Arba_gani Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det penger å hente på dette? Var på galleri i helga, og nesten alle bildene til denne kunstneren var solgt RikkeSolem Bildene gikke for mellom 5000-1000nkr Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Personlig har jeg ikke smaken for slike maleri, men klart, det er mye penger å hente på det der... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Uten at jeg er forferdelig kunstkyndig vil jeg si at denne damen åpenbart har talent. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Uten at jeg er forferdelig kunstkyndig vil jeg si at denne damen åpenbart har talent. Seriøst? Da har jeg også talent, det der er da easy peasy. Gi meg litt maling, ei flaske whiskey og et lerret så skal jeg utmale henne i storslått stil. Kikket litt rundt og fant dette bildet av en kjent kunstner. Er da bare masse farger spør du meg. Endret 3. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Seriøst? Da har jeg også talent, det der er da easy peasy. Gi meg litt maling, ei flaske whiskey og et lerret så skal jeg utmale henne i storslått stil. Kikket litt rundt og fant dette bildet av en kjent kunstner. Er da bare masse farger spør du meg. Jeg kan være enig i at en del moderne kunst er sludder, men den der klisjeen om at "det bare er masse farger" passer nok ikke her, du... Lenke til kommentar
QBab Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Tja, det kan vere at han har lagt litt tid i bildet og at det er noe bak denne "blå streken" som går tvers over bildet. At han faktisk tjener fett på det og har det fint, men jeg ville alikevell ikke hengt det på veggen min. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Tja, det kan vere at han har lagt litt tid i bildet og at det er noe bak denne "blå streken" som går tvers over bildet. At han faktisk tjener fett på det og har det fint, men jeg ville alikevell ikke hengt det på veggen min. Nå siktet jeg først og fremst til Solems bilder, selv om det ikke kom klart frem i innlegget mitt. Man ser jo umiddelbart at hun har talent - med mindre man er av den typen som kun liker kunst som "ligner på noe." Lenke til kommentar
QBab Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Å ja, trodde du siktet til bildet jeg hadde funnet. (Det er en fargeklatt, bank i bordet) Lenke til kommentar
fgr Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 ta et typisk "fargeklatt" bilde, så ser du tydelig hvem som kan male og hvem som ikke kan rettogslett utifra komposisjon/fargevalg. om "fargeklatt" bilder er noe givende, får være helt opp til den enkelte. for meg blir det for abstrakt akkurat som frijazz blir for abstrakt for noen, mens det gir meg, som er musiker selv, noe. kan hende det er fordi jeg som musiker bedre forstår stemningen og de små hintene i musikken? who knows. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Er det penger å hente på dette? Nei! Galleriet skal ha 25%, oljefarger er dyrt, de fleste bildene er sikkert for dårlige til å stilles ut, og sist, men definitivt ikke minst, så skal det ganske mye til å male noe folk vil kjøpe. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) ta et typisk "fargeklatt" bilde, så ser du tydelig hvem som kan male og hvem som ikke kan rettogslett utifra komposisjon/fargevalg. om "fargeklatt" bilder er noe givende, får være helt opp til den enkelte. for meg blir det for abstrakt akkurat som frijazz blir for abstrakt for noen, mens det gir meg, som er musiker selv, noe. kan hende det er fordi jeg som musiker bedre forstår stemningen og de små hintene i musikken? who knows. Ser du forskjell på ferdighetsnivået til kunstneren i førstepost og kunstneren jeg fant? I så fall hvilket liker du best? Jeg klarer ikke å se forskjell. Endret 4. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 ta et typisk "fargeklatt" bilde, så ser du tydelig hvem som kan male og hvem som ikke kan rettogslett utifra komposisjon/fargevalg. om "fargeklatt" bilder er noe givende, får være helt opp til den enkelte. for meg blir det for abstrakt akkurat som frijazz blir for abstrakt for noen, mens det gir meg, som er musiker selv, noe. kan hende det er fordi jeg som musiker bedre forstår stemningen og de små hintene i musikken? who knows. Ser du forskjell på ferdighetsnivået til kunstneren i førstepost og kunstneren jeg fant? I så fall hvilket liker du best? Jeg klarer ikke å se forskjell. Jeg ser helt klart forskjell. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 ta et typisk "fargeklatt" bilde, så ser du tydelig hvem som kan male og hvem som ikke kan rettogslett utifra komposisjon/fargevalg. om "fargeklatt" bilder er noe givende, får være helt opp til den enkelte. for meg blir det for abstrakt akkurat som frijazz blir for abstrakt for noen, mens det gir meg, som er musiker selv, noe. kan hende det er fordi jeg som musiker bedre forstår stemningen og de små hintene i musikken? who knows. Ser du forskjell på ferdighetsnivået til kunstneren i førstepost og kunstneren jeg fant? I så fall hvilket liker du best? Jeg klarer ikke å se forskjell. Jeg ser helt klart forskjell. utdyp Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg kan være enig i at en del moderne kunst er sludder, men den der klisjeen om at "det bare er masse farger" passer nok ikke her, du... Synes ikke det er rart at folk er skeptiske til slike abstrakte malerier. Det er overhode ingen måte mulig for meg å se hva kunstneren tenker, eller på hvilken områder kunstneren har "talent". Slike kunstnere bryr seg ikke om at det skal være: realistisk på noen måte, symbolikk, ide skapning, komposisjons valg, utførelse(de fleste bildene har en tendens til å utføres helt like^^)osv. Tror folk flest liker og beundrer verk som er blitt brukt lang tid på. Ikke bare selve verket, men også prosessen i forveien, og at det vises at man har holdt på med slikt i lang tid. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Malerier har den evnen at de er det du vil de skal være. Personlig gir QBab sitt bilde meg mye, mens maleriet i førsteinnlegget virker mer som et par firkanter med farger på. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det er bare patetisk med slik syting over "Hun maler bare fargeklatter og blir rik!!!". Det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Og jeg kan sakene mine. Sjekk signaturlinkene hvis dere ikke tror meg. Det er utrolig få som tjener seg rik på non-figurativ kunst, og det er et felt med ekstrem konkurranse. For å greie seg må de dyktige malerne nerde seg i utallige timer for å finne ut hva det som gjør at noen fargeklatter bare er fargeklatter, mens andre fargeklatter kommer til å selge gang på gang og gi sine betraktere en verdifull opplevelse. Når man vet at de fleste kunstnere jobber ekstremt mye på hvert bilde, og sjelden selger veldig mange bilder per år, så kan man regne ut en timelønn som sjelden er veldig god, til og med for en del av de etablerte kunstnerne som selger relativt mye. Og de som ikke selger så mye må ofte jobbe ekstrajobber for å finansiere malingen sin. Og hvorfor er de villig til når det er så ekstremt liten sjanse for å bli rik av det? Fordi de elsker fargeklattene de jobber med. De ser noe i dem. Noe som tydeligvis også andre ser, utenom de i denne tråden. Argumentet "Det er bare fargeklatter" er like lite relevant som å si at Heavy Metal er bare bråk eller et Country er bare syting. Ignorant bullshit. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Ofte ignorant bullshit, men i enkelte tilfeller kan den som hyler ut slikt ha et poeng. Her synes jeg ikke det poenget har spesielt godt grunnlag. Ligger åpenbart mye tanke & teknikk bak disse maleriene; selv om en sats i en Sibelius-symfoni kan høres forlokkende enkel ut er det ikke gitt at det var spesielt enkelt å skrive den. Det er på ingen måte all non-figurativ kunst jeg finner spesielt givende – noe fordi jeg ikke forstår der, annet fordi det er direkte elendig. Men, at det finnes elendig kunst er ikke et argument mot kunsten, like lite som eksistensen av vond fast food er et argument mot mat. Skal man tjene penger er det bedre å finne noe annet å drive med. Lenke til kommentar
medved Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Gi meg litt maling, ei flaske whiskey og et lerret så skal jeg utmale henne i storslått stil. Neeei, her er det noe kraftigere stoff som DOB eller LSD. Men før man begynner, må man bli kvitt med følelsen av selvrespekt for å selge slikt kunst. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Malerier har den evnen at de er det du vil de skal være. Personlig gir QBab sitt bilde meg mye, mens maleriet i førsteinnlegget virker mer som et par firkanter med farger på. Ja, jeg er enig. Bildet til Rikke solheim taler ikke til meg for fem flate øre, skjønner ikke at noen ville betalt for ha noe slikt på veggen. Bildet jeg lastet opp tidligere i tråden (som bare er en fargeklat) tror jeg var priset til en halv million eller noe. Forstå det den som vil. Fy faen jeg skal bli kunstner! Endret 26. januar 2009 av QBab Lenke til kommentar
edds Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kunst påvirker folk forskjellig. Jeg har en tendens til å få mer ut av f.eks impressjonisme, men kan absolutt se verdien i mer abstrakt kunst også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå