erlingba Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Ja, jeg burde nevnt at jeg tenkte på de rundt 100mm eller under. Sigma har jo kommet med en 70mm macro, og Canon's EF-s 60mm har fått mye skryt. Hvis man kun ser på skarpheten er det ikke store forskjellen, Canon er litt skarpere på f2.8 og har litt bedre kontrast. På det mekanisk har jo Canon USM, og den endrer ikke lengde ved fokusering, noe Tamron gjør, men siden den i utgangspunktet er kortere blir den ikke så mye lengre enn Canon totalt. I tillegg ligger frontelemetet 5cm inn, så det er ikke veldig utsatt for riper. Har man pengene går man klart for Canon, vil man spare litt er Tamron et fullgodt alternativ. Eller Canon 60mm, Tokina 100mm og sigma's varianter for den saks skyld. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Tamron er jo en "kit-erstatter", og Canon sitt macrobjektiv blir i tillegg til dette slik jeg har tenkt at hun skal kjøpe. Hun har nok råd til 1000,- ekstra om det lønner seg kvalitetsmessig, og det høres jo slik ut. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Selv liker jeg å kjøpe et objektiv av gangen Da kan jeg kose meg med det ene når jeg får fingra i det. Først skal man sitte å kose med det og småprate for å bli kjent. Så skal man ta det med ut på en bedre middag, før man forsiktig prøver seg med noen rolige bilder. og når man så er kjent kan man herje løs... Man får ikke samme gleden med to samtidig, da man fort kan miste fokus Haha - miste fokus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg vil si 50 - 100mm er passe for både portretter og makro litt avhengig av ønsket arbeidsavstand til motivet. Selv kjøpte jeg nylig en Sigma 70mm f/2,8 macro til portretter og makro. Sigmas 50mm f/2,8 skal også være meget bra, samt Canon 50mm f/1.4 (fra f/2.0 og oppover) og Tamron 90mm f/2.8. ________________ Til mer generell bruk vil jeg anbefale Canon 18-55mm IS eller ett med litt større zoom-område. F.eks den nye Sigma 18-125mm OS som kommer i salg nå snart hvis den får gode kritikker. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) 18-125 høres greit ut, når kommer dette objektivet ut? Pris? Jeg tviler på at jeg klarer å få henne til å bruke særlig mer enn 4000,- pr linse. 3000,- for en tamronlinse som har fått rimelig gode kritikker er det kjøpet jeg synes ser best ut. Endret 27. februar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Selv liker jeg å kjøpe et objektiv av gangen Samme her. Halve moroa er jo sjekkinga. Kikke rundt i månedsvis etter det rette produktet og sirkle seg inn på offeret etter hvert som man blir mer og mer gira på akkurat det. Så blir det rene julaften når man endelig får kloa i det etterlengtede produktet. Noen uker/måneder med "lære hverandre å kjenne" og bli ekspert på det før man avanserer videre. Får man for mange nye ting på en gang så mister man ofte fokuset og blir ikke ekspert på noen av delene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 18-125 høres greit ut, når kommer dette objektivet ut? Pris? Jeg tviler på at jeg klarer å få henne til å bruke særlig mer enn 4000,- pr linse. Det ble lansert for en måned siden så jeg regner med det dukker opp i butikkene snart. Prisen må nødvendigvis bli en del lavere enn storebroren Sigma 18-200mm OS som koster fra 3000-3500 kr. Jeg vil tippe at den starter på ca 2000 kr. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Selv kjøpte jeg nylig en Sigma 70mm f/2,8 macro til portretter og makro. Sigmas 50mm f/2,8 skal også være meget bra, samt Canon 50mm f/1.4 (fra f/2.0 og oppover) og Tamron 90mm f/2.8. 50mm-en til Sigma blir en veldig snau til makro, hvis du skal ta bilder av insekter. Men til mynter, frimerker o.l. så er den veldig bra. Skarp som bare det, og er også egnet til portretter. Er du du på et trangt budsjett, så er 50mm-en det eneste valget du har, men har du råd, så er det området 90-105 mm du bør sikte mot. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå