( .. noen forslag annet enn å kjøpe nytt? ..

 

EIDT:

(leste nettopp posten din angående bios updaten din.. merket du at det ble noe økende støynivå på skjermkort eller annen hardware etter oppdateringen din?.. og det lar seg vel ikke gjøre at automatic updates legger inn ny bios oppdatering?)

 

Nei, har vel aldri hørt at BIOS oppdaterer seg selv med mindre du har noe fancy schmancy software som du har bedt om å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...