Gå til innhold

Dev-C++ og QT, eventuelt annen compiler

Anbefalte innlegg

Heihei!

I går kveld skulle jeg skrive mitt første "skikkelige" program med en UI. Valget falt da på QT. Trolltech er et norsk firma, det virket lett å bruke og det hadde en god dokumentasjon.

Jeg laster ned QT og installerer det.

Jeg bygger template-filer og legger i Template-mappen til Dev-C++.

Jeg peker Dev-C++ til lib-filen til QT.

Jeg starter Dev-C++ og velger "new QT project", og trodde det virket. Problemet er at den ikke finner filene jeg includer, eller den compilerer ikke i det hele tatt.

Det jeg er på jakt etter er enten en løsning (har søkt og feilsøkt mye), eller en annen måte å gjøre det på. Kan jeg bruke QT sammen med Visual C++ Express? Noen forslag til en enkel og brukbar løsning?

Jeg vil egentlig bare bruke QT foreløbig, uavhengig av IDE og Compiler.

Takker for svar. :)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det her går virkelig ikke. Nå har jeg suttet en time og får fortsatt ikke til å bruke Qt.

Jeg har prøvd å sette det opp for bruk med Dev-C++. Vet mange har klart det, men den sier at #include filen ikke eksisterer. Kan det fortelle noe om hva jeg har gjort feil?

Får det heller ikke til å virke i Visual C++ Express, men har lest at det er en del problemer der.

Så, noen som vet noe om hvordan jeg kommer i gang med QT? Føler jeg har prøvd alt, men at jeg samtidig har misforstått noe fatalt.

Lenke til kommentar

I linux brukte jeg den medfølgende kommandoen qmake, jeg tipper at det følger med det samme løsningen på windows plattform. Såvidt jeg husker var det bare å kjøre qmake i mappen som inneholdte kildekode og header filer også ble det automatisk generert en Makefile for kompilasjon, så da var det bare å kjøre make. Vet ikke om dev-c++ har støtte for Makefiles, men vet at visual studio har støtte med nmake.exe

Enkelt? Iallfall, en del info om qmake finnes her: http://doc.trolltech.com/4.3/qmake-tutorial.html

Hvis du ikke kommer lenger så vet jeg at Trolltech holder på å integrere QT i Eclipse, hvis de har blitt ferdig med det nå da. Iallfall mer info finner du her: http://trolltech.com/developer/downloads/q...ration-download

Min første QT applikasjon, hvis du trenger et eksempel:

#include <qt3/qapplication.h>
#include <qt3/qpushbutton.h>

int main(int argc, char **argv) {

QApplication a(argc, argv);
 QPushButton qp("Hallo verden!", 0);
 qp.resize(100,30);
 a.setMainWidget(&qp);
 qp.show();

return a.exec();
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...