Matsemann Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Heihei! I går kveld skulle jeg skrive mitt første "skikkelige" program med en UI. Valget falt da på QT. Trolltech er et norsk firma, det virket lett å bruke og det hadde en god dokumentasjon. Jeg laster ned QT og installerer det. Jeg bygger template-filer og legger i Template-mappen til Dev-C++. Jeg peker Dev-C++ til lib-filen til QT. Jeg starter Dev-C++ og velger "new QT project", og trodde det virket. Problemet er at den ikke finner filene jeg includer, eller den compilerer ikke i det hele tatt. Det jeg er på jakt etter er enten en løsning (har søkt og feilsøkt mye), eller en annen måte å gjøre det på. Kan jeg bruke QT sammen med Visual C++ Express? Noen forslag til en enkel og brukbar løsning? Jeg vil egentlig bare bruke QT foreløbig, uavhengig av IDE og Compiler. Takker for svar. Endret 25. februar 2008 av Matsemann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Hmm, det her går virkelig ikke. Nå har jeg suttet en time og får fortsatt ikke til å bruke Qt. Jeg har prøvd å sette det opp for bruk med Dev-C++. Vet mange har klart det, men den sier at #include filen ikke eksisterer. Kan det fortelle noe om hva jeg har gjort feil? Får det heller ikke til å virke i Visual C++ Express, men har lest at det er en del problemer der. Så, noen som vet noe om hvordan jeg kommer i gang med QT? Føler jeg har prøvd alt, men at jeg samtidig har misforstått noe fatalt. Lenke til kommentar
tresko Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 I linux brukte jeg den medfølgende kommandoen qmake, jeg tipper at det følger med det samme løsningen på windows plattform. Såvidt jeg husker var det bare å kjøre qmake i mappen som inneholdte kildekode og header filer også ble det automatisk generert en Makefile for kompilasjon, så da var det bare å kjøre make. Vet ikke om dev-c++ har støtte for Makefiles, men vet at visual studio har støtte med nmake.exe Enkelt? Iallfall, en del info om qmake finnes her: http://doc.trolltech.com/4.3/qmake-tutorial.html Hvis du ikke kommer lenger så vet jeg at Trolltech holder på å integrere QT i Eclipse, hvis de har blitt ferdig med det nå da. Iallfall mer info finner du her: http://trolltech.com/developer/downloads/q...ration-download Min første QT applikasjon, hvis du trenger et eksempel: #include <qt3/qapplication.h> #include <qt3/qpushbutton.h> int main(int argc, char **argv) { QApplication a(argc, argv); QPushButton qp("Hallo verden!", 0); qp.resize(100,30); a.setMainWidget(&qp); qp.show(); return a.exec(); } Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg fikk det til med Eclipse! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå