Alastor Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Min søster har et EOS400D og ønsker å oppgradere objektivpakken sin. Hun er på et budsjett, og vil ha noe RIMELIG, men samtidig noe som passer behovet hennes. Jeg har ikke så fryktelig god peil jeg heller, så spør her om hjelp. Først ønsker hun seg et macro-objektiv til å ta nærbilder av insekter, blomster, natur, dråper osv. Så har hun sagt at hun vil ta portrettfotografier o.l. med lav dybdeskarphet - jeg tenker da at feks et fastobjektiv på 50mm vil være lurt, eller er 30mm bedre til slikt? Til slutt er hun misfornøyd med kitobjektivets bildekvalitet, og ønsker seg en erstatter for dette. Jeg har hørt mye bra om Tamron 17-55, er dette et godt valg? Finnes det alternativer? Om ting blir for dyrt, kan det være en ide å kjøpe kun kit-erstatter istedenfor fastlinse? Andre anbefalinger til ei fotografspire på 18? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Så har hun sagt at hun vil ta portrettfotografier o.l. med lav dybdeskarphet - jeg tenker da at feks et fastobjektiv på 50mm vil være lurt, eller er 30mm bedre til slikt? Canon EF 50mm f/1.8 II 838,- Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Fikk ikke akkurat spesiellt gode testresultater? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Et godt macro og portett objektiv er Tamron 90mm eller Sigma 105mm. Sigma har også en 70mm Macro som er noe billigere, og minst like godt som 105mm, men er ikke like egnet til insekter da du kommer vel nærme. Tamron 17-50mm er en god erstatning for kitobjektivet. Hvis hun klarer å skrape sammen penger nok til to objektiver, så tror jeg hun kan klare seg en stund. Det eneste objektivet jeg ville skaffet i i tillegg, er en Sigma 50-150mm f/2.8 som er en kompakt tele-zoom som også er nyttig til portretter. Tom Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Det er det jeg tenker jeg også, at en tamron 17-50 og sigma 105mm macro vil være gode valg for henne akkurat nå . Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Virker som en god oppgradering, og vil forhåpentigvis åpne for nye fotomuligheter. Kit-objektivet til 400D har jeg selv dårlige erfaringer med, mens Tamron-en er sylskarp og en helt annen verden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Kitobjektivet er crap. Det er vi begge helt enige i . Jeg forteller det til samtlige kunder som kjøper eos400d også, at vær så snill, kjøp et ekstra objektiv ved sidenav . Ikke at de hører på meg. Men ser ut som om dette blir løsningen ja, tamron standardlinse og sigma macro . Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvor jobber du hen? Kunder tar nok dine råd for gitt, og tror du prøver å lure dem til å bruke mer penger. Ikke _så_ rart, og mange brukere ser ikke forskjell. Lenke til kommentar
diax Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Det er gode utgaver av kit-objektivet også. Du skriver du ikke har veldig peil, og det betviler jeg ikke. Samtidig er du i en posisjon hvor du gir kunder som handler foto-utstyr råd. Ikke bra. For 900,- er EF 50mm f/1.8 et skremmende bra objektiv. MEN, om man sammenligner med EF 50mm f/1.4 eller f/1.2 er det store forskjeller. Ganske naturlig, ikkesant? 2900,- for f/1.4 og 11.000,- for f/1.2 antyder vel det. Endret 26. februar 2008 av diax Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Kitobjektivet er crap. Det er vi begge helt enige i . Jeg forteller det til samtlige kunder som kjøper eos400d også, at vær så snill, kjøp et ekstra objektiv ved sidenav . Ikke at de hører på meg. Men ser ut som om dette blir løsningen ja, tamron standardlinse og sigma macro . Ja dette var flåsete sagt av en som jobber i fotobutikk og skal gi kundene råd. For det første trenger ikke kitobjektivet å være crap. Hvis man ser på de mest vanlige kitobjektivene til 400D så er EF-S 18-55mm f 3.5-5.6 nesten gratis sammen med 400D og gir forbausende bra bilder i følge f.eks Fotografi. Lærer brukeren seg objektives svakheter kan man lett kompensere ved å