Gå til innhold

Hjelp med kabling til Hjemmekino/rom

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt planer om kjøp av litt godlyd, men er ikke før om litt planene skal ut i live.

Har sett meg ut denne handlelisten for Høyttalere og Reciever.

Reciever: Yamaha RX-V1800

Front: Yamaha NS-555

Center: Yamaha NS-C444

Bak: Yamaha NS-333

Kommer til å utvide med en sub og kanskje til 7,1 senere, men foreløpig trengs ikke det.

Spørsmål 1:

Skal kjøpe meg en Panasonic DMP-BD50 til våren når den kommer og vil bruke den til både DVD og Blu-Ray.

Vil den trenge kun en HDMI kabel for å kunne nyte TrueHD lyd? Kort info om spilleren under.

The new player will include all of the features of the company's recently-released DMP-BD30K (read our review), plus internal TrueHD/DTS-HD Master Audio decoding and analog outputs allowing for full 7.1 channel surround sound when connected with a 7.1 channel amplifier and speakers.

Spørsmål 2:

Recieveren skal også motta bilde, og lydsignaler fra en PC og en Xbox 360.

Xbox 360en vet jeg hvordan fungerer og den er ingen problem, det er PCen jeg tenker på.

Vil jeg trenge både en HDMI kabel fra skjermkortet til Recieveren (eller direkte til TV? Hva anbefales?) for bilde og en Optisk kabel til Recieveren for 5,1 lyd? Eller trenger jeg bare en HDMI kabel rett inn i Recieveren så tar den seg av begge deler?

Spørsmål 3:

Og har sett disse "spikene". Er dette noe poeng for meg? Bor foreløpig i ett ganske gammelt hus hvor lyd lett går igjennom vegger. Vil disse "spikene" hjelpe meg noe?

Målene for lengde til høyttalerkabler skal jeg komme tilbake og oppdatere, da jeg ikke er hjemme nå, men litt tips til type kabler osv hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avstander fra Reciever

Venstre Fronthøyttaler: 160cm

Høyre Fronthøyttaler: 100cm

Centerhøyttaler: 100cm

Venstre Bakhøyttaler: 600cm

Høyre Bakhøytaler: 830cm

Bonusspørsmål 1:

Totalt er det ca 2000cm med høyttalerkabler. Regner ikke med HDMI kabler osv her, da det klarer jeg fint selv.

Dette er da sikkert en 20cm ekstra på hver kabel enn hva som er "nøyaktige" mål. Burde jeg legge på enda noen cm?

Bonuspørsmål 2:

Sitter og funderer på hva slags kabler jeg skal kjøpe, jeg skal jo bruke dette utstyret til såkalt "HD Lyd".

Burde jeg da bruke en del på skikkelige kabler, hvilket merke? Hørt noe om at man bør bruke 10% av totalpris for høyttalere og forsterker på kabler.

Bonuspørsmål 3:

Hva med plugger på kablene? Slik jeg har forstått det er det fullt mulig og bruke kabler uten noen "hoder" (dere vet, som i enden på en 3,5mm Jack kabel)

Men som den personen jeg er ville jeg følt meg mye bedre om jeg hadde hatt "hoder" på kablene mine om det er mulig, og hva jeg evt burde gå for her.

Er ikke særlig kjent innenfor dette feltet så beklager litt merkelig ordlegging :p

Lenke til kommentar
Spørsmål 1:

Skal kjøpe meg en Panasonic DMP-BD50 til våren når den kommer og vil bruke den til både DVD og Blu-Ray.

Vil den trenge kun en HDMI kabel for å kunne nyte TrueHD lyd? Kort info om spilleren under.

The new player will include all of the features of the company's recently-released DMP-BD30K (read our review), plus internal TrueHD/DTS-HD Master Audio decoding and analog outputs allowing for full 7.1 channel surround sound when connected with a 7.1 channel amplifier and speakers.

Du trenger kun en HDMI kabel for å kunne benytte deg av de nye høyoppløstye lydformatene, Panasonic DMP-BD50 kan også sende ut DTS-HD Master Audio og Dolby TrueHD via HDMI for ekstern dekoding i reciveren.

Spørsmål 2:

Recieveren skal også motta bilde, og lydsignaler fra en PC og en Xbox 360.

Xbox 360en vet jeg hvordan fungerer og den er ingen problem, det er PCen jeg tenker på.

