Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Opprettelse av US bankkonto

aref

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et spørsmål angående opprettelse av en bankkonto i USA. Lurer på om det er noen her som har erfaring med dette og om det er mulighet for meg som nordmann i Norge å opprette en privat amerikansk bankkonto? Eventuelt om dette kan gjøres fra Norge på en enkel måte, samt hvor og hvordan dette gjøres. Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Nordmann i Norge er nok dett tilnærmet umulig, da det er krav om at du blandt annet legitimerer deg med to gyldige Photo IDs, eller en photo ID og to uten photos. Hva er gyldig? Er du heldig kommer du unna med bare pass og et visum med bilde for ditt opphold i USA innlimt i passet. I utgangspunktet trenger du pass og et amerikansk ID/førerkort, eller pass og en amerikansk utility bill og fødselsattest.

Svært mange banker krever dessuten at du har et social security number. Det hele ble strammet inn kraftig etter 9/11, og du kan nok glemme å opprette en konto dersom du er nordmann I NORGE. Bor du i USA lar deg gjøre, men det er en hazzle, og ikke nødvendigvis så lett.

(Jeg har en konto i JP Morgan's Chase Bank og Compass, så jeg burde vite hva jeg snakker om)

EDIT: Og du må nok glemme tanken på å gjøre det fra Norge.

Er jo andre regler for bedriftskonti etc, men ovenstående gjelder privatkonto slik du spesifiserte.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Som Nordmann i Norge er nok dett tilnærmet umulig, da det er krav om at du blandt annet legitimerer deg med to gyldige Photo IDs, eller en photo ID og to uten photos. Hva er gyldig? Er du heldig kommer du unna med bare pass og et visum med bilde for ditt opphold i USA innlimt i passet. I utgangspunktet trenger du pass og et amerikansk ID/førerkort, eller pass og en amerikansk utility bill og fødselsattest.

Svært mange banker krever dessuten at du har et social security number. Det hele ble strammet inn kraftig etter 9/11, og du kan nok glemme å opprette en konto dersom du er nordmann I NORGE. Bor du i USA lar deg gjøre, men det er en hazzle, og ikke nødvendigvis så lett.

(Jeg har en konto i JP Morgan's Chase Bank og Compass, så jeg burde vite hva jeg snakker om)

EDIT: Og du må nok glemme tanken på å gjøre det fra Norge.

Er jo andre regler for bedriftskonti etc, men ovenstående gjelder privatkonto slik du spesifiserte.

Takker for svar, da får jeg nok ta dette ved neste USA opphold og se om det lar seg gjøre ved personlig fremmøte med pass og visum e.l. (får eventuelt grave litt mer i dette for å se hvilke typer ID de aksepterer)

Lenke til kommentar

Kan nok være lurt. Du bør jo ha en adresse i USA som mailing address. Husker jeg slet SKIKKELIG fordi jeg hadde en norsk adr. som residential(av skattehensyn), men hadde glemt det når jeg skulle endre mailing address'en min. De trodde bortimot ikke jeg eide kontoen.

Men som jeg skrev over, Chase er en av bankene som lar deg opprette bankkonto uten Social Security Number, så det kan være noe å satse på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...