Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe alkohol i Danmark/Tyskland på skoletur


ThorU

Anbefalte innlegg

I april skal elevrådsstyret og noen andre elever fra skolen på tur til Praha, turen går med buss gjennom Danmark og Tyskland. Det jeg lurer på er om jeg som da er 16 år kan kjøpe alkohol lovlig i Danmark og Tyskland der det er 16 årsgrense? Jeg vet at hvis skolen sier at dette skal være en rusfri tur, så er det skolen som setter regler som ikke skal brytes, men hvis de ikke sier noe om det, har jeg da lov til det?

Og hvis jeg gjør det mot skolen sine regler er det da noe i Norges lover jeg bryter, eller er det kun straff fra skolen sin side jeg risikerer? Det er en offentlig ungdomsskole det er snakk om. 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke ta det med til Norge, men tenkte å "helle det i meg" før vi går over grensa.

Så det eneste jeg risikerer er altså straff fra skolen sin side?

Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt fra skolen om rus midler, bortsett fra den frivillige greia fra "Vær Røykfri" og den handler bare om røyk og snus, og det eneste som skjer hvis jeg bryter den er at jeg ikke er med i trekningen om en MP3 spiller eller noe sånn...

Læreren som skal være med oss sa at vi er over 15, så vi måtte ta ansvar for det vi gjorde selv der nede, men han håpet at vi ikke brakte alt for mye skam over skolen laugh.gif så hvis de ikke sier noe mer, så har jeg planer om å ta han på ordet.

Noen andre elever som var i Nederland var med på fest der det var alkohol og hasj, og der stod de og fortalte om det foran hele skolen uten at noen reagerte på det... 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Læreren som skal være med oss sa at vi er over 15, så vi måtte ta ansvar for det vi gjorde selv der nede, men han håpet at vi ikke brakte alt for mye skam over skolen :!: så hvis de ikke sier noe mer, så har jeg planer om å ta han på ordet.

Det betyr i klartekst at alt er lov så lenge du ikke blir tatt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal til Tyskland på skoletur også, men har tenkt å ta med noe hjem forbi tollen. Reiser forresten med fly. Hva er sjansen for å bli stoppet i tollen? Vet godt at man får bot pr liter og sånn, har ikke linken akkurat her og nå. Men hva ellers risikrer jeg? Har skolen rett til å sette meg ned i Orden og oppførsel? Blir saken politianmeldt siden jeg ikke er gammel nok, kommer det på rullebladet osv? Takker for svar.

Lenke til kommentar

Det er det landet du oppholder deg i sine lover du må forholde deg til, og følge. Altså kan du ikke bli straffet hvis du er 16 år og drikker alkohol i Danmark (såfremt det er 16 år aldersgrense der), selvom du er norsk (sikkert derfor de sier det er godt å være norsk i Danmark :p ) .

 

Du har derimot ikke lov til å bringe med deg alkohol inn til Norge igjen, siden du er mindreårig (tror likevel ikke straffen er noe særlig mer alvorlig enn at de beslaglegger drikka i tollen, men dette er jeg ikke helt sikker på).

 

Skolens reglement må du nok følge, da dette er en bindende avtale du inngår for å få lov til å være med på klasseturen. God tur! ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er jo fullstendig klar over at jeg ikke kan ta det med hjem til Norge, men det er altså "hva skjer" hvis jeg blir tatt i tollen med litt drikke, utenom bot og beslagleggelse av alkoholen. BLir jeg politianmeld hvis jeg er for ung, det er DET som er spørsmålet:) Men hehe, takk :)

Lenke til kommentar
Har du flere brukere på forumet? Det er nemlig ikke lov.

 

Hvis du ser på Nubby sitt først innlegg i tråden, så ser du at han skriver at han også skal på skoletur.. Tror ikke han er samme person som trådstarter bare fordi han stiller samme spørsmål -og om han hadde opprettet en ny tråd hadde sikkert noen kommet til å klage på at han ikke søkte/brukte den eksisterende tråden...

Lenke til kommentar
Har du flere brukere på forumet? Det er nemlig ikke lov.

 

Hvis du ser på Nubby sitt først innlegg i tråden, så ser du at han skriver at han også skal på skoletur.. Tror ikke han er samme person som trådstarter bare fordi han stiller samme spørsmål -og om han hadde opprettet en ny tråd hadde sikkert noen kommet til å klage på at han ikke søkte/brukte den eksisterende tråden...

 

 

korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...