Vil jeg trenge både en HDMI kabel fra skjermkortet til Recieveren (eller direkte til TV? Hva anbefales?) for bilde og en Optisk kabel til Recieveren for 5,1 lyd? Eller trenger jeg bare en HDMI kabel rett inn i Recieveren så tar den seg av begge deler?

De er få skjermkort som sender ut både lyd og bilde fra skjermkortet, så du må nok benytte deg av en HDMI og en optisk kabel for lyd. Om du skal koble PCèn via reciveren eller ikke spiller ingen rolle, men det blir jo enklere slik at du ikke behøver å skifte kanal på TVèn når du skal bruke den.

Spørsmål 3:

Og har sett disse "spikene". Er dette noe poeng for meg? Bor foreløpig i ett ganske gammelt hus hvor lyd lett går igjennom vegger. Vil disse "spikene" hjelpe meg noe?

Spikes gjør slik at bassen ikke forplanter seg så lett i gulvet. Altså det forhindrer vibrasjoner slik at bassen kan bli litt mer presis.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Det med HDMI lyd på Panasonicen var avgjørende for å gå for den. Mindre kabler er mer lykke for meg.

Spikes vil jeg da helt sikkert ikke trenge da jeg ikke skal ha noen subwoofer (joda, skal bruke en bitteliten gammel en, men den er ikke akkurat noen nabovekker så det går fint)

Men trenger fremdeles hjelp/tips til type kabler osv.

Hyggelig om noen kunne hjulpet.

Lenke til kommentar
Bonusspørsmål 1:

Totalt er det ca 2000cm med høyttalerkabler. Regner ikke med HDMI kabler osv her, da det klarer jeg fint selv.

Dette er da sikkert en 20cm ekstra på hver kabel enn hva som er "nøyaktige" mål. Burde jeg legge på enda noen cm?

Tror ikke det skal være nødvendig nei. Så lenge du har litt å gå på slik at kablene ikke er for stramme og ikke blir dratt ut hvis du skal skifte noen kabler bak reciveren etc; så går det fint.

Bonuspørsmål 2:

Sitter og funderer på hva slags kabler jeg skal kjøpe, jeg skal jo bruke dette utstyret til såkalt "HD Lyd".

Burde jeg da bruke en del på skikkelige kabler, hvilket merke? Hørt noe om at man bør bruke 10% av totalpris for høyttalere og forsterker på kabler.

Kvalitetsforskjellene er mye mindre på digitale kabler enn analoge. Mine erfaringer tilsier at du ikke vil klare å skildre en dyr kabel fra en billig, så lenge ikke kabelen er av elendig byggekvalitet så spiller det omtrent ingen rolle hvilken du kjøper. Med lengder over 10 meter bør du legge litt mer penger i kabelen da ikke alle klarer å overføre Full-HD oppløsning med en slik lengde, da det stiller høyere krav til hvordan kabelen behandler signalene. Dette har noe med hvordan den overfører firkantpulser, disse pulsene kan da bli svekket i lengre lengder. Altså med HDMI-kabler i denne lengden så har kvaliteten på hvordan kabelen klarer å bevare disse signalene over en viss lengde med uten tap av kvalitet hovedforskjellen.

Bonuspørsmål 3:

Hva med plugger på kablene? Slik jeg har forstått det er det fullt mulig og bruke kabler uten noen "hoder" (dere vet, som i enden på en 3,5mm Jack kabel)

Men som den personen jeg er ville jeg følt meg mye bedre om jeg hadde hatt "hoder" på kablene mine om det er mulig, og hva jeg evt burde gå for her.

Mener du på høytalkablene?

Lenke til kommentar

Angående høytalerkabler så er det ett meget omdiskutert tema hvorvidt det er mange standhaftige meninger ute å går.

Høytalerkabler gir isåfall små eller ingen innvirkninger på lydkvaliteten og det er dette folk diskuterer om. Min personlige mening er at du likeså godt kan kjøpe en billig kabel fra eks Elkjøp etc og heller bruke de resterende pengene på noe som utgjør større forskjell på lydkvaliteten enn det evt høytalerkabler gjør. Personlig bruker jeg kabler fra Supra, men dett er mest pga det estetiske og ikke grunnet noe spesielt annet og var like fornøyd med mine forrige billigkabler.

Det er sikkert mange sterke meninger om det vil hjelpe med noen dyrere kabel eller ikke, jeg foreslår derfor at du selv prøver med en blindtest el med en upartisk partner og uten andre posetive eller negative kabelskeptikere tilstede.

Endret av Actionchicken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...