blende ned f.eks ved 18mm og rette tønnefortegnelsen i et bildeprogram. At det ha litt plastikkfølelse går ikke utover bildekvaliteten og en fersk fotograf kan fint klare seg med det. Får man det nye EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS med i kitet skal det være meget bra i følge flere tester og ha en litt høyere byggefølelse. Så hadde jeg vært henne ville jeg valgt å beholde kiobjektivet hun får med nesten gratis og heller ligge litt ekstra penger i et makroobjektiv som hun også kan bruke til portretter og i litt dårligere lys. F.eks Canon EF-S 60mm f2.8 , Sigma 70mm f 2.8 macro eller Tamron 90mm f 2.8macro. Endret 26. februar 2008 av helge.bringeland Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Liker man seg godt i normalområdet som Tamron 17-50mm tilbyr, ser jeg det som naturlig å gå for denne fremfor å beholde kitobjektivet. Trenger hun ikke den vide enden, kan det være smartere å kjøpe et dedikert portrettobjektiv eller et makroobjektiv med brennvidde rundt 100mm. For 900,- er EF 50mm f/1.8 et skremmende bra objektiv. MEN, om man sammenlignermed EF 50mm f/1.4 eller f/1.2 er det store forskjeller. Ganske naturlig, ikkesant? 2900,- for f/1.4 og 11.000,- for f/1.2 antyder vel det. På Nikon-siden derimot, er 50mm f/1.8 kjent for å være et av de skarpeste i Nikkor-familien; ja faktsik skarpere enn f/1.4-versjonen. Hva du velger å legge i bra er jo individuelt. Du får bedre byggekvalitet og lysstyrke, men bildekvaliteten er ikke nødvendigvis bedre. Skal ikke uttale meg på vegne av Canon-serien. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Kitobjektivet er crap. Det er vi begge helt enige i . Jeg forteller det til samtlige kunder som kjøper eos400d også, at vær så snill, kjøp et ekstra objektiv ved sidenav . Ikke at de hører på meg. Men ser ut som om dette blir løsningen ja, tamron standardlinse og sigma macro . Ja dette var flåsete sagt av en som jobber i fotobutikk og skal gi kundene råd. For det første trenger ikke kitobjektivet å være crap. Hvis man ser på de mest vanlige kitobjektivene til 400D så er EF-S 18-55mm f 3.5-5.6 nesten gratis sammen med 400D og gir forbausende bra bilder i følge f.eks Fotografi. Lærer brukeren seg objektives svakheter kan man lett kompensere ved å blende ned f.eks ved 18mm og rette tønnefortegnelsen i et bildeprogram. At det ha litt plastikkfølelse går ikke utover bildekvaliteten og en fersk fotograf kan fint klare seg med det. Får man det nye EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS med i kitet skal det være meget bra i følge flere tester og ha en litt høyere byggefølelse. Så hadde jeg vært henne ville jeg valgt å beholde kiobjektivet hun får med nesten gratis og heller ligge litt ekstra penger i et makroobjektiv som hun også kan bruke til portretter og i litt dårligere lys. F.eks Canon EF-S 60mm f2.8 , Sigma 70mm f 2.8 macro eller Tamron 90mm f 2.8macro. EF-S 18-55 IS som kommer på det nye EOS450D vil selvfølgelig være en vesentlig oppgradering fra det som følger med EOS400D. Min søster ville sagt "Hæ" til å "blende ned", og er ikke avansert bruker av photoshop eller PC for den saks skyld. Hun kan litt manuelle innstillinger osv, og er som min vanlige kunde - en med ikke altfor mye fotoerfaring, og en som ikke er særlig god på redigering. Da er det greit med et BEDRE objektiv enn kit-objektivet, for svært mange av de vil ikke være fornøyd med kit. Nok om det, la oss ikke gå lengre off topic enn nødvendig. Tamron 17-50 er en oppgradering fra kit, og har F2.8 noe hun VIL sette pris på da hun ønsker portretter med lav dybdeskarphet feks . Og hun mener at alle bilder hun tar med kit-objektivet blir slørete osv. Jeg har sagt dte nok ikke bare er objektivet, men hun ønsker en oppgradering uansett. Lenke til kommentar
diax Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Min søster ville sagt "Hæ" til å "blende ned", og er ikke avansert bruker av photoshop eller PC for den saks skyld. Hun kan litt manuelle innstillinger osv, og er som min vanlige kunde - en med ikke altfor mye fotoerfaring, og en som ikke er særlig god på redigering. Da er det greit med et BEDRE objektiv enn kit-objektivet, for svært mange av de vil ikke være fornøyd med kit. Nok om det, la oss ikke gå lengre off topic enn nødvendig. Tamron 17-50 er en oppgradering fra kit, og har F2.8 noe hun VIL sette pris på da hun ønsker portretter med lav dybdeskarphet feks . Og hun mener at alle bilder hun tar med kit-objektivet blir slørete osv. Jeg har sagt dte nok ikke bare er objektivet, men hun ønsker en oppgradering uansett. Kan ikke du som anbefaler og selger fotoutstyr vise henne hvordan hun blender ned? Hvis en kunde ikke har snøring på blender/lukker/iso så tror jeg ikke kunden merker kit-objektiv eller ei. Selvfølgelig kan alle se om ett spesifikt bilde er bedre med det ene eller andre objektivet. Men du snakker nok om den jevne Elkjøp-kunden. Liker hun portrett og bokeh er EF 50mm f/1.8 helt glimrende. Hvis du setter kameraet i A-modus og vrir hjulet til blender 2.8 er det veldig skarpt. Jeg har ikke erfaring med Tamron 17-50 f/2.8 men tviler på at den er skarp fullt åpen. Endret 26. februar 2008 av diax Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jo, selvfølgelig kan jeg det, men det er ikke lett med hands-on-trening når jeg bor i trondheim og hun i Oslo . Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hun vil få langt bedre bokeh og slikt med en 100mm enn en 50mm Syns du skal gå for 17-50 fra tamron + Canon 100mm f2.8: https://prisguiden.no/product.php?productId=2868 Dette objektivet er knallbra og hun får portrett og macro i en smell Litt dyrt, men damn man lever kun en gang. Er din søster smellheit skal jeg alltids stille opp for litt opplæring 100mm: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...at=2&page=1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Hva er Bokeh? Det objektivet så kjekt ut det, hva gjør det bedre enn sigmaen til 1000,- mindre? Misforstå meg rett, jeg har god greie på kameraer, manuelle innstilinger, blender, lukker, iso, hvitbalanse og alt det der - jeg har bare ikke god greie på objektiver, men lærer hver dag . Kunnskap er god kundebehandling. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det objektivet så kjekt ut det, hva gjør det bedre enn sigmaen til 1000,- mindre? Omtrent det samme som Tamron 17-50mm f 2.8 gjør bedre enn Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Hmm, høres ikke så dumt ut akkurat den linsa der. Hun har selv sagt hun vil ha kvalitet så. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hmm, høres ikke så dumt ut akkurat den linsa der. Hun har selv sagt hun vil ha kvalitet så. Et hvilket som helst makroobjektiv vil gjøre jobben både til portrett og til makro, alle er skarpe, og i god kvalitet. Canon er nok skarpest på f2.8, men til makrofotografering er det veldig sjelden man kan bruke så stor blender, og til portrett vil man ikke alltid ha sylskarpe bilder. Tamron får du til 3000 på JapanPhoto nå, og må sies å være et veldig godt kjøp. Hvis hun ikke får gode bilder med kit-objektivet blir de nok ikke så mye bedre med ett nytt objektiv heller, kanskje bortsett fra når det er lite lys. En god fotobok vil nok hjelpe mer enn fancy optikk. Endret 26. februar 2008 av erlingba Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Et hvilket som helst macro objektiv er ikke alltid egnet til portrett Spesielt ikke når du kommer opp i 150mm og enda lengre.. Hun vil få bedre bilder med et litt bedre objektiv, selv på auto innstillinger Dedikerte portrettlinser er alltid sylskarpe. I nikons verden er det 85mm 1.4, 1,8 105mm f/2, f/2.8 VR, 135 f/2 Stygge mennesker derimot vil ikke ha skarpe bilder av seg selv... Fotobok er alltid bra, dog kan et kurs være enda bedre Når det er sagt kan du sjekke ut hva brukerne mener om Canon 105mm på www.fredmiranda.com og www.slrgear.com Tror Canon linsa banker dritten ut av tamron linsa Endret 26. februar 2008 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå