hypnose Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Noen synspunkter? Hva er "best?" Ikke dra inn andre skoler/studier er dere snille =) Lenke til kommentar
oniko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Tenker du på master i regnskap og revisjon da? Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Om det eventuelt blir master vet jeg ikke.. I utgangspunktet tenker jeg bachelor. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Siviløkonom gir deg mye bredere kompetanse enn revisjon og samtidig tilgang til alle stillinger som en revisjonskandidat har tilgang til, på den andre siden så er siviløkonom 5-årig, mens revisjon er 3-årig. Hva som er "best" avhenger av dine evner og ambisjoner. Er du svært interessert i regnskap så kan en bachelor i revisjon og HRS gi samme muligheter som en siv.øk + HR. Er du interessert i andre ting enn regnskap så bør du gå for siv.øk. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg tror at bachelor i revisjon er en utdannelse som vil dø hen om ikke så alt for lenge. Man ser at man er minst like attraktiv, både innen revisjon og i andre bransjer, med en bachelor i økonomi og administrasjon. Revisjon er mye forretningsforståelse, og da stiller man på mange måter bedre med en mer generell økonomiutdannelse. Spesialiseringen mot revisjon får man når man tar MRR. De fire store ansetter i dag mange med bachelor i økonomi og administrasjon, antakeligvis langt flere enn de ansetter med bachelor i revisjon. Jeg tror dermed at bransjen retter seg inn mot at revisjonsbacheloren forsvinner, og det er ting som tyder på at BI vil være blant de første til å tilpasse seg dette. Mitt råd er derfor at du absolutt bør velge å begynne på siviløkonomstudiet, men at du etter tre år søker deg jobb innen revisjon. Deretter er du nødt til å ta MRR på BI eller NHH. Dersom du fullfører det femårige siviløkonomstudiet og starter innen revisjon vil du raskt bli nødt til å ta din andre master, og det er generelt ikke så festlig. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Tusen takk for svar. Greia er den at hvis jeg begynner på sivøk så kommer jeg antagelig ikke til å drive med revisjon når jeg er ferdig. Jeg hadde egentlig bestemt meg for revisjon, men er nå veldig usikker på om det er det jeg egentlig har lyst til. Men hva tenker dere om sivøkutdanningen på HiBu? Er den "dårlig?" Vet at sånn ca alle vil anbefale NHH og BI, men begge disse er utelukket. Ikke fordi jeg har for lite poeng eller noe, men av andre grunner. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Dersom du begynner på sivøk så er revisjon på ingen måte utelukket. Dersom du fremdeles skulle ønske å jobbe innen revisjon stiller du ikke det minste dårligere med en slik bakgrunn. HiBu er ikke like anerkjent og har ikke like sterke fagmiljøer som BI og NHH, men det er til slutt deg og dine egenskaper som betyr noe. Gjør du det bra på HiBu de tre første årene kan du alltids søke deg over til BI og NHH, og det er nok generelt litt enklere å få seg en virkelig god jobb med en mer tradisjonell bakgrunn. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg tror ikke at du vil få problemer med å få jobb med en siv.øk fra HiBu og greie karakterer, selv om du i verste fall kan stille noe svakere enn tilsvarende kandidater fra NHH eller BI fordi poengkravene for å komme inn er lavere Undersøkelser har vist at små skoler med lave opptakskrav gir like mange gode karakterer som større skoler med høyere opptakskrav, selv om studentgrunnlaget tilsier at de i snitt, som gruppe, ikke skulle klare samme karakterer. Hvis HiBu er eneste alternativ så gå der og gjør det godt både faglig og utenomfaglig. Du har et godt utgangspunkt for karriere likevel. Sivilingeniører fra andre skoler enn NTNU får jo også jobb, noe jeg tror er ganske sammenlignbart med siv.øk fra HiBu, HiB, HiA, osv. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Det er ikke aktuelt for meg å bytte til NHH eller BI de siste to årene. For litt siden _trodde_ jeg at jeg ønsket meg en karriere hos en av de fire store, med tilsvarende fet lønn og full pakke. Dere skjønner hva jeg mener. Men i det siste har jeg blitt ganske usikker. Hvis jeg ser bort fra det presset jeg føler fra andre med hensyn til valg av studier, karriere etc så kommer jeg frem til at alt jeg egentlig ønsker er en stabil 8-16 jobb, uten mye press og prestasjonskrav, gjerne som f.eks. kunderådgiver i en bank. Da er det plutselig ikke like viktig å gå på NHH eller BI lenger. Innbiller jeg meg.. Hva syns dere? Og er sivøk et greit utgangspunkt hvis jeg ønsker en jobb som beskrevet ovenfor? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jeg skal begynne i en av de fire store til høsten (ikke med revisjon) og kan i alle fall si at de aller fleste som er ansatt for å begynne i revisjon til høsten har master fra NHH eller BI. Unntaket var vel bare et par fra revisjonslinjen på HiO. Av disse er det like mange som har tatt HRS eller siv-øk (altså master). Så ja, jeg kan bekrefte at master gir et godt utgangspunkt for å begynne på disse stedene. Når det gjelder det du sier om bank så tror jeg du har rett. Men hvis du er motivert for å studere så vil jeg anbefale deg å ta en så god utdannelse som mulig, så kan du når du nærmer deg slutten på studiene bestemme deg for hva slags type jobb du vil ha. Endret 26. februar 2008 av stadskle Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det er ikke aktuelt for meg å bytte til NHH eller BI de siste to årene.For litt siden _trodde_ jeg at jeg ønsket meg en karriere hos en av de fire store, med tilsvarende fet lønn og full pakke. Dere skjønner hva jeg mener. Men i det siste har jeg blitt ganske usikker. Hvis jeg ser bort fra det presset jeg føler fra andre med hensyn til valg av studier, karriere etc så kommer jeg frem til at alt jeg egentlig ønsker er en stabil 8-16 jobb, uten mye press og prestasjonskrav, gjerne som f.eks. kunderådgiver i en bank. Da er det plutselig ikke like viktig å gå på NHH eller BI lenger. Innbiller jeg meg.. Hva syns dere? Og er sivøk et greit utgangspunkt hvis jeg ønsker en jobb som beskrevet ovenfor? Vel, det er faktisk en god del press og prestasjonskrav dersom du er finansrådgiver i en bank, spesielt kjipt er det mht at du er presset til å drive med salg. Siv.øk er ganske overkill dersom du ønsker å bli kunderådgiver i en bank, men på en annen side så gir det deg muligheten til å velge noe annet. Ønsker du deg bort fra "the fast track" og tilhørende måling av prestasjoner og å jobbe deg opp til en lederkarriere, så finnes det gode alternativer også med en siv.øk. Et eksempel er å bli forsker eller å jobbe innen offentlig forvaltning. Jeg er enig med stadskle, ta den lengste og hardeste utdannelse du er motivert til å gjennomføre på nåværende tidspunkt, så kan du vurdere jobbalternativer senere. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 "Forvaltning av penger er et av de viktigste områdene i bankvirksomhet. Bankenes oppgave er å forvalte sparepengene til privatpersoner og bedrifter og å låne de ut igjen med fortjeneste (rente). Som kunderådgiver vil du få en egen portefølje med kunder som du har ansvaret for, enten det er privatkunder eller bedriftskunder. Disse kundene vil du få totalansvar for å betjene, enten det er innskudd, utlån, plassering, fond, kreditter eller andre tjenester som kunden har behov for." (fra jobbfeber) Er det dette en finansrådgiver gjør? Hvor kommer salg inn i bildet her? Kommer ikke kundene til DEG, nettopp fordi de trenger lån osv? Du mener jeg ikke trenger sivøk for å få en slik jobb? Det holder med bachelor? Jeg er vel greit nok motivert til å studere, til og med 5 år. "Ta den lengste og hardeste utdanningen" sier dere, og "ta en så god utdannelse som mulig." Hvis jeg fullfører sivøk på HiBu, hvordan ligger jeg an da, etter deres mening, i forhold til disse uttalelsene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 hypnose: Da ligger du godt an, men ikke like godt som du ville ligget an om du hadde tatt tilsvarende på NHH. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg skal begynne i en av de fire store til høsten (ikke med revisjon) og kan i alle fall si at de aller fleste som er ansatt for å begynne i revisjon til høsten har master fra NHH eller BI. Unntaket var vel bare et par fra revisjonslinjen på HiO. Av disse er det like mange som har tatt HRS eller siv-øk (altså master). Så ja, jeg kan bekrefte at master gir et godt utgangspunkt for å begynne på disse stedene. Når det gjelder det du sier om bank så tror jeg du har rett. Men hvis du er motivert for å studere så vil jeg anbefale deg å ta en så god utdannelse som mulig, så kan du når du nærmer deg slutten på studiene bestemme deg for hva slags type jobb du vil ha. Fet jobb det Jeg fikk tilbud fra ett av de fire store men takket nei da to andre tilbud ser mer forlokkende ut. Akkurat nå prøver jeg å finne ut om jeg vil ha en management trainee-stilling eller en jobb i et stort finanskonsern. Å klare å bestemme seg for hva slags type jobb man vil ha er til tider uhyre vanskelig! Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvem er de fire store? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Pricewaterhousecoopers, ernst & young, kpmg og deloitte Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg poster denne igjen, siden jeg egentlig ikke har fått noen ordentlig svar ;-) ------------- "Forvaltning av penger er et av de viktigste områdene i bankvirksomhet. Bankenes oppgave er å forvalte sparepengene til privatpersoner og bedrifter og å låne de ut igjen med fortjeneste (rente). Som kunderådgiver vil du få en egen portefølje med kunder som du har ansvaret for, enten det er privatkunder eller bedriftskunder. Disse kundene vil du få totalansvar for å betjene, enten det er innskudd, utlån, plassering, fond, kreditter eller andre tjenester som kunden har behov for." (fra jobbfeber) Er det dette en finansrådgiver gjør? Hvor kommer salg inn i bildet her? Kommer ikke kundene til DEG, nettopp fordi de trenger lån osv? Du mener jeg ikke trenger sivøk for å få en slik jobb? Det holder med bachelor? Jeg er vel greit nok motivert til å studere, til og med 5 år. "Ta den lengste og hardeste utdanningen" sier dere, og "ta en så god utdannelse som mulig." Hvis jeg fullfører sivøk på HiBu, hvordan ligger jeg an da, etter deres mening, i forhold til disse uttalelsene? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 I en ordinær bank er det aldeles overkill å ha mastergrad og jobbe som finansrådgiver. Man trenger ikke mer enn bachelor for en slik jobb, og salgsdelen her kommer inn på den måten at selv om du er rådgiver så får du betalt etter hvor mange finansprodukter du klarer å prakke på folk. Det finnes derimot noen slike stillinger hvor mastergrad kan være påkrevd, men da er det gjerne snakk om stillinger som grenser opp mot det å være kapitalforvalter. Jobber man eksempelvis i et verdipapirforetak og selger komplekse produkter mot institusjonelle kunder er det en finansrådgiverrolle som nok vil kreve mastergrad. Fullfører du femårig siviløkonomutdannelse på HiBu er du dermed overkvalifisert for en slik jobb. Lønnen vil ikke stå i samsvar med hva andre siviløkonomer får, og det er egentlig ikke verdt å gå fem år for en slik jobb. Dersom du ønsker en slik jobb vil det dermed være en mulighet å slutte etter bacheloren på siviløkonomstudiet. Lenke til kommentar
hypnose Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Ok, takk. Hva ligger lønnsnivået på i denne type jobb? Har du noen forslag til andre typer jobber som kan "passe til meg" etter hva du har lest? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det blir ikke mer enn gjetning fra min side og det avhenger av hvor i landet du ønsker å jobbe, men jeg vil tro at en finansrådgiver som starter i en bank i dag tjener rundt 300-340. Noen tjener selvsagt mer, og i og med at lønnen kan være prestasjonsbasert vil det avhenge av hvor mye du "selger". Slik jeg forstår deg så ønsker du en jobb innen økonomi og administrasjon, men du ønsker ikke helt statusjaget fra de kjente økonomiutdannelsene. Det finnes massevis av jobber som kunne passe for deg, både med bachelor og master fra HiBu. Regnskap og lønn er gode eksempler. Regnskapsførere er det stor mangel på i hele landet, og på noen skoler kan man faktisk velge løp som er rettet inn mot å gi tittel som statsautorisert regnskapsfører. Offentlig forvaltning har også behov for mange med økonomisk bakgrunn, så der vil det nok også være muